کد مطلب: ۳۶۱۱۵۵

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس بورسی:

پیش‌بینی تشدید رکود در بازارها از نیمه دوم سال ۹۸

پیش‌بینی تشدید رکود در بازارها از نیمه دوم سال 98

سلمان نصیرزاده، تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: کسری بودجه، رشد نقدینگی و تورم در کنار کاهش طرف تقاضا می‌تواند رکود را در بازارهای داخلی به خصوص از نیمه دوم سال 1398 تشدید کند.

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص روند بازارهای مالی در سال 1397 می‌گوید: در سال 1397 بازارها تحت تاثیر تنش‌های سیاسی و التهابات ارزی قرار گرفتند. طبقه‌بندی رشد ارزش و بازدهی بازارهای مالی نشان می‌دهد که بازارهای مالی موازی با بازار سهام نظیر ارز و سکه به واسطه سهل‌الوصول بودن معاملات و گردش بالاتر، بیشترین رشد را کسب کنند، به‌نحوی که قیمت دلار در سال 97 بیش از 161 درصد افزایش داشته است.

او ادامه می‌دهد: از سوی دیگر سکه بهار آزادی تحت تاثیر افزایش نرخ ارز و رشد قیمت اونس جهانی رکورد زد و 184 درصد افزایش یافت و قیمت سکه از 1.6 میلیون تومان به 4.5 میلیون تومان افزایش یافت.

نصیرزاده می‌افراید: در این بین مسکن نیز تحت تاثیر همیشگی نرخ ارز و شاخصه‌های تورمی با رشد قیمت مواجه شد که با حجیم شدن رشد قیمت‌ها و کاسته شدن قدرت خرید از سرعت آن کاسته شد. قیمت هر مترمربع مسکن در تهران طی سال 97 از 5.5 میلیون تومان به مرز 10 میلیون تومان افزایش یافت.

در سال 1398 آثار تحریم‌ها می‌تواند در کاهش درآمدهای دولت ناشی از افت فروش نفت و فرآورده‌های نفتی و صادراتی و افزایش هزینه‌ها خود را نمایان کند، از این رو کاهش رشد اقتصادی و منفی شدن این رشد به حدود سه تا پنج درصد می‌تواند اولین آثار محتمل باشد.

این کارشناس عنوان می‌کند: بازار سهام با آن‌که بیش از 50 تا 60 درصد از ارزش سهام آن به شرکت‌های ارزی و صادراتی مستقیما وابسته بوده، به دلیل نبود فرهنگ سهامداری و ناشناخته‌تر بودن آن، بازدهی کمتری را ثبت کرد، این در حالی است که ارزش فعلی سهام‌های ارزی این بازار در محدوده هفت تا هشت هزار تومان ارزیابی می‌شود که نشان می‌دهد همچنان این پتانسیل برای رشد بازار بورس در سال 98 فراهم خواهد بود که در بازارهای موازی با توجه به اعمال سیاست‌های ثبات ارزی، در صورت عدم رخدادهای ملتهب‌کننده فضای سیاسی، جهش‌های قیمت را همچون سال 1397 نمی‌توان انتظار داشت.

نصیرزاده با اشاره به چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور در سال 1398 عنوان می‌کند: در سال 1398 آثار تحریم‌ها می‌تواند در کاهش درآمدهای دولت ناشی از افت فروش نفت و فرآورده‌های نفتی و صادراتی و افزایش هزینه‌ها خود را نمایان کند، از این رو کاهش رشد اقتصادی و منفی شدن این رشد به حدود سه تا پنج درصد می‌تواند اولین آثار محتمل باشد.

وی می‌افزاید: رشد فزاینده نقدینگی فارغ از هر تحولی افزایشی خواهد بود و دولت باید فکری به حال کنترل و یا حرکت آن به سوی بازارها کند، به همین دلیل این خود تورم‌زا خواهد بود و عدم کنترل آن می‌تواند بر شدت میزان تورم نیز بی‌افزاید.

وی در پایان گفتگو درباره وضعیت بازارها از جمله بازار سهام در سال 98 تاکید می‌کند: در مجموع کسری بودجه، رشد نقدینگی و تورم در کنار کاهش طرف تقاضا می‌تواند رکود را، در بازارهای داخلی به خصوص از نیمه دوم سال 1398 تشدید کند، از سوی دیگر به دلیل نبود ایدئولوژی سیاسی مناسب برای مقابله با علت این افت‌های اقتصادی، چشم‌اندازی روشنی را نمی‌توان تصور کرد و حرکت‌های بازدارنده، در صورت رفع دلایل این رخدادها می‌تواند مرهمی موقت بر یک جریان اقتصاد سیاسی بیمار باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • خان اوغلان خدایی

    پیش بینی کف دلار در 6 ماهه آینده بر اساس روند شناسی تغییر و تحولات کف دلار در میانگین نوسانات از امروز تا اول مرداد مشخص خواهد شد..فقط در دیالکتیک تز و انتی تز شاخص هادر 5 روز اینده مشخص خواهد شد که آیا امکان دارد دلار زیر 11500سقوط کند یانه.اگر سقوط کرد احتمالا کف قیمت همان11 هزار تومان خواهد بود و الا رقمی بین 11500تا 11700مبنای درست تری است.چون عوامل داخلی نباید فاصله دلار سیاسی را بیش از 15تا بیست درصد از دلار حقیقی که نرخ آن به زعم اینجانب حدود 13هزار تومان است کاهش دهد. سپس ممکن است در یک تا دو ماه اینده به اواسط کانال 12 برگردد. اما در پاییز موج جدیدی از نوسان با تاثیر پذیری از شاخص های خارجی قابل تصور است که می تواند دلار را مجددا به کانال 11کاهش دهد . چشم انداز زمستان سال 98 و بهار 99 به شاخص های کلیدی 6ماهه اینده وابسته است که در شرایط فعلی قابل پیش بینی نیست.