کد مطلب: ۶۰۰۴۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سبزپوشی خودرو در روز ریزش شاخص کل

سبزپوشی خودرو در روز ریزش شاخص کل

شاخص کل بورس امروز بیش از ۱۰ هزار واحد ریخت و به کانال ۱٫۳ میلیون واحدی سقوط کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس امروز بیش از ۱۰ هزار واحد (۰٫۷۴ درصد) ریخت و به محدوده یک میلیون و ۳۹۴ هزار واحد وارد شد. این دومین بار در هفته جاری است که شاخص کل به کانال ۱٫۳ میلیون واحدی سقوط می‌کند. شاخص هم‌وزن نیز امروز ۰٫۴۱ درصد افت داشت.

ارزش معاملات امروز بیش از ۳ هزار و ۴۴۱ میلیارد تومان بود. فولاد، شستا، فارس و شپدیس بیشترین تاثیر منفی در شاخص کل را داشتند. این در حالی است که خودرویی‌ها سومین روز از آذرماه را سراسر سبز به پایان رساندند. شستا، خبهمن، خگستر و برکت نیز پرتراکنش‌ترین نمادهای امروز بودند.

خودرو، شیمیایی و بازارهای مالی برترین گروه‌های صنعتی امروز شدند. بیشترین ارزش معامله برای خگستر، پالایش و خبهمن ثبت شد و خبهمن، خگستر و وبملت نیز بیشترین حجم معامله را داشتند.

شاخص کل فرابورس نیز امروز با افت مواجه بود و کانال ۲۰ هزار واحد را از دست داد. شاخص کل فرابورس با بیش از ۱۸۱ واحد ریزش وارد کانال ۱۹ هزار و ۹۶۷ واحد شد.

قرار بود امروز جلسه ستاد تنظیم بازار با موضوع تصمیم‌گیری پیرامون قیمت خودرو برگزار شود. در حالی که هیچ اطلاعاتی از زمان برگزاری این جلسه در رسانه‌ها منتشر نشده تا کنون اطلاعاتی نیز از نتیجه این جلسه منتشر نشده است.

به عقیده کارشناسان چنانچه قیمت خودرو آزاد شود تاثیر مثبت چشم‌گیری را در کلیت بازار سهام شاهد خواهیم بود. امید به این موضوع نماد خودرو را به رغم منفی بودن بازار سبز نگه داشت. حال باید دید سیاست‌های دولت پیرامون خودرو نجات‌بخش بازار خواهد بود یانه.

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر خوورو را گران کنند بازهم شما تتر میزنید دمیدن دولت درشیپور گرامی نمی دانم فاز شماها چیه

  • ناشناس

    رسانه ها در دولت قبل می گفتند تامین کسری بودجه دولت از بورس، در حال حاضر و با روی کار آمدن دولت جدید دائما می گویند قیمت گذاری دستوری دولت و … جلوی رشد بورس را گرفته است.
    دولتمردان تصمیمات کلان اقتصادی می گیرند و کل جامعه را در نظر می گیرند باید قیمت ها کنترل شود تا فشار مضاعف بر قشر ضعیف جامعه وارد نشود و کنترل قیمت ها، قیمت گذاری دستوری نیست.
    آیا اگر خودرو گران شود ارزش سهامی خودرویی رشد می کند؟؟؟
    در ابتدا و به صورت بطئی ممکن است سهام خودرو رشد کند ولی در درازمدت به دلیل کاهش قدرت خرید مردم به مرور زمان، فروش کارخانجات کاهش می یابد و کاهش تولید مساوی خواهد بود با کاهش حاشیه سوددهی و افت ارزش سهام.
    از طرفی به فرض هم که تولید خودرو کاهش پیدا نکند ولی چون قیمت ها بالا می رود مدیران خودروساز برای اینکه تولیداتشان فروش برود باید حاشیه سوددهی خود را پایین بیاورند که اگر این طور شود فقط خودرو گران می شود و سوددهی خودروسازان تغییر چندانی نخواهد کرد تا ارزش سهامشان رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد.
    همچنین گرانی یک محصول مثلا خودرو، باعث گرانی همه چیز می شود که نه به نفع مردم است و نه به نفع شرکت ها زیرا اگر سایر اجناس هم به تبع گرانی خودرو، گران شود خودروسازان مجبورند مواد اولیه را گرانتر بخرند، هزینه های عمرانی آنها بالاتر می رود و دستمزد و حقوق کارگران را باید بالاتر بروند که همه این عوامل باعث می شود که سوددهی آنها چندان تغییری نکند و چه بسا که بدهی های آنها هم بالا رفته و ارزش سهامشان افت کند.
    پس نتیجه می گیریم که تصمیمات کلان اقتصادی دولت جدید در کنترل و تثبیت ارز، کنترل قیمت ها و … همه معقول و منطقی است و باید حمایت شود.
    راه بالا بردن ارزش سهام که نباید گرانی و افزایش قیمت دلار و تورم باشد، سهام باید بر مبنای عملکرد شرکت ها و رفتار سهامدارانشان به یک رشد معقول برسد حتی اگر این رشد یواش یواش و تا پایان سال با بازدهی ۲۰ تا ۳۰ درصدی یا حتی کمتر باشد بهتر است از اینکه با افزایش قیمت ها ارزش سهام یک افزایش مقطعی کوتاه مدت را تجربه کند و دوباره وارد مسیر نزولی شود.

