کد مطلب: ۲۹۵۴۷۸

واکنش عضو شورای شهر به افزایش قیمت مسکن در تهران

واکنش عضو شورای شهر به افزایش قیمت مسکن در تهران

عضو شورای شهر تهران با اشاره به افزایش قیمت مسکن در شهر تهران گفت: توجه به بازافرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده به منظور تامین مسکن افراد کم‌درآمد باید مورد توجه وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران قرار بگیرد.

مجید فراهانی در جریان هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران در خصوص توجه به بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده به منظور تامین مسکن اقشار کم‌درآمد تذکر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی در این رابطه گفت: مسکن یکی از مهمترین نیازهای اساسی خانواده‌هاست و به عبارت دیگر مسکن و سرپناه مناسب را می‌توان پس از هوا، غذا و پوشاک یکی از اساسی‌ترین نیازها برای داشتن زندگی با عزت و مبتنی بر کرامت انسانی دانست و نظام جمهوری اسلامی این حق را در اصول 2، 31 و 43 قانون اساسی محترم شمرده و دولت را موظف به تامین مسکن مناسب برای تامین همه اقشار جامعه کرده است.

فراهانی با اشاره به وضعیت نامناسب مسکن طی سالهای اخیر گفت: متاسفانه رشد نسبت شاخص قیمت خانه به درآمد طی 3 دهه گذشته در ایران سرسام‌آور بوده و این شاخص در نیمه نخست سال جاری رشد افزونی داشته است و این رشد به گونه‌ای است که دسترسی اقشار مختلف به مسکن را به امری کاملا نابرابر بدل ساخته و بسیاری از اقشار طبقه متوسط و کم درآمد در تامین مسکن خود با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: از این رو آنها را به تغییر الگوی تامین مسکن از تغییر در محله‌ سکونت و استفاده از واحدهای با متراژ پایین‌تر تا رخت بستن از تهران و مهاجرت به شهر منطقه تهران از پرند تا پردیس کرده است. این تغییر بدون شک بر افزایش ترافیک، آلودگی هوا و افزایش ترافیک‌های اجتماعی اثرات ملموسی خواهد داشت.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران تصریح کرد: رشد نسبت شاخص قیمت خانه به درآمد در مورد اقشار بسیار کم‌درآمد ایران به عددی بالای 30 درصد رسیده که بیش از 3 برابر کشورهای توسعه یافته است. به عبارتی بهتر اقشار کم‌درآمد ایران یک سوم اقشار کم درآمد کشورهای توسعه یافته شانس خانه‌دار شدن دارند و حل این مسئله نیازمند مداخله دولت با همکاری شهرداری‌ها برای تامین مسکن با استفاده از سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی است.

وی افزود: مطمئنا با برنامه‌ریزی برای تامین مسکن بر پایه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری خواهیم توانست حق مسکن شهروندان را بدون دامن زدن به حاشیه‌نشینی مدرن در قالب مسکن تامین کنیم و این امرنیازمند اقدام و عمل است.

فراهانی افزود: بر همین اساس در اجرای بند 3 ماده 71 قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره توجه به بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده به منظور تامین مسکن افراد کم درآمد به وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران تذکر می‌دهم.

وی در پایان گفت: امیدوارم با اقدام به موقع و اهتمام وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران شاهد بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده باشیم و از این طریق هم مسکن مورد نیاز اقشار کم درآمد و متوسط تامین شود و هم بازآفرینی شهر در برابر مخاطراتی چون زلزله و … تقویت شود.

منبع:‌ تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.