کد مطلب: ۲۷۶۹۹۱

پایانی بر انعقاد قراردادهای سفید امضای کارگران

پایانی بر انعقاد قراردادهای سفید امضای کارگران

سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان تعرفه ثبت نام کارگران و کارفرمایان اعلام شد تا سامانه جامع روابط کار یک گام به اجرا نزدیک‌تر شود.

کارگران و کارفرمایان برای ورود به سامانه جامع روابط کار ابتدا باید با در دست داشتن مدارک هویتی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و نسبت به ثبت نام و دریافت کد رهگیری و رمز عبور برای ورود به سامانه اقدام کنند، ‌پس از ثبت نام در دفاتر پیشخوان، پیگیری ثبت دادخواست‌ها یا قراردادهای کار از طریق این نشانی امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قرار بود سامانه جامع روابط کار اواخر هفته گذشته با مراجعه کارگران و کارفرمایان به دفاتر پیشخوان عملیاتی شود اما اداره کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تاخیر در راه‌اندازی سامانه و موکول شدن آن به هفته بعد خبر داد.

معاونت روابط کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز آنچه را که عدم تعیین تعرفه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خوانده شد دلیل تاخیر در راه اندازی سامانه عنوان کرد.

برابر اعلام این معاونت، کمیته تخصصی کمیته تخصصی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعرفه ثبت نام برای کارگران را مبلغ ۴۵۹۰ تومان با احتساب ۴۱۰ تومان مالیات بر ارزش افزوده جمعا ۵۰۰۰ تومان و تعرفه کارفرمایان را مبلغ ۵۵۱۰ تومان با احتساب ۴۹۰تومان مالیات بر ارزش افزوده جمعا ۶۰۰۰ تومان تعیین کرده است و دلیل متفاوت بودن نرخ تعرفه نیز چاپ فرم‌های بیشتر تعرفه برای کارفرمایان عنوان شده است.

پیشتر وزارت کار از راه اندازی سامانه جامع روابط کار به نشانی اینترنتی http://prkar.mcls.gov.ir خبر داده بود که از چند روز گذشته در دسترس همه کارگران و کارفرمایان قرار گرفته است. کارگران و کارفرمایان با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و ثبت و تشکیل پرونده، نام کاربری و رمز عبور خود را برای ورود به سامانه دریافت کرده و از این طریق در جریان آخرین وضعیت قرارداد کار، بیمه بیکاری یا ثبت شکایات خود قرار می‌گیرند.

بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کار راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار را گام بزرگی در جهت ساماندهی و نظارت بر قراردادهای کار، حل اختلافات میان کارگران و کارفرمایان و کاهش مراجعات حضوری به مراجع تشخیص و هیات‌های حل اختلاف می‌دانند؛ آن‌ها امیدوارند آغاز به کار این سامانه پایان انعقاد قراردادهای سفید امضای کارگران باشد و به حفظ امنیت شغلی کارگران و کنترل و نظارت بیشتر بر قراردادهای کار منجر شود.

مقامات کارگری نیز آغاز به کار سامانه جامع روابط کار را در تجمیع و یکپارچه کردن مسایل حوزه کار و اطلاعات مرتبط با کارگران و کارفرمایان موثر خوانده و و آن را در تصمیم‌گیری‌ها، شناسایی بنگاه‌های مشکل‌دار، شناسایی کارگاه‌های متخلف و ساماندهی و نظارت بر قراردادهای کار موثر می‌دانند.

به گزارش ایسنا، سامانه جامع روابط کار، مردادماه سال گذشته توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شد. این سامانه از چند زیرمجموعه تشکیل شده که زیر سامانه جامع ثبت دادخواست‌ها،‌ بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل، شناسایی واحدهای مشکل دار، بازرسی کار، شوراهای سازش، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه کارگران ساختمانی و طبقه‌بندی مشاغل از جمله آن‌هاست.

سامانه جامع روابط کار یک ماه به شکل پایلوت ابتدا در تهران و چهار استان البرز، اردبیل، قزوین و سمنان راه اندازی شده و پس از آن به طور رسمی در سراسر کشور قابل اجرا خواهد بود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.