کد مطلب: ۶۹۵۸۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وعده کرمان موتور برای جذب سرمایه‌گذاری هیوندای/ خودروساز کره‌ای به ایران بازمی‌گردد؟

وعده کرمان موتور برای جذب سرمایه‌گذاری هیوندای/ خودروساز کره‌ای به ایران بازمی‌گردد؟

در شرایطی که ظاهرا واردات خودرو به مراحل نهایی خود رسیده، کرمان موتور وعده همکاری با شرکت خودروسازی هیوندای را داده است. آیا با وجود تحریم‌ها این وعده عملی می‌شود و کره‌ای‌ها حاضر به همکاری با ایران و انتقال تکنولوژی هستند؟

به گزارش تجازت‌نیوز ، به نظر می‌رسد تدوین آئین‌نامه واردات و خبر آزادسازی واردات خودرو به کشور باعث شده است که خودروسازان داخلی به فکر همکاری با سایر خودروسازان بیفتند.

آنگونه که اقتصادنیوز خبر داده این شرکت قصد دارد در صورت آغاز شدن واردات خودرو، همکارى با هیونداى را براى تولید خودروهاى زیر ۲۰ هزار یورویی از سر بگیرد.

سایت کرمان موتور هم از قول سامان فیروزی مدیر عامل این شرکت نوشته است: همکاری با شرکت هیوندای به صورت جوینت ونچر خواهد بود. بر اساس تفاهم‌نامه با شرکت هیوندای، هرزمانی که تولید محصولات این مجموعه در ایران از ۵۰ هزار دستگاه خودرو فراتر برود، این شرکت در مجموعه کرمان موتور سرمایه‌گذاری مستقیم انجام دهد و ما به شبکه بین‌المللی و جهانی هیوندای متصل شویم. البته اجرای تفاهم‌نامه و این تعهد بستگی به شرایط بین‌المللی و سیاسی و لغو تحریم‌ها دارد.

وعده کرمان موتور عملی می‌شود؟

آیا این صحبت کرمان‌موتور می‌تواند قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد؟

امیرحسن کاکایی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: کرمان موتور در سال‌های گذشته با هیدوندای همکاری داشت و آنها حتی تولید نمونه کردند. این وعده کرمان‌موتور نیز می‌تواند قابلیت اجرا داشته باشد. زیرا این شرکت به بخش خصوصی خودروسازی تعلق دارد.

او در عین حال تاکید کرد: تا زمانی که تحریم‌ها به این شدت باشد، امکان همکاری وجود ندارد. به نظر می‌رسد همه صحبت‌هایی که خودروسازان و مسئولان مطرح می‌کنند، وعده‌هایی برای بعد از توافق برجام است.

کره‌ای‌ها همکاری می‌کنند؟

اما آیا خودروسازان داخلی امکان همکاری با خودروسازان خارجی و انتقال تکنولوژی را دارند؟

او توضیح داد: خودروسازان داخلی روی کاغذ می‌توانند با سایر کشورها همکاری کنند. اما بسیاری از این وعده‌ها دیگر اقتصادی نیست و تنها در حد وعده باقی می‌ماند.

کاکایی افزود: البته احتمال دارد برخی از خودروسازان خارجی، مثل چین یا کره به دلیل نوع رویکردی که در سیاست‌های خودروسازی دارند، تکنولوژی خود را به ایران انتقال ندهند. اما در کل ارتباط با هیوندای می‌تواند برای ایران خوب باشد.

تاریخچه همکاری با هیوندای

آیا کرمان موتور در سال‌های گذشته همکاری با شرکت خودروسازی هیوندای داشته است؟

همکاری کرمان موتور با هیوندای که بعد از امضای توافق‌نامه برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی از سر گرفته شده بود چندان دوام نیاورد. این همکاری بعد از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو متوقف شد. در فاصله رفت و برگشت تحریم‎‌های خودرویی، کرمان‌موتور مونتاژ سه محصول برند هیوندای را یعنی i20، اکسنت و i10 به صورت SKD و CKD در دستورکار داشت.

این خودروساز خصوصی مشغول برنامه‌ریزی برای مونتاژ دو محصول دیگر هیوندایی یعنی النترا و توسان بود که تحریم‌ها به کرمان موتوری‌ها امان نداد و همکاری با این برند کره‌ای نیمه‌کار رها شد.(اقتصادنیوز)

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.