کد مطلب: ۵۵۴۶۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش امروز بازار ارز به انتخابات / دلار تا کجا می‌ریزد؟

واکنش امروز بازار ارز به انتخابات / دلار تا کجا می‌ریزد؟

قیمت دلار در اولین ساعات اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، روند نزولی دارد و دلار از ۲۴ هزار تومان وارد کانال ۲۳ هزار تومان شد. دلالان بازار ارز می‌گویند بازار فعلا یکی دو ماه نزولی است اما بعد از آن همه چیز به نتیجه مذاکرات بستگی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح روز شنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۰ نتیجه انتخابات رسما اعلام شد و همانطور که فعالان بازار ارز از هفته‌های گذشته کماکان پیش‌بینی می‌کردند، ابراهیم رئیسی، پیروز انتخابات این دوره بود.

اما زمان اعلام رسمی نتیجه نهایی انتخابات و ساعاتی پس از آن چه بر بازار ارز گذشت؟

پرده اول: آغاز کاهش قیمت

ساعت از ۱۱و ۳۰ دقیقه صبح گذشته. آنچه در یک نمای کلی از ظاهر بازار بر می‌آید نشان می‌دهد خبری از تنش در بازار نیست؛ نه صف خریدی وجود دارد نه صفی برای فروش.

یکی از دلالان میدان فردوسی در همین ساعات نرخ هر دلار آمریکا را ۲۴هزار و ۲۰۰ تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: «عجله نکن! احتمالا تا یکی، دو ساعت دیگر قیمت‌ها پایین بیاید.»

پرده دوم: قیمت آزاد و صرافی یکی شد

روبروی صرافی ملی هیچ کس برای خرید نیست، در عوض دورهمی دلالان ثابت روبروی این صرافی به قوت خود پایدار است. آنطور که از گفته‌های این فروشندگان ارز برمی‌آید علت عدم استقبال از دلار صرافی ملی امروز این است که نرخ خرید و فروش این صرافی با بازار آزاد فرقی ندارد.

یکی از همین دلالان می‌گوید:« صرافی ملی می‌خواهد ۲۴هزار و ۱۰۰ بفروشد. بیا از خودم بگیر، منم همین قیمتبهت میدهم، بدون کارت ملی، هر چقدر که بخواهی».

بعد هم بلافاصله به صفحه گوشی موبایل خود نگاه می‌کند و رو به دوستانش می‌گوید: «آقا رئیسی شد. تموم شد رفت، همه تبریکاشونم گفتن».

پرده سوم: دلار زیر ۲۴ می‌آید؟

« خانم الان دیگه رئیسی شده رئیس جمهور. من به شخصه پیش‌بینی‌ام این است که وضعیت بهتر میشود. این آقا اقتدار دارد، همت می‌کند چهارتا دزد رو میگیرد بقیه حساب کار دستشون می‌آید. شما هم اگه سفر نمیروی، برای خرید عجله نکن. بگذار برسه زیر ۲۴بعد بخر».

او تنها دلالی بود که حاضر شد چند کلام درباره تاثیر حضور رئیس‌جمهور جدید بر مسیر بازار حرف بزند. مابقی اما ترجیح می‌دادند حرف‌ و دیدگاهشان در این باره جز در جمع دوستانه خودشان جایی درز نکند. با این حال آنطور که از پچپچه‌های برخی معامله‌گران با هم برمی‌آید، تعدادی نسبت به ادامه مذاکرات زیر سایه دولت جدید خوشبین نیستند.

پرده چهارم: همه چیز به مذاکره وابسته است؟

ساعت از ۱۲ظهر گذشته و چند قدمی یک کیوسک روزنامه فروشی، پیش از خیابان منوچهری، یکی از دلالان قدیمی بازار ارز و تعدادی از همکاران جوان‌ترش در حال گپ‌وگفت هستند.

خانم میانسالی در میانه بحث با صدای بلندی می‌گوید:« این دو، سه ماه که فعلا روحانی هست بازار کاهشی است ولی از آنجا به بعد دیگر همه چیز به مذاکره بستگی دارد نه دولت.»

یکی از همکاران جوان‌تر او که نهایتا ۳۰ تا ۳۵ سال سن دارد، با حرکت دست یادآور می‌شود که باید آرامتر به بحث ادامه دهند و خودش با صدای بسیار آرام‌تری عنوان می‌کند: « آمریکا منتظره با دولت جدید به نتیجه برسه ولی با نمیدونم با این دولت هم برسه یا نه.»

اظهاراتی که نشان می‌دهد فروشندگان بازار آزاد چندان به ادامه مذاکرات در این دولت خوشبین نیستند.

سر خیابان منوچهری، گعده دلالال درحال معامله هستند و به سختی صدا به صدا می‌رسد. یکی از معامله‌گرانی که به قول خودش ۲۰سال است همینجا معامله می‌کند، ساعت یک نرخ دلار برای فروش را، ۲۴ هزار تومان اعلام می‌کند. همچنین او در لفافه پیش‌بینی می‌کند که احتمالا دلار در ماه‌های آینده روندی نزولی داشته باشد. با این حال مرد میانسالی که کنار او ایستاده و ادعا می‌کند که صرافی دارد، معتقد است همه چیز به مذاکرات بستگی دارد و هیچ‌چیز در بازار فعلا قابل پیش‌بینی نیست.

پرده ششم: دلار واردک انال جدید می‌شود

ساعت ۱۳:۳۰ ظهر دلار از کانال ۲۴ هزار تومان عقب نشسته و حالا در بازار با نرخ ۲۳ هزار و ۹۵۰ تومان معامله می‌شود. حتی برخی از دلالان دلار را با قیمتی کمتر از صرافی‌ملی و صرافی‌های بانکی معامله می‌کنند.

پرده آخر: فعلا بازار آرام گرفته

ساعت ۱۴:۳۰ نرخ تا ۲۳هزار و ۷۰۰تومان پایین آمده. یکی از صرافان چهارراه استانبول در گفتگو با تجارت‌نیوز خبر می‌دهد که حجم معاملات امروز، به دنبال اعلام نتایج انتخابات، تغییر چشم‌گیری نداشته.

او در توضیح ادعایش می‌گوید: «پیروزی رئیسی اتفاق غیرمترقبه‌ای نبود، از زمان تایید صلاحیت برای همه قابل حدس بود. برای همین هم مردم از چند هفته پیش خریدهای خودشان را با در نظر گرفتن این مسئله انجام دادند، پس شوکی برای بازار در کار نبوده!»

او که دانش‌آموخته اقتصاد و سال‌هاست مشغول فعالیت در بازار ارز است، اینطور ادامه می‌دهد:« سیگنال‌های برجامی اخیرا خوب است، حتی آمریکا هم نیروهای خودش را از خاورمیانه خارج کرده تا چیزی امنیت مذاکرات را به خطر نیندازد. آرامش فعلی بازار هم بیشتر مدیون همین سیگنال‌های خوب است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دلار 50 هزار تومنی

    • ناشناس

      دلار 50دیا حتی 55 تومنی مربوط به همتی بود و رانتی که برای آقا زادها درست کرده بود.رئیسی اینکاره نیست که از مردم نوسان بگیره.