خبر مهم:

کد مطلب: ۳۹۸۶۹۲

رئیس اتاق مشترک ایران و چین به تجارت‌نیوز خبر داد:

پیشنهاد همکاری ۲۵ساله ایران برای چینی‌ها

پیشنهاد همکاری 25ساله ایران برای چینی‌ها

رئیس اتاق مشترک ایران و چین می‌گوید: اخیرا از سوی هیات عالی رتبه ایرانی برنامه بلندمدت 25 ساله‌ای به چینی‌ها پیشنهاد شده است که جزئیات آن چندان مشخص نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا یکی از رسانه‌های خارجی از سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در ایران خبر داده است. طبق ادعای این رسانه چین اعلام کرده که ۲۸۰ میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری می‌کند؛ اقدامی که در میانه جنگ تجاری چین و آمریکا و رقابت شدید دو کشور همزمان با تحریم‌های آمریکا علیه ایران به شدت مورد توجه قرار گرفته است. با این حال رئیس اتاق مشترک ایران و چین هرچند به این میزان سرمایه‌گذاری نگاه تردیدآمیزی دارد اما از یک پیشنهاد ایران برای چینی‌ها خبر می‌دهد.

مجید رضا حریری به تجارت‌نیوز می‌گوید: سال 2016 رئیس جمهور چین وارد ایران شد. در آن زمان یک تفاهم‌نامه دو جانبه در حوزه توسعه تجاری میان ایران و چین به امضا رسید. در این تفاهم‌نامه مجموع چشم‌انداز تجاری ایران و چین در سال های پیش ‌رو 600 میلیارد دلار در نظر گرفته شد. یعنی هر سال باید 60 میلیارد دلار کالا میان ایران و چین رد و بدل می‌شد؛ این در حالی است که با تشدید تحریم‌ها این نوع سطح تجاری فعلا اجرایی نشده است.

حریری اضافه می‌کند: به غیر از این تفاهم‌نامه مورد اشاره هیچ‌گاه قرارداد دیگری میان ایران و چین به امضا نرسید. قطعا ظرفیت‌های همکاری بیشماری میان ایران و چین وجود دارد. حتی اخیرا از سوی هیات عالی رتبه ایرانی برنامه بلندمدت 25 ساله‌ای به چینی‌ها پیشنهاد شده است که جزئیات آن چندان مشخص نیست.

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری چینی‌ها امسال محقق خواهد شد؟ می‌گوید: اینکه برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند چین در نظر دارد تا 280 میلیارد دلار در حوزه‌های نفتی ایران سرمایه‌گذاری کند، چندان واقعی به نظر نمی‌رسد؛ چرا که این خبر از سوی هیچ مقام رسمی ایرانی یا چینی تائید نشده است. البته بنده معتقدم که در محتوای این خبر منتشر شده یک سری ابهامات و شیطنت‌هایی وجود دارد که در آینده مشخص خواهد شد.

حریری می‌افزاید: کل سرمایه‌گذاری‌های جذب شده در پارس جنوبی بالغ بر 50 میلیارد دلار است. آن وقت چطور می‌شود که یک رسانه انگلیسی زبان در این شرایط خبر از سرمایه‌گذاری 280 میلیارد دلاری چینی‌ها در صنایع بالادستی را می‌دهد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.