کد مطلب: ۷۰۰۶۸۵

هشدار گسترش بیماری مالاریا در کشور

هشدار گسترش بیماری مالاریا در کشور

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد: بیماری مالاریا تقریبا در تمام شهر‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مشاهده شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اعلام کرد: بیماری مالاریا تقریبا در تمام شهر‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مشاهده شده و بدنبال این افزایش موارد، موارد بستری در بیمارستان‌ها نیز افزایش پیدا که براساس آزمایش‌های انجام شده از هر ۲ نوع انگل‌های ویواکس و فالسیپاروم است.

به نقل از ایرنا، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با بیان اینکه زنگ خطر مالاریا در سیستان و بلوچستان به صدا درآمده است گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون موارد مثبت گزارش شده بیماری مالاریا در محدوده این دانشگاه بیش‌از چهار برابر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

دکتر حبیب غزنوی اظهارکرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۸۶ مورد ابتلای قطعی به بیماری مالاریا در محدوده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گزارش شده است.

وی بیان کرد: کل موارد مثبت گزارش شده بیماری مالاریا در سال گذشته ۱۲۳ مورد بوده، اما افزایش موارد این بیماری در سالجاری متاثر از بارندگی‌های اخیر در استان و آنسوی مرزهاست که قابل پیش‌بینی بود و هم‌اینک شرایط لازم برای انتقال بیش از پیش بیماری مهیاست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: بارندگی‌های گسترده و افزایش موارد این بیماری در پاکستان و عدم وجود ساختار مناسب برای بیماریابی و کشف موارد جدید بیماری در این کشور، در شکل‌گیری کانون‌های جدید بیماری موثر بوده و عمده موارد گزارش شده در سالجاری نیز بصورت وارده از این کشور است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین دستاورد‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال‌های اخیر حذف انتقال محلی بیماری مالاریا در محدوده تحت پوشش این دانشگاه بود افزود: این مهم به لطف توسعه زیرساخت‌های لازم و همچنین برخورداری مناطق روستایی از برق پایدار و اقدامات مداخله‌ای دانشگاه به دست آمده است.

افزایش سریع موارد ابتلا و بستری

غزنوی تصریح کرد: بیماری مالاریا تقریبا در تمام شهر‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مشاهده شده و بدنبال این افزایش موارد، موارد بستری در بیمارستان‌ها نیز افزایش پیدا که براساس آزمایش‌های انجام شده از هر ۲ نوع انگل‌های ویواکس و فالسیپاروم است.

وی گفت شهرستان سراوان به علت هم مرزی با کشور پاکستان و همچنین تردد‌های غیرقانونی، بیشترین موارد ابتلا را در بین شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه زاهدان تا کنون داشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: این دانشگاه با برخورداری از کارشناسان با تجربه در زمینه کنترل بیماری مالاریا و پوشش خدمات بهداشتی درمانی در تمام نقاط شهری و روستایی تحت پوشش، اقدامات پیشگیرانه‌ای از جمله بیماریابی تشدید یافته، توزیع پشه بند آغشته به سم در مناطق عشایری و روستا‌های بدون برق، سم پاشی و مه پاشی کانون‌های جدید ایجاد شده و ارسال تجهیزات مورد نیاز به کانون‌های فعال بیماری را برنامه ریزی کرده است.

وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان این آمادگی را دارد تا در صورت اعلام نیاز کشور دوست و برادر پاکستان، اقدامات پیشگیری و بیماریابی مشابه را در آن سوی مرز نیز انجام دهد.

غزنوی اظهار کرد: به لطف الهی در حال عبور از پیک بیماری کرونا در سیستان و بلوچستان هستیم و هم استان‌های گرامی بویژه در مناطق مرز‌های شرقی استان حتما با اقدامات پیشگیرانه از جمله استفاده از پشه‌بند، استراحت در فضا‌های سر پوشیده، استفاده از توری برای پنجره ها، احتمال گزش توسط پشه آنوفل (ناقل مالاریا) را به حداقل برسانند و در صورت هر گونه تب، فورا به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل زندگی خود مراجعه کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.