کد مطلب: ۱۴۳۹۲۲

پرواز پهپادها در زمین‌های کشاورزی به‌منظور افزایش راندمان

پرواز پهپادها در زمین‌های کشاورزی به‌منظور افزایش راندمان

قیمت پهپادهای مورداستفاده در صنعت کشاورزی بین هزار تا 30 هزار دلار است و با استفاده از آن‌ها می‌توان عکس‌های روزانه یا هفتگی از مزرعه و وضعیت محصولات کشاورزی در مزرعه تهیه کرد

کشاورزی یکی از صنایع بسیار مهم دنیا است و زندگی ساکنان کره زمین به عملکرد صنعت کشاورزی بستگی دارد. به همین دلیل استفاده از تکنولوژی برای افزایش راندمان این صنعت هرروز بیشتر می‌شود. پهپادها هم یکی از این تجهیزات تکنولوژیکی هستند که در سال‌های آتی در صنعت کشاورزی به کار می‌روند.

هم‌اکنون استفاده از پهپادها برای مدیریت شیوه آبیاری در مزارع بزرگ رواج پیداکرده است و انتظار می‌رود در آینده‌ای نه‌چندان دور پهپادها مانند تراکتورها در هر مزرعه‌ای استفاده شوند؛ اما سوال این است که پهپادها چگونه می‌توانند به صنعت کشاورزی آینده کمک کنند و زمینه‌ساز استفاده بهینه از منابع و افزایش راندمان شوند؟

مرکز مطالعاتی کشاورزی آینده در گزارش اخیرش در مورد نقش پهپادها در جمع‌آوری داده‌های مربوط به سیستم آبیاری و وضعیت محصولات کشاورزی تحلیلی جامع ارائه داد. در این گزارش آمده است: با استفاده از پهپادها می‌توان در مورد وضعیت سیستم آبیاری اطلاعات دقیقی جمع‌آوری کرد.

از طرف دیگر با فیلم‌ها و عکس‌هایی که این پهپادها از سیستم آبیاری در مزرعه تهیه می‌کنند می‌توان نقص‌ها و نشتی‌های سیستم را شناسایی کرد. روی برخی از این پهپادها دوربین‌های گرمایی قرار دارد که با کمک آن امکان تشخیص این مسئله که کدام بخش از محصولات کشاورزی آب زیادی دریافت کرده‌اند و کدام بخش آب کافی دریافت نکرده‌اند وجود دارد.

این اطلاعات می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای کیفی محصولات یک مزرعه و افزایش درآمد کشاورزان شود و افراد بیشتری را به فعالیت در این صنعت تشویق کند.

از طرف دیگر با استفاده از این پهپادها می‌توان اطلاعات دقیقی در مورد اینکه در کدام بخش مزرعه محصولات کشاورزی سالم و قوی هستند و در کدام بخش به دلیل آفات یا عدم برخورداری از مواد مغذی ضعیف هستند تهیه کرد.

کشاورزان با استفاده از این اطلاعات می‌توانند به‌سرعت از روش‌های مناسب برای کاهش آسیب به محصولات کشاورزی استفاده کنند و درنهایت راندمان کار خود را بالا ببرند.

تغییر قوانین ضروری است

اتحادیه بین‌المللی سیستم‌های حمل‌ونقلی بدون سرنشین، پیش‌بینی می‌کند کاربرد پهپادها در صنعت کشاورزی دنیا با سرعت بالایی رشد کند. به‌گونه‌ای که در سال 2025 میلادی 80 درصد از استفاده پهپادها در بازار تجاری دنیا به استفاده از آن در صنعت کشاورزی اختصاص یابد.

البته هنوز قوانین بین‌المللی اجازه استفاده گسترده از پهپادها را در بخش کشاورزی نمی‌دهد و تنها در چند نقطه از جهان به‌طور آزمایشی استفاده می‌شوند. ولی تا استفاده گسترده از آن در حوزه کشاورزی فاصله زیادی وجود ندارد.

در برخی از کشورها از قبیل کانادا استفاده از پهپادها در صنعت کشاورزی رواج زیادی دارد. طبق قوانین کانادا به دلیل اهمیت صنعت کشاورزی و با در نظر گرفتن ضوابطی خاص توسط کشاورزان، پهپادها به‌طور گسترده در صنعت کشاورزی استفاده می‌شوند که نتیجه استفاده از این سیاست افزایش 15 درصدی محصولات در مزارع کانادا نسبت به سال 2010 است.