    • ناشناس

      دوست عزیز در مورد قیمت دستوری خودرو باید اشاره کنم که همین الان هم قیمت بازار رو کارخانه تعیین می کنه، شما چند روز یه سر بزن به نمایندگی ها بگو می خوام ماشین صفر بخرم به قیمت بازار، میگن امروز کارخونه تعیین کرده که قیمت چه میزان باشه، حالا تنها مسأله قیمت دستوری خودرو هست که فقط منجر به ایجاد برنامه های فروش، رانت، تقلب و افزایش ثروت یک عده خاص میشه. با آزاد شدن قیمت خودرو عرضه و تقاضا هست که تعیین کننده قیمت خواهد بود و این همه اختلاف در صورت های مالی کارخانه هم ایجاد نخواهد شد. الان هم سهامدار متضرر میشه، هم کارخانه (ظاهراً) و هم عموم مردم که مجبور هستن با یک اختلاف زیاد نسبت به کارخانه از بازار خودرو تهیه کنن، چون عمده مردم تو قرعه کشی ها برنده نمی شن.

    • ناشناس

      دوست محترم
      بنا به گفته شما اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار آزاد زیاد است و این اختلاف باید برداشته شود که درست هم است، راه حل آن هم کوتاه کردن دست واسطه گران است یعنی باید سود زیادی را که واسطه گر می خواهد ببرد حذف شود و به قیمت خودروی صفر که از کارخانه خارج می شود، اضافه شود این طور هم خودروسازان ارزش سهامشان رشد بهتری خواهد کرد هم سهام داران خودرو سود می برند و هم قیمت خودرو زیاد بالا نمی رود و فشار بر مردم جهت خرید خودرو وارد نمی آید.

  • ناشناس

    رئیسی چرا انقلابی به مشکلات سهامداران نمیرسی!!چون براتون نمی صرفه ??

  • ناشناس

    دلار اوج گرفت و لی بورسو موج گرفت گند بزنن به اینچنین بورس بی درو پیکری که شده جای مسخره بازی احتمالا کسانی از دورادور زیان سهامدار هارو میبینن ولذت هم میبرن خدا ازشون نگذره.

  • ناشناس

    سکه دلار مسکن دارن سر ب فلک میکشن بورس هر روز ما رو بدبختر میکنه

  • ناشناس

    ملتی که خودش را به خواب زده حقش همینه

  • ناشناس

    تا دامنه نوسان حذف نشود حقوقی نوسان میگیره و کارگزاری ها کارمزد و گور پدر سهام دار خرد

  • ناشناس

    لیدری که با فرغون سازی های ورشکسته باشه در بورس و باید گل بگیری یا سهام ورشکسته بخر یا از رشد خبری نبست

  • امیر

    خورو زیانده وقتی میشه لیدر بازار یعنی همین

  • بهادر

    خودرو بالای 500 میل صف فروش خواهد داشت.امید انکه بازارگردان حمایت کند