کد مطلب: ۲۸۵۳۹۵

گفتگوی تجارت‌‌نیوز با رئیس کانون بانک‌های خصوصی:

همچنان نگران ارز هستیم/ تقاضاهایی که ممکن است مجدد بازار را ملتهب کند

همچنان نگران ارز هستیم/ تقاضاهایی که ممکن است مجدد بازار را ملتهب کند

رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با ارزیابی میزان کارایی بسته ارزی عنوان کرد: در دوره اجرای بسته ارزی مسئله ‌نگران‌کننده، درباره تقاضاهای مربوط به حفظ ارزش پول و سرمایه است.

کوروش پرویزیان در گفتگو با تجارت‌‌نیوز نگرانی خود درباره بسته ارزی را اینگونه تشریح کرد: اکثر مردم به دلیل حفظ ارزش پول و سرمایه به خرید ارز و سکه روی می‌آورند. اگر ارزش پول حفظ شود و مردم احساس کنند که با سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه، کالا، تجارت یا سپرده‌های بانکی عایدی‌های خوبی داشته و ارزش سرمایه آن‌ها حفظ خواهد شد؛ آن وقت بخشی از سرمایه‌های فراری‌ بازمی‌گردد.

از بسته ارزی حمایت می‌کنیم

رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در خصوص بسته ارزی جدید دولت گفت: به صورت صنفی و از طرف شورا و کانون بانک‌ها از تصمیم‌های جدید بانک مرکزی در قالب بسته ارزی استقبال و همکاری خود را در جهت اجرای هرچه بهتر بسته ارزی اعلام کرده‌ایم. نقطه نظرات تکمیلی در خصوص بسته ارزی وجود دارد که حتما به مسئولان مربوطه منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر مساله خیلی مهم بازسازی اعتماد و رفع نگرانی مردم از وضعیت اقتصادی کشور و سوق دادن سرمایه‌های مردمی به سمت بازار سرمایه است. اکنون شاهد شروع رونق وسیعی در بورس و افزایش حجم معاملات بازار سرمایه هستیم که در کنار آن شیب قیمتی دلار، ارز و سکه هم به سمت پایین برگشته است.

فرمان‌های دستوری دولت سبب اختلال‌های بیشتر می‌شود

پرویزیان افزود: مساله خیلی مهمی که اکثر کارشناس‌های بخش خصوصی بر آن تاکید داشتند این بود که دولت به صورت دستوری در قیمت‌ها دخالت نکند و اجازه دهد مکانیزم بازار به صورت آزاد عمل کند. همچنین اعتقاد آن‌ها بر این بود که دولت نباید به صورت دستوری نسبت به سرعت دادن یا توقف ثبت سفارش‌های بخش خصوصی دخالت کند بلکه بهتر است چرخه تولید، صادرات و واردات کشور به صورت علمی و طبیعی بچرخد.

مدیر عامل بانک پارسیان خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاران ما باید به دنبال سهولت هرچه بیشتر ورود و خروج کالاهای قانونی باشند. آن‌ها باید مراقب باشند ممنوعیت اضافه‌ای بر بار صادرکننده وارد نکنند. اینکه بخواهند صادرکننده را مجبور کنند ارز صادراتی را با قیمت خاصی عرضه کند طبیعی است که این روند دوام نمی‌آورد. فرمان‌های دستوری سبب اختلال‌های بیشتر می‌شود.

وی اضافه کرد: تمایل سیاست‌گذار با جهت‌دهی‌های مشخص می‌تواند تاثیر به سزایی بر اجرای بهتر بسته ارزی داشته باشد. سیاست‌گذار اگر بخواهد در یک زمینه خاصی واردات را افزایش یا صادرات را توسعه دهد، می‌تواند از اهرم‌های دیگری استفاده کند. تعرفه‌ها، عوارض گمرکی و مالیات بر مصرف و … اختیاراتی هستند که سیاست گذار می‌تواند از طریق آن‌ها به بازار جهت دهد.

