خبر مهم:

کد مطلب: ۲۹۶۶۱۰

تجارت‌نیوز در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه برررسی کرد:

پشت پرده رشد ۲.۷ هزار واحدی شاخص بورس

پشت پرده رشد 2.7 هزار واحدی شاخص بورس

امروز بورس تهران شاهد افزایش 2725 واحدی شاخص کل شد. دلیل این رشد چیست و چرا نمادهای فلزی و پتروشیمی بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز 13 شهریورماه 1397، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 6193 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 2725 واحد در رقم 137983 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3464 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 41 واحد در رقم 1568 جای گرفت. شاخص بورس در روز گذشته (دوشنبه 12 شهریور ماه) هم صعودی بود.

درمعاملات امروز بازار سرمایه نماد‎های « فولاد، فملی، کگل، فارس، شبندر» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « وبملت، فخاس، حکشتی، وتجارت، رانفور» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

به‌گفته تحلیلگران بازار سرمایه، از روز گذشته سقف نوسان قیمت کلیه محصولات فرآورده‌های نفتی در بورس کالا برداشته و این مصوبه باعث شد که نمادهای پالایشی بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل امروز بورس داشته باشند. همچنین دامنه نوسان قیمت محصولات فولادی در بورس کالا 15 درصد شده است که این موضوع باعث شده که آزادسازی قیمت محصولات فولادی در بورس کالا بیشتر از گذشته قوت بگیرد و نماد فولاد پیشرو در بازار سرمایه امروز باشد.

حامد مددی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلایل رشد 2725 واحدی شاخص کل بورس در چهارمین روز معاملات هفته جاری، گفت: براساس مصوبه بورس کالا سقف قیمت محصولات فلزاتی و معدنی 15 درصد اعلام شده است که این موضوع باعث افزایش نرخ فروش محصولات شرکت‌های داخلی می‌شود و هم جهت با رشد قیمت صنایع معدنی و فلزی قیمت سایر محصولات صادراتی از جمله محصولات پتروشیمی هم افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین محصولات پالایشگاهی با ارز بازار ثانویه در بورس کالا عرضه شده‌اند که این مصوبه باعث شد که نمادهای پالایشی پیشرو در بازار سرمایه امروز باشند.

مددی با بیان اینکه امروز تمامی معاملات بورس کالا در رینگ صادراتی بر مبنای نرخ ارز خرید سامانه سنا محاسبه شد، افزود: در گذشته مبنای خرید ارز چهار هزار و 200 تومانی بود، اما در حال حاضر مبنای خرید ارز بازار ثانویه است که در این بازار واردکننده و صادرکننده درخصوص نرخ ارز به توافق می‌رسند.

وی ادامه داد: معاملات بورس کالا در رینگ صادراتی بر مبنای نرخ ارز خرید سامانه سنا منجر به افزایش سودآوری شرکت‌های صادرات‌محور می‌شود که این موضوع بار روانی مثبتی برای صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، فولادی و معدنی داشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که امروز قیمت دلار به محدوده 14 هزارتومان رسید، آیا افزایش نرخ دلار بر روند صعودی امروز بازار سرمایه تاثیر داشت؟ گفت: افزایش نرخ دلار تاثیر مستقیمی بر روند بازار سرمایه ندارد، زیرا صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را باید در سامانه سنا یا همان نیما ( بازار ثانویه) بفروشند که نرخ دلار در سامانه سنا پایین‌تر از نرخ دلار در بازار آزاد و بیش از 10 هزار تومان است.

مددی افزود: به طورکلی افزایش نرخ ارز در بازار آزاد بر سودآوری شرکت‌ها تاثیر مستقیمی ندارد و تنها نرخ دلار در سامانه سنا بر سودآوری شرکت‌ها اثرگذار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.