کد مطلب: ۴۴۰۸۷۶

چشم‌انداز هفتگی بازارها با توجه به اخبار سیاسی و اقتصادی:

پیش‌بینی بازارها در هفته سوم سال جدید / سیگنال‌هایی برای بازارهای ارز ، طلا و سهام

پیش‌بینی بازارها در هفته سوم سال جدید / سیگنال‌هایی برای بازارهای ارز ، طلا و سهام

نااطمینانی‌های ناشی از مسائل مربوط به ویروس کرونا همچنان وجود دارد، نوسانات قیمتی بازار نفت را رها نکرده است و در کنار این‌ها انتظار ایران برای گشایش‌های دیپلماتیک ممکن است بازارهای مالی را متاثر کنند. اما دقیقا کدام بازار از کدام اخبار ممکن است تاثیر بگیرد؟

تجارت‌نیوز در سال گذشته به صورت هفتگی پیش‌بینی بازارها را منتشر می‌کرد. آخرین آن پیش‌بینی بازارها در هفته پایانی سال ۹۸ بود. در پایان آن هفته تنها بازار سهام بازدهی منفی داشت و دلار معادل ۰٫۳ درصد، سکه ۰٫۴ درصد و طلا ۱٫۸ درصد بازدهی مثبت داشتند.

11

در آخرین کارنامه هفتگی بازارها در سال گذشته تنها بازدهی بورس منفی بود.

با این حال در مجموع سال ۹۸ سال بازار سهام بود. مراجعه به کارنامه بازارها در سال ۹۸ نشان می‌دهد در این سال در حالی که بازار سهام ۱۸۷ درصد بازدهی داشت اما طلا ۴۰ درصد، سکه ۳۴ درصد و دلار ۱۵ درصد بازدهی را ثبت کردند.

11 1

بورس صدرنشین بازارها در بازدهی سال گذشته بود.

بازارها با این کارنامه هفته سوم سال جدید را چگونه آغاز خواهند کرد؟ چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

فشارها برای لغو تحریم‌های ایران افزایش یافته، آمریکا معافیت‌های هسته‌ای ایران را ۶۰ روز دیگر تمدید کرده است و سه کشور اروپایی عملیات اینستکس را تایید کرده‌اند.

پس از درخواست کشورهای چین، روسیه و پاکستان برای لغو تحریم‌های ایران در راستای مقابله با کرونا، گزارشگر ویژه سازمان ملل هم خواستار لغو تحریم‌های ایران شد. علاوه بر این، برنی سندرز، نامزد احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا هم خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد.

چهارشنبه، ۱۳ فروردین ماه نیز ۳۲ عضو کنگره آمریکا در نامه‌ای خواستار تعلیق تحریم‌های اعمالی ایالات متحده علیه ایران شدند.

هرکدام از این اخبار می‌توانند برای بازار سهام نوید یک روند امیدبخش را بدهند و در مقابل در بازارهای ارز و طلا از فشار برای رشد قیمت بکاهند. اما در سوی دیگر تداوم کرونا و مسائل ناشی از آن مثل اختلال در روند مبادلات در مرزها سیگنال نااطمینانی‌ برای هرکدام از بازارها دارد.

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

در همین حال نوسانات شدید قیمت نفت و کاهش صادرات غیرنفتی ایران پیام‌های نااطمینانی برای بازار ارز به همراه دارند. طبق اعلام رئیس کل گمرک ایران میزان صادرات غیرنفتی ایران در سال ۹۸ معادل ۴۱٫۳ میلیارد دلار بوده است. این درحالیست که در سال ۹۷ این رقم ۴۴٫۳ میلیارد دلار بود. با توجه به روند مختل مبادلات در مرزها به دلیل کرونا به نظر می‌رسد این روند فعلا تداوم داشته باشد. موضوعی که احتمالا بیش از هر بازاری، ارز را متاثر کند.

از سوی دیگر در دو روز کاری هفته اخیر قیمت صرافی ملی اعلام نشد و بانک‌ها هم مجاز به افزایش ۲۰ درصدی نرخ ارز سنا شدند.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای که آخرین روز سال ۹۸ به بانک‌ها ابلاغ کرد، نرخ تسعیر ارز بانک‌ها در پایان سال ۹۸ را برای یورو که قبلا ۸,۵۰۰ تومان بود به ۱۰,۲۰۰ تومان و دلار را که قبلا ۷,۵۰۰ تومان بود به ۸,۵۰۰ تومان افزایش داد.

با این حال هرچند به نظر می‌رسد با این اخبار باید منