کد مطلب: ۴۲۹۲۱۶

تجارت‌نیوز برررسی کرد:

وضعیت مالی شرکت‌های ساختمانی بورس / بازدهی ۲ برابری نسبت به شاخص کل بورس

وضعیت مالی شرکت‌های ساختمانی بورس / بازدهی 2 برابری نسبت به شاخص کل بورس

گروه انبوه‌سازی و ساختمان از ابتدای سال تاکنون رشدی 330درصدی را به ثبت رسانده که این میزان از رشد دو برابر صعود شاخص کل بورس بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با توجه به رشد چشمگیر قیمت مسکن در دو سال گذشته، شاخص گروه ساخت و ساز نیز با کمی تاخیر رشدی مشابه را تجربه کرد. در یک ماه اخیر و با توجه به رونق بورس، شاخص این گروه نیز از رشد جا نمانده و از ابتدای بهمن تاکنون رشدی 20درصدی را تجربه کرده که رشدی فراتر از رشد شاخص کل بورس بوده است. البته از ابتدای سال نیز این شاخص عملکرد بسیار بهتری از شاخص کل بورس داشته است، به طوری که شاخص کل بورس از ابتدای سال تاکنون 153درصد رشد داشته اما شاخص گروه انبوه‌سازی توانسته رشدی 330درصدی را به ثبت برساند.

2 12

روند صعودی شاخص انبوه سازی و ساختمان

با وجود این رشد، بررسی گزارش مالی سه ماهه منتهی به 31 آذر امسال اکثر نمادهای این گروه نشان می‌دهد، گروه ساختمانی در گزارش‌های سه ماهه خود عملکرد چندان مناسبی نداشته و بسیاری از آنها این سه ماهه را با زیاندهی به پایان رسانده‌اند. هر چند هر ساله چنین روندی وجود داشته و در پایان سال مالی، ( که معمولا پایان شهریور ماه است) این نمادها در نهایت به سودآوری رسیده‌اند اما مقایسه سودآوری سه ماهه در مقایسه با سال گذشته نشان از افت بهره‌وری این شرکت‌ها داشته است.

با این حال در میان این گروه نیز، با توجه به عملکرد سه ماهه و همچنین گزارش‌های ماهانه دی ماه، بسیاری از نمادها پتانسیل بالایی برای رشد دارند. شرکت توسعه شهری توس‌گستر که با نماد وتوس فعالیت می‌کند از نظر رشد میزان سودآوری سه ماه منتهی به 30 آذر امسال در مقایسه با سال گذشته بهترین عملکرد را داشته و توانسته میزان سود خود را 133درصد افزیش دهد. پس از این شرکت نمادهای ثزاگرس، ثفارس و ثالوند به ترتیب با 56، 56 و 36 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

3 7

بررسی نمادهای گروه ساختمانی

از نظر بازدهی ماهیانه نیز ثپردیس توانسته 144درصد بازدهی را در یک ماه به ثبت برساند و پس از آن ثتران، ثفرب و ثنوسا به ترتیب با 73، 68 و 65 بهترین عملکرد را داشته‌اند. از نظر بازدهی یکساله ثنوسا با بیش از 600درصد بازدهی یکی از بهترین‌های کل بورس بوده و پس از آم دو نماد ثپردیس و ثفارس نیز توانسته‌اند 483 و 435درصد افزایش قیمت داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.