خبر مهم:

کد مطلب: ۵۷۸۹۶۶

وام یک میلیارد تومانی مسکن، مشکل بازار را حل می‌کند؟

وام یک میلیارد تومانی مسکن، مشکل بازار را حل می‌کند؟

ﺩﺑﯿﺮ ﮐﺎﻧﻮﻥ ﺳﺮﺍﺳﺮی ﺍﻧﺒﻮﻩﺳﺎﺯﺍﻥ مسکن در مورد وام یک میلیارد تومانی مسکن بیان کرد: وام‌های اعطایی بانک مسکن برای جوانان، تکافوی نیاز مسکن آن‌ها را نمی‌دهد و کارایی خود را از دست داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرشید پورحاجت طرح پرداخت وام یک میلیارد تومانی مسکن جوانان را ‌با توجه به تورم فزاینده در هر سال، یک طرح فاقد هرگونه کارایی دانست.

بانک مسکن اخیرا از افزایش وام خرید مسکن جوانان به یک میلیارد تومان خبر داده است که در این طرح در یک دوره ۱۵ ساله، متقاضی می‌تواند از یک میلیارد تومان وام خرید مسکن استفاده کند.

فرشید پورحاجت در این مورد، تصریح کرد که روند تورم در این سال‌ها همواره افزایشی بوده و دولت باید تلاش کند تا تورم را کنترل کند و اگر تورم کنترل نشود، این مدل وام دادن‌ها مشکل جوانان را حل نمی‌کند.

به گفته وی، وام‌های اعطایی فعلی بانک مسکن هم برای جوانان، تکافوی نیاز مسکن آن‌ها را نمی‌دهد و کارایی خود را از دست داده و برای یک قشر حداقلی کارایی دارد ( نود اقتصادی ).

احتمال شوک قیمتی به بازار مسکن

اگرچه افزایش وام خرید مسکن اتفاق خوبی است اما به راستی چه افرادی می‌توانند این وام را تهیه کنند و تا چند سال باید اقساط آن را پرداخت کرده و به صورت کلی با این میزان وام می‌توان در تهران خانه خرید؟

ضمن اینکه باید توجه داشت هرقدر که ابزارهای حمایتی دولت مانند تسهیلات‌دهی بیشتر می‌شود به همان نسبت واسطه‌های ملکی نیز به قیمت ملک اضافه کرده و شوک دیگری به قیمت‌ها وارد می‌کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد که دستورالعمل تازه نظام بانکی برای پرداخت وام مسکن، بهانه‌ای تازه به مالکان و واسطه‌های ملکی دهد تا قیمت را به همان نسبت افزایش دهند.

آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن

براساس آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن در پایتخت، متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به حدود ۳۱ میلیون تومان رسید و ارزان‌ترین منطقه پایتخت نیز ۱۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان قیمت دارد. بنابراین افراد با گرفتن این میزان تسهیلات با فرض ثبات قیمت مسکن می‌توانند خانه‌ای ۷۱ متری در منطقه ۱۸ خریداری کنند.

اگرچه زمان دریافت این وام همچنین نحوه بازپرداخت آن نیز از دیگر مسائلی است که باعث می‌شود افراد عطایش را به لقایش ببخشند. البته افزایش مبلغ وام مسکن تنها راهکار برای خانه‌دار کردن افراد در شهرهای بزرگ و پایتخت نیست و قرار است وزارت راه و شهرسازی سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد.

البته که طرح جهش تولید رستم قاسمی در بهترین حالت دو سال آینده به نتیجه می‌رسد و اولین واحد‌ها تا آن زمان آماده نخواهند بود چرا که ساخت هر خانه بین یک سال و نیم تا دو سال با شرط آماده بودن مصالح و ساعات کاری زیاد زمان می‌برد ( روزنامه اعتماد ).

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این اعداد و این حرفها رو از کجاتون مسئولین در میارید این وامها تو کجا و به کی پرداخت میشه که ما هر بانکی میریم میگن مصوبه اش هنوز نیامده

  • محمد

    عقل سلیم فقط می تواند از کنار این خبر عبور کند.
    کسانی که الان مشکل مسکن دارند چه کنند ، یکی از دوستان در خارج از کشور واحد مسکونی را تحویل گرفته و در آن زندگی میکند ، اقساط مسکن آن از سه ماه دیگر تازه شروع خواهد شد،هیچ پس اندازی هم قبلا نداشته.
    فکری برای نا امیدی و بی اعتمادی مردم بکنید که فردا دیر است.