کد مطلب: ۷۶۶۲۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مدیریت بازار سیب زمینی از دست دولت خارج شد/ از هوشمندسازی تا برون‌سپاری

مدیریت بازار سیب زمینی از دست دولت خارج شد/ از هوشمندسازی تا برون‌سپاری

وزارت جهاد کشاورزی چهارمین برون‌سپاری خود را با واگذاری تنظیم بازار سیب‌زمینی انجام داد؛ پیش‌تر نیز در بهمن ماه سال جاری این وزارت‌خانه اقدام به واگذاری بازار قند و شکر، برنج و چای به بخش خصوصی کرده بود. سال گذشته نیز قرار بود با هوشمندسازی توزیع سیب‌زمینی بازار آن تنظیم شود، اما اکنون دولت به برون‌سپاری روی آورده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، از این پس تمام آنچه به بازار سیب زمینی مربوط است را بخش خصوصی مدیریت خواهد کرد.

در واقع با این واگذاری، مدیریت کل بازار سیب زمینی از تولید، تامین و حتی در صورت نیاز، واردات این محصول باید با برنامه‌ریزی و مدیریت انجمن ملی سیب زمینی صورت بگیرد.

البته این موضوع به معنای این نیست که دولت به طور کلی پای خود را از این بازار بیرون بکشد، زیرا چنانچه در این فرآیند اختلال یا مشکلی پیش بیاید، وزارت کشاورزی ورود کرده و با تعیین عوارض، بازار را کنترل می‌کند.

واگذاری 4 بازار به بخش خصوصی

از واگذاری بازار سیب زمینی می‌توان به عنوان چهارمین برون‌سپاری وزارت جهاد کشاورزی یاد کرد؛ پیش از این وزارت جهاد کشاورزی بازار برنج خارجی، شکر و چای را به بخش خصوصی واگذار کرده بود.

در بهمن ماه 1401 بود که وزارت جهاد کشاورزی از واگذاری تنظیم بازار قند و شکر به بخش خصوصی خبر داد و گفت: واگذاری امور اجرایی به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی در کنترل و تنظیم بازار است که بعد از این، مسئولیت امور اجرایی از قبیل برنامه‌ریزی تولید قند و شکر، تنظیم بازار و مدیریت واردات شکر در سطح کشور در چارچوب ضوابط و سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران واگذار می‌شود.

پس از آن نیز مجدد، در بهمن ماه سال جاری وزارت جهاد کشاورزی از واگذاری تنظیم بازار برنج خارجی به انجمن وارد کنندگان برنج ایران خبر داد.

وزارت جهاد کشاورزی در راستای همین امر با انجمن واردکنندگان برنج تفاهمنامه‌ای به امضا رساند که بر اساس آن، این انجمن در کنترل قیمت، توزیع و واردات این محصول نقش‌آفرینی خواهد کرد.

واگذاری سوم نیز مجدد در بهمن ماه رخ داد. جهاد کشاورزی تنظیم بازار چای را به اتحادیه این صنف واگذار کرد.

در این باره عزت‌ا… اکبری، نماینده تهران در مجلس، معتقد است: دولت باید تنظیم تولید را در اولویت خود قرار دهد و تنظیم بازار را به مردم و بخش خصوصی واگذار کند. دولت تولید را رها کرده و می‌خواهد بازار را تنظیم کند؟! چنین کاری شدنی نیست.

او به خانه ملت گفته است: دولت باید تولید را تنظیم کند و تنظیم بازار را به بخش خصوصی واگذار کند تا اگر آنان اشتباهی کردند، از جیب خودشان جبران کنند.

سال گذشته نیز قرار بود که دولت با هوشمندسازی توزیع سیب زمینی بازار آن را تنظیم کند؛ اما رفته رفته این طرح به فراموشی سپرده شد و سیب زمینی‌های هوشمند به بازار نرسیدند.

برای مطالعه بیشتر گزارش قیمت گوشت کاهش می‌یابد؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.