کد مطلب: ۴۱۹۰۰۰

بررسی تجارت‌نیوز از وضعیت بازارهای جهانی در سال آینده:

پیش‌بینی افت دلار در سال ۲۰۲۰

پیش‌بینی افت دلار در سال 2020

به‌عقیده اکثر کارشناسان اقتصادی در بانک‌های سرمایه‌گذاری، دلار در سال 2020 تضعیف خواهد شد. کاهش نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصادی در جهان، کاهش نرخ بهره و افزایش تقاضا برای دارایی‌های پرریسک، از مهم‌ترین دلایل افت دلار است.

اکثر بانک‌های سرمایه‌گذاری که به پیش‌بینی بازارهای جهانی در سال 2020 پرداخته‌اند در مورد یک موضوع اتفاق نظر دارند: دلار روند نزولی در پیش خواهد گرفت.

به گزارش‌ تجارت‌نیوز به نقل از فایننشال‌تایمز ، کارشناسان اقتصادی در دویچه بانک، گلدمن سَکس و بانک نیویورک ملون همگی بر این باورند که پس از یک دهه روند صعودی غیرمنسجم، سال آینده دلار تضعیف خواهد شد. کاهش نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصادی در جهان، کاهش نرخ بهره و افزایش تقاضا برای دارایی‌های پرریسک، از مهم‌ترین دلایل افت قیمت دلار خواهد بود.

تحلیلگران بِلَک راک، شرکت مدیریت دارایی در آمریکا هم با این تئوری موافق هستند، اما اعلام کرده‌اند که احتمالا در نیمه اول سال روند نزولی دلار بسیار ملایم خواهد بود.

به‌عقیده اقتصاددانان در سیتی گروپ نیز فدرال‌رزرو در آمریکا اگر نرخ بهره را کاهش ندهد، در سطح کنونی حفظ خواهد کرد و پایین بودن نرخ بهره موجب تضعیف دلار می‌شود.

سرنوشت دلار در سال 2020 به رشد جهانی و تحولات مربوط به جنگ تجاری میان چین و آمریکا وابسته است.

به‌نوشته بلومبرگ، یورو که در حال حاضر با نرخ حدود 1.10 دلار معامله می‌شود در سال آینده به 1.16 دلار خواهد رسید.

با این حال، محقق نشدن پیش‌بینی‌ها در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که هیچ‌یک از این تئوری‌ها صددرصد نیستند.

عمدتا مشتریانی چون سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها از پیش‌بینی‌های تحلیلگران برای سال آینده به‌عنوان یک راهنما بهره می‌برند. اما یک سال مدت زمان زیادی است و اتفاقات بسیاری می‌تواند بازارها را تحت تاثیر قرار دهد.

سرنوشت دلار در سال 2020 به رشد جهانی و تحولات مربوط به جنگ تجاری میان چین و آمریکا وابسته است. زمانی‌که شاخص احساسات سرمایه‌گذاران مثبت است، تمایل آنها برای انباشت دارایی‌های پرریسک افزایش و در نتیجه ارزش دلار کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر، نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصادی در جهان تحت تاثیر تنش‌های تجاری موجب افزایش اشتهای سرمایه‌گذاران برای دارایی‌های امن از جمله دلار شده است. در نتیجه شاخص دلار در سال جاری 1.25 درصد رشد کرد. این در حالی است که جی‌‌پی مورگن روند نزولی را برای دلار پیش‌بینی کرده بود.

در سال 2019، با توجه به عملکرد مثبت اقتصاد ایالات متحده، رشد اقتصادی جهان تا پایان سال احتمالا 2.5 درصد خواهد بود.

به‌گفته یک تحلیلگر در جی‌پی مورگن اما با توجه به آنکه رشد اقتصادی آمریکا در حال متوقف شدن است، پیش‌بینی آنکه چه عواملی می‌تواند به‌عنوان محرک رشد جهانی جایگزین رشد اقتصادی ایالات متحده شود، دشوار است. در حال حاضر، سرمایه‌گذاران نگران وقوع رکود اقتصادی هستند و پیش‌بینی می‌شود یورو تا پایان سال آینده به 1.14 دلار برسد.

در میان اقتصادهای نوظهور، انتظار می‌رود رئال برزیل بهترین عملکرد را در سال 2020 به ثبت برساند.

پیش‌بینی‌ها همچنین حاکی از آن است که در صورت وضوح چشم‌انداز سیاسی در بریتانیا پوند انگلیس هم با روند صعودی مواجه شود. دلار کانادا و نیوزیلند هم همچنان بازدهی مثبت خواهند داشت.

در میان اقتصادهای نوظهور اما انتظار می‌رود رئال برزیل بهترین عملکرد را به ثبت برساند. با توجه به اصلاحات اقتصادی در این کشور و نرخ بهره نسبتا بالا احتمالا پول ملی برزیل می‌تواند 10 درصد در برابر دلار رشد کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بهزاد قادرپناه

    این پیشبینی کارشناسانه بود و جالب ولی ولی در اقتصاد ایران اصلا ارزش نداره و قیمت دلار در ایران خیلی خیلی کم از خارج اثر میگیرد . چونکه دولت با دلار داره کاسبی میکنه.