ضرورت مکانیزم‌های جبرانی

رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی تاکید کرد: مکانیزم‌های جبرانی و تشویق یک بخش خاص می‌تواند گره‌گشا باشد. فرض کنید در بخش‌های مختلف از جمله سنگ، کاشی، سرامیک و سیمان و … ظرفیت مازاد داریم، قطعا تشویق صادراتی می‌تواند به تولیدکننده این بخش‌ها کمک کند.

برای پیش‌بینی قیمت دلار باید ظرفیت اقتصادی، ظرفیت صادراتی، تراز صادرات و واردات و منابع ارزی به اضافه موضوع نقدینگی را در نظر گرفت.

وی در ادامه به تجارت‌نیوز گفت: بانک مرکزی ناظر پولی کشور است و سیاست پولی کشور را در اختیار دارد. هدف بانک مرکزی کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی است و باید پول ملی را به یک پول با قابلیت معامله در بازاهای مختلف تبدیل کند.

پرویزیان در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز درباره اینکه قیمت دلار در روزهای آینده چند می‌شود گفت: عددی را نمی‌توان به قیمت دلار نسبت داد. اعدادی که به عنوان قیمت دلار در بازار مورد معامله قرار می‌گرفت برآمده از محاسبه‌ها و روش‌های مختلف اقتصادی نبوده و نیست بلکه قیمت‌هایی هستند که در یک شرایط خاص وضع می‌شوند. برای پیش‌بینی قیمت دلار باید ظرفیت اقتصادی، ظرفیت صادراتی، تراز صادرات و واردات و منابع ارزی به اضافه موضوع نقدینگی را در نظر گرفت.

ویژگی‌های خاص بسته ارزی

مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به موضوع‌های جدید مطرح شده در بسته ارزی گفت: چند تفاوت جدی در بسته ارزی نسبت به گذشته وجود دارد. اولین تفاوت در سیاست جدید بازار اصلی است، همان بازاری که تحت عنوان بازار ثانویه از آن یاد می‌شود. بازار ثانویه از مقتضیات خود تبعیت می‌کند و بانک مرکزی دیگر نمی‌خواهد در آن دخالت کند، این مسئله بسیار مهم است. دومین موضوع قاچاق نبودن معامله‌های ارزی است. رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد هم واردات طلا و هم واردات ارز قاچاق محسوب نمی‌شود.

پرویزیان تاکید کرد: موضوع مهم سوم در بسته ارزی در ارتباط با ارزهای خدماتی و ارزهای مسافرتی است که متقاضی‌ها به عنوان نیاز واقعی احتیاج داشتند. در بسته ارزی جدید این موضوع تعیین و تکلیف شده و متقاضیان می‌توانند از طریق معاملاتی که در صرافی‌ها انجام می‌شود ارز مورد نیاز را با قیمتی که در بازار وجود دارد دریافت کنند.

وی عنوان کرد: مسئله ‌ نگران‌کننده درباره تقاضاهای مربوط به حفظ ارزش پول و سرمایه است. اکثر مردم به دلیل حفظ ارزش پول و سرمایه به خرید ارز و سکه روی می‌آورند. اگر ارزش پول حفظ شود و مردم احساس کنند که با سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه، کالا، تجارت یا سپرده‌های بانکی عایدی‌های خوبی داشته و ارزش سرمایه آن‌ها حفظ خواهد شد؛ آن وقت بخشی از سرمایه‌های فراری‌ بازمی‌گردد.

رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در پایان گفتگو با اشاره به استقلال بانک مرکزی گفت : در بسته ارزی برخی از نکات منفی قبلی حذف شده است. موضوع مهم دیگری هم که باید مورد توجه بانک مرکزی باشد مسائل مربوط به تصمیم‌گیری‌ها در خود بانک مرکزی است. بانک مرکزی باید دارای حداقل استقلال مورد نیاز برای ورود به سیاست‌های پولی و ارزی باشد و به آن‌ها عمل کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    صرفنظر ازترازهای مختلف من باضرس قاطع میگویم دلاردراواخرمهر به ۱۷هزارتومان میرسد هرچند ازخدامیخواهیم که به خیربگذرد ولی در۲۸مهر دلاریه ۱۷هزارتومان میرسد این نظرمن است

  • ناشناس

    نظرمرا سانسورنکنید یک نظر شخصی داده ام