کد مطلب: ۴۷۵۷۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش بورس به اظهارات همتی چیست؟

واکنش بورس به اظهارات همتی چیست؟

سخنان امیدبخش و وعده‌های رئیس‌کل بانک‌مرکزی درباره بورس اگرچه مسبوق به سابقه است اما تجربه نشان داده که تاثیری در اعتماد مردم و روال بازار چه در دوره اوج و چه در دوران ریزش نداشته و ندارد. ظاهرا وعده‌های دائم همتی درباره ساماندهی بازار ارز و واکنش عکس بازار به وعده‌هایش تجربه‌ خاصی برای فعالان بازار شده است.

به گزارش ‌تجارت‌نیوز ، 16 اسفند ماه سال گذشته به دنبال دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی برای بازگشت دامنه نوسان بازار سرمایه به پنج درصد، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی اینستاگرام خود تاکید کرد که بازار ارز ریسک بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد. او درست در کنار این گفته از سرمایه‌گذاری در بورس حمایت کرد، اقبال به بازار سرمایه را نیک پنداشت و به ایجاد عمق بیشتر در آن ابراز امیدواری کرد.

شاخص کل بازار سرمایه در ساعات ابتدایی فردای آن روز، هفدهم اسفندماه با ریزش چهار هزار و ۲۰۰ واحدی همراه بود و در نهایت نیز با ادامه ریزش‌ها، افت پنج هزار و ۹۸۰ واحدی را به ثبت رساند.

همتی سوار بر موج بورسی اردیبهشت‌ماه

۱۲ اردیبهشت ماه امسال، در حالی که شاخص بورس با افزایش تقاضا از سوی فعالان این بازار با رشد قابل توجهی همراه شده بود، همتی بار دیگر با اشاره به اقبال مردم از بازار سرمایه، عرضه سهام شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و تکمیل سهم شناور شرکت‌های بورسی را از ضرورت‌های ایجاد تعادل در عرضه، تقاضا و عمق بخشیدن به بازار سرمایه خواند.

همچنین او خبر داد که در راستای اجرای ضوابط قانونی کاهش بنگاه‌داری بانک‌ها، بخشنامه‌ای را در خصوص ضرورت واگذاری سهام شرکت‌های وابسته به بانک‌ها در بورس صادر کرده است.

شاخص بورس شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه امسال در ساعات اولیه معاملات با ۲۴ هزار واحد رشد، از مرز ۹۰۰ هزار واحد گذشت و بازدهی بی نظیر ۷۷ درصدی در سال ۹۹ را ثبت کرد.

۱۹ اردیبهشت ماه، رئیس کل بانک مرکزی در دیگر یادداشت اینستاگرامی خود دولت را دعوت به استفاده مفید از بورس کرد و شرایط بازار سرمایه را امکان خوبی برای تامین کسری بودجه و انتشار اوراق بدهی اعلام کرد.

شاخص کل بورس در پایان معاملات فردای آن روز با 42 هزار و 372 واحد رشد به عدد یک میلیون و 20 هزار و 295 واحد رسید که رکوردی جدید در بازار بورس تهران به شمار می‌آمد.

دو روز بعد یعنی 21 اردیبهشت‌ماه در جلسه «نظام بانکی و جهش تولید» همتی با بیان اینکه اقبال خوبی به بازار سرمایه شده است و جا دارد که نقش بازار سرمایه در تامین مالی افزایش یابد، گفت:‌ البته در بازار سرمایه مسئولان باید اقدامات احتیاطی لازم را در نظر بگیرند تا با مدیریت مناسب شاهد رشد مطمئن و منطقی باشیم.

شاخص بورس در پایان معاملات دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹ با رشد ۱۱۵۶ واحدی، به یک میلیون و ۴۴ هزار واحد رسید.

امیدبخشی در دوران افول

سوم شهریور ماه این مقام مسئول با تایید خبر نزدیک شدن نرخ نیما به نرخ بازار، که بورس بازان در آن روزها روی آن مانور می‌دادند و حتی برخی این خبر را عامل تقویت برخی نمادها عنوان می‌کردند، سیگنالی رسمی به کسانی داد که دنبال تایید این اتفاق بودند.

به دنبال این، بورس در معاملات فردای آن روز با جریانی مثبت آغاز به کار کرد. البته گفته می‌شد حمایت و خرید حقوقی‌ها از بازار در روز گذشته آن نتیجه بخش بوده است.

همتی چند روز پس از این نیز طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با تاکید بر این که اقبال مردم به بورس موضوع مهمی است، اعلام کرده بود که بانک مرکزی توسعه بازار سرمایه را در راستای اصلاح ساختاری اقتصاد و ثبات مالی می‌داند و از آن حمایت می‌کند.

او همچنین نوشت: «شایسته است مالکان عمده سهام اعم از نهادهای دولتی، عمومی غیردولتی، بنگاه های خصوصی بزرگ و حتی شرکت‌های تابعه بانک‌ها که طی چند ماه گذشته به دلیل رشد قیمت سهامشان منتفع شده‌اند با رعایت ضوابط قانونی نقش بازارسازی را ایفا کنند و برای اطمینان دادن به سرمایه گذاران خرد در جهت نقدشوندگی بازار و محافظت در برابر نوسانات اقدام کنند».

در پی این گفته همتی در روز جمعه، بورس روز شنبه با خرید در چند نماد شاخص‌ساز با شاخص کل سبز همراه شد اما کلیات بازار همچنان منفی بود. بلافاصله از فردای آن روز نیز روند نزولی را با قدرت بیشتری پیش گرفت.

بعد از کنترل بازار ارز حالا نوبت به ساماندهی بورس رسیده است؟

با این که سخنان امیدبخش و وعده‌های همتی مسبوق به سابقه است اما به نظر می‌رسد تاثیر چندانی در بازگشت اعتماد مردم و روال بازارها نداشته است. فعالان بازارها دیگر به خوبی می‌دانند که او همان کسی است که بارها وعده کاهش یا ثبات بازار ارز را داده است اما همواره در نهایت لبخند بر لب افرادی نشسته که به وعده‌های او بی‌توجه بودند.

البته سهامداران هم در فضای مجازی واکنش‌ زیادی نسبت به توصیه و امیدبخشی همتی در روزهای ناامیدیشان نشان دادند و احتمال این که بازار سرمایه هم واکنشی شبیه بازار ارز به حرف‌های همتی نشان دهد را گوشزد کردند. آن‌ها بارها به کنایه نوشتند:« همتی قیمت ارز را به خوبی را کنترل کرده و حالا نوبت سامان دادن به بازار سرمایه است.»

کارشناسان نیز با اشاره به حوزه مسئولیت‌های رئیس بانک مرکزی که به تعیین سیاست‌های پولی و بانکی محدود می‌شود، تاکید می‌کنند که نه‌تنها این نوع اظهارات همتی نمی‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد بلکه مداخله مقامات در حوزه‌هایی خارج از مسئولیت آنان و اختلاف آرای گاه به گاه آنان با هم، باعث سردرگمی در بازار و دامن زدن به مشکلات خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با حرف صف فروش جمع میشه ؟ منم حمایت میکنم از بورس کی به کیه

    • ناشناس

      بله اینبار جمع میشه

    • ناشناس

      اوووفی دلم خنک شد که از امروز قراره ارز ۲۲۰۰ تومنی با کارت ملی متوقف بشه . دلالان محترم حالتون گرفته شد!!!؟؟؟ بورس شنبه پرواز میکند به امید خدا

  • خلیل

    با تشکر از همتی که مردم رو سرگردان و بدبخت کرد

  • ناشناس

    فعلا که بخاطر صحبت های اقایان و عدم پشتیبانی درست تمام سرمایه های چندین ساله مردم از دست رفته و فقط وعده میدن که نگران نباشید ما حواسمون هست…… و عملا اتفاقی نمی افته….. بازار امروز هم قرمز شروع میشه و قرمز به پایان میرسه ….. و ما همچنان نگران و شکست خورده و دلسرد…

  • .1

    یه مدتی هستش که بخش اعظمی از حرفهای مسولین و کارشناسان گاها کلا افعال بررره هستش .هر چی میگین بر عکسش در میادش.

  • بهاری

    همتی، متاسفم برات که تمام حرفات دروغه محضه، حرفه حمایتی میزنی آدم تنش میلرزه،مسئولیتت که تازه بازاره ارزه، بازار سرمایه هم برات مثله علفه هرزه

  • ناشناس

    سرمایه‌گذاری در بازارهای بورس ریسک هست. افرادی که بدون مطالعه وارد بورس میشوند همیشه نق و شکایت و گریه زاری می‌کنند. دندتون کش بروید بیشتر مطالعه کنید.

    • Mehr

      حرف مفت! عزیزجان تو این بازار وارن بافت هم باشی چون هیچی علمی نیست تهش ضررمیکنی

    • رهگذر

      خواهشمندم الکی پز سواد را نده سیگنال فروش. بورسی که تا همه مثبت یا همه منفی است ربطی به علم ندارد تمام کارشناسان می گویند مشکل بورس نوسان گیری حقوقی هاست بعد تو سیگنال فروش امدی از علم و سواد سهامداران خرده می گیری الان تو چه سهامی داری که با علمت انتخاب کردی و ریزش نداشت؟

  • ناشناس

    تعجب آور است که قیمت خودرو های ایرانی هر روز در حال افزایش است ولی ارزش سهام آنها هر روز کم می شود.

    • ناشناس

      دقیقا

    • تقی

      اصلا تعجب آور نیست چون قیمت ماشین برای فروش دستوری است به کا رخانه و سود رو اونجا هم مثل بورس دلال میخوره اینجا شما میگید حقوقی اونجا بهش میگن بنگاه دلالی خخخخ

  • ناشناس

    دروغ غ غ غ غ غ تا کی برادر
    بابا یه کم انصاف و وجدان داشته باش. برو دلار رو که ده تومان تحویل گرفتی جمع کن بورس پیش کشت

  • پرواز

    سلام
    زمانی که دلار از 3500 شد8500 بعد شد10000 بعد شد 130000 بعد شد 15800 تا که الان شده 227800مدیونید.مدیونید.مدیونید. که حتی یه لحظه پیش خودتون فکر کنید که یه عده ای از مسئولین که تمام قصد و هدفشون فقط فقط خدمت رسانی به مردم هستش و لاغیر .برای خودشون .خانوادشون.نزدیکاشون.و تمام کسای رو که بهشون علاقه دارنقبلش دلار خریدن و کنار کذاشته باشن.
    اگه همچین فکری کردید زود توبه کنید که حق الناس میادش گردنتون

  • سامان

    از تجارت تیوز خواش داریم اینقدر بازار را ملتهب نکند اگر با دولت مشکل دارید منافع مردم را به خطر نسازید ویک رسانه باید بیطرف باشد نه جانبداری ویا کوبیدن طرف را در دستور کار داشته باشد چون متضرر اصلی مردم هستند