این اتحادیه بر این باور است در صورتی می‌توان اجازه استفاده تجاری از پهپادها را داد که قوانین مربوط به استفاده از آن‌ها ‌هم تغییر کند. قانونی که اخیرا تصویب شد این است که پهپادهای استفاده‌شده در عرصه فعالیت‌های تجاری تنها باید در طول روز استفاده شوند یعنی کاربران باید پهپاد را به‌درستی مشاهده کنند و آن را به مکان‌هایی دور که غیرقابل دسترس‌اند نفرستند. از طرف دیگر باید پهپادهای تجاری در ارتفاع 500 فوتی پرواز کنند و پرواز در ارتفاع بالاتر برای آن‌ها غیرقانونی است.

هزینه و فایده استفاده از پهپادها

استفاده از پهپادها در صنعت کشاورزی باعث افزایش راندمان تولید و کاهش هزینه مواد اولیه می‌شود. درنتیجه با استفاده از پهپادها در مزارع ذرت و سویا و گندم سالانه 1.3 میلیارد دلار در هزینه‌های کشاورزان صرفه‌جویی می‌شود.

نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری در استفاده از پهپادها در هر اکر از مزارع ذرت برابر با 12 دلار امریکا و در مزارع سویا و گندم 2 تا 3 دلار امریکا است. هزینه خرید پهپادهای مورد استفاده در صنعت کشاورزی در دنیا متفاوت است و قیمت بستگی به ویژگی‌های فنی پهپاد دارد.

مثلا پهپادهایی که دارای حسگرهای حرارتی و نوری است و قدرت دریافت اطلاعات کامل از محصولات کشاورزی در هر برهه از زمان را دارد و نشت آب یا میزان دریافت آب توسط هر محصول کشاورزی را تحلیل می‌کند، به مرز 30 هزار دلار هم می‌رسد ولی پهپادهایی که تنها به دریافت اطلاعات کلی و تهیه عکس و فیلم از بخش‌های مختلف مزرعه و با توجه به نور محیط می‌پردازد با قیمت 1000 دلار به فروش می‌رسد.

این قیمت برای خرید پهپادها که سالیان سال می‌تواند در مزارع استفاده شود رقم زیادی نیست به‌خصوص که هزینه تهیه عکس از مزارع و محصولات کشاورزی برای ارزیابی عملکرد آن‌ها با استفاده از هواپیماهای معمولی 1000 دلار به ازای هر ساعت است و برای یک روز عکاسی از مزرعه -8 ساعت- باید بالغ‌بر 8000 دلار پرداخت شود.

بسیاری از کشاورزان با کمک پهپادها عکس‌های روزانه و هفتگی تهیه می‌کنند و عملکرد کارشان را به‌طور مداوم رصد می‌کنند. با این روش می‌توانند آفات و عوامل آسیب‌زا را زود شناسایی و به رفع مشکل اقدام کنند و درنهایت میزان تولید محصول را در مزرعه خود افزایش دهند.

استفاده تجاری از پهبادها

تاکنون پهپادها بیشتر در بخش‌های نظامی کاربرد داشته‌اند و کمتر در مورد استفاده از آن‌ها در بخش‌های تجاری و اقتصادی صحبت شده است. ولی در کشورهای صنعتی که هزینه‌های نیروی انسانی بسیار بالا است و افزایش راندمان فعالیت‌های صنعتی و تولیدی اهمیت زیادی دارد به‌تدریج پهپادها وارد زندگی روزمره مردم می‌شوند.

در این سال‌ها اخباری در مورد استفاده از پهپادها برای ارسال بسته‌های پستی، ارسال کالاهای خریداری‌شده از فروشگاه‌ها به‌صورت آنلاین و درنهایت استفاده در بخش کشاورزی به گوش رسیده است که نشان می‌دهد این صنعت هرروز بیش از روز قبل پیشرفت می‌کند.

به نظر می‌رسد استفاده از این صنعت در بخش کشاورزی که در سال‌های اخیر در کانادا و شماری از ایالت‌های امریکا رواج پیداکرده است می‌تواند در تأمین غذای نسل‌های آینده بشر اهمیت زیادی داشته باشد. به‌خصوص که در سال‌های اخیر در مورد افزایش جمعیت زمین در سال‌های آتی و ناتوانی دنیا در تأمین نیاز غذایی سخنان زیادی مطرح‌شده است. پهپادها می‌توانند راندمان کاری مزارع را افزایش دهند و محصول تولیدی به ازای هر اکر را بیشتر کنند.

منبع: نشریه آینده‌نگر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.