کد مطلب: ۳۲۲۱۳۴

پرونده زلزله کرمانشاه نیمه سال ٩٨ به اتمام می‌رسد

پرونده زلزله کرمانشاه نیمه سال ٩٨ به اتمام می‌رسد

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بازسازی تمامی واحد‌های احداثی و تعمیراتی شهر‌های کرمانشاه تا نیمه ابتدای سال آینده به اتمام می‌رسد.

علیرضا تابش در نشست خبری سالروز زلزله کرمانشاه با بیان اینکه تا پایان امسال بازسازی تمامی واحد‌های روستایی کرمانشاه به اتمام می‌رسد، اظهار کرد: بازسازی تمامی واحد‌های احداثی و تعمیراتی شهر‌های کرمانشاه نیز تا ۶ ماهه ابتدای سال آینده به اتمام می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با بیان اینکه میانگین پیشرفت فیزیکی کل واحد‌های شهری و روستایی خسارت‌دیده ۷۵ درصد است افزود: پیشرفت فیزیکی واحد‌های روستایی بین ۸۵ تا ۹۰ درصد و پیشرفت فیزیکی واحد‌های شهری ۵۵ درصد است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۱ آبان‌ماه زلزله ۷.۳ ریشتری در عمق ۱۹ کیلومتری کرمانشاه رخ داد، گفت: بنیاد مسکن از همان ساعات ابتدایی اقدام به ارزیابی زلزله در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، گیلان غرب، اسلام‌آباد غرب کرد.

تابش افزود: در مدت ۲ روز ارزیابی‌های ابتدایی را به هیئت دولت ارائه کردیم و هیئت دولت نیز در ۲۴ آبان‌ماه میزان پرداخت تسهیلات را تصویب کرد،در ارزیابی‌های خانه به خانه ۱۰ شهر و ۱۶۲۳ واحد مسکونی در روستا‌ها دچار خسارت شدند که حدود ۴۵۰ اکیپ ارزیاب به این مناطق فرستادیم.

وی ادامه داد: حدود ۳۷ هزار واحد مسکونی دچار تخریب شدند که از این تعداد ۱۰ هزار واحد شهری و ۲۷ هزار واحد روستایی بودند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: حدود ۶۳ هزار واحد مسکونی نیز دچار خسارات تعمیراتی شدند که ۴۳ هزار واحد از این تعداد شهری و ۲۰ هزار واحد نیز روستایی بودند که دچار خسارات مرمتی شدند.

تابش با بیان اینکه اولین اقدام بعد از سانحه زلزله اسکان اضطراری و موقت در شهر‌ها و روستا‌ها بود، افزود: در روستا‌ها ۱۵ هزار و ۶۰۰ کانکس ظرف دو ماه بعد از زلزله به افراد اختصاص داده شد و در شهر‌ها ۹۱۱۸ خانوار آسیب دیده از این کانکس‌ها استفاده کردند و یا مبلغی به عنوان اجاره به جای کانکس‌ها پرداخت شد.

وی گفت: در مدت ۲ ماه اسکان موقت به پایان رسید که البته این اسکان‌ها به کمک نهاد‌هایی از جمله سپاه، ارتش و سایر نهاد‌ها صورت گرفت.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه برای بازسازی این مناطق اعتباراتی نیز جهت واحد‌های احداثی و یا تعمیراتی تخصیص داده شد، گفت: برای واحد‌های احداثی شهری ۵۰ میلیون تومان تسهیلات، ۱۱ میلیون تومان کمک بلاعوض و برای واحد‌های احداثی روستایی ۳۵ میلیون تومان تسهیلات و ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض تخصیص داده شد.

تابش تاکید کرد: حداکثر تسهیلات بانکی برای واحد‌های تعمیراتی در شهر‌ها و روستا‌ها ۱۲ میلیون تومان و ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض بوده است.

وی ادامه داد: ۱۰ میلیون تومان نیز به تمامی واحد‌های شهری و روستایی تسهیلات معیشتی اختصاص داده شده که ۲ میلیون تومان نیز به عنوان کمک بلاعوض به آن‌ها پرداخت شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: برای مقاوم‌سازی و بهسازی تمامی واحد‌های شهری و روستایی ۵۰ میلیون تومان تسهیلات و ۴.۵ میلیون تومان کمک بلاعوض تخصیص داده شد.

تابش با بیان اینکه برای ساخت یک واحد مسکونی حدود ۷۳ میلیون تومان تسهیلات ارائه شده است، افزود: هم‌اکنون در استان کرمانشاه برای ساخت یک واحد مسکونی در مجموع حدود ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کند.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه ۲.۵ برابر واحد مسکونی نسبت به واحد‌های وجود داشته پیش از زلزله ساخته می‌شود.

تابش با اشاره به اینکه پروانه ساخت، نظارت، آزمایش، پی‌زنی، آواربرداری به صورت کاملا رایگان در این مناطق انجام می‌شود، افزود: زلزله‌زدگان در این مناطق ۲۱۰ میلیون تومان به صورت مستقیم و ۱۱ میلیون تومان به صورت غیرمستقیم تسهیلات دریافت می‌کنند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه در این مناطق بازسازی در شهر‌ها و روستا‌ها از طریق ۱۲ ستاد معین انجام می‌شد، گفت: استان کرمانشاه به علاوه ۱۲ استان دیگر در مناطق زلزله‌زده تمامی اقدامات بازسازی و نوسازی این واحد‌های مسکونی را انجام دادند.

تابش تاکید کرد: ۱۵۰۰ نیرو در این مناطق مشغول فعالیت هستند و ۳۰۰ ماشین‌آلات نیز در حال انجام ساخت و ساز هستند که در ماه‌های ابتدایی زلزله تعداد ماشین‌آلات موجود در این مناطق به ۷۰۰ مورد می‌رسید.

وی با بیان اینکه ۱۰۵ هزار و ۸۷۷ واحد مسکونی خسارت دیده به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی شدند، افزود: از این تعداد ۹۹ هزار و ۹۳ واحد مسکونی با بانک‌ها قرارداد منعقد کردند که از این تعداد ۳۶ هزار و ۱۶۰ واحد مربوط به احداثی و ۶۳ هزار و ۹۳۳ واحد نیز مربوط به تعمیراتی بوده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از پرداخت یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خبر داد و افزود: ۳۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض نیز پرداخت شده و هر روز به متقاضیان تسهیلات پرداختی اضافه می‌شود.

تابش با اشاره به اینکه در منطقه سرپل ذهاب تاکنون تعمیرات ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شروع شده است افزود: از این تعداد ۱۱ هزار واحد مسکونی به اتمام رسیده است.

وی درباره وضعیت مسکن مهر نیز در این مناطق گفت: تمامی مطالعات صورت گرفته و فعالیت‌های مقاوم‌سازی و ساخت آن برعهده اداره مسکن و شهرسازی استان کرمانشاه است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: تمامی فعالیت‌های این پروژه‌ها زیر نظارت بنیاد مسکن انجام می‌شود، تخریب و آواربرداری واحد‌های احداثی نیز به ۳۴ هزار واحد می‌رسد که از این تعداد ۹۷۰۰ واحد برای شهری و ۲۶ هزار واحد نیز برای روستایی بوده است.

تابش با اشاره به اینکه ۳۶ هزار واحد مسکونی تخریبی مراحل پی‌کنی‌شان آغاز شده است، گفت: از این تعداد ۱۸ هزار واحد مسکونی به اتمام و به بهره‌برداری رسیده است.

وی یادآور شد: در مناطق روستایی واحد‌های مسکونی که کمترین خسارت را دیده‌اند نیز از ابتدا ساخته شده، بنابراین مجموع پیشرفت فیزیکی در این مناطق به ۹۴ تا ۹۵ درصد می‌رسد.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: ۲۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در مرحله اجرای سقف قرار دارند گفت: مابقی واحد‌ها نیز در مرحله گچ‌کاری قرار دارند.

تابش درباره وضعیت مصالح ساختمانی در این مناطق نیز گفت: ۵۴ هزار تن آهن‌آلات با قیمت مناسب و پیش از گرانی‌ها خریداری کرده و هم‌اکنون در اختیار مردم قرار داده‌ایم.

وی افزود: ۱۱ هزار و ۸۰۰ اسکلت پیچ و مهره‌ای نیز در اختیار مردم قرار دادیم و ۱۷۶ هزار تن سیمان رایگان نیز از طریق بنیاد مستضعفان در این مناطق توزیع شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توضیح داد: بنیاد مسکن در کنار مردم قرار گرفته و باید در این بازسازی‌ها مردم خودشان پای کار بیایند.

تابش خاطر نشان کرد: بنیاد مسکن سر مردم منت نمی‌گذارد و کار خوب خداپسندانه خود را با منت گذاشتن از بین نمی‌برد.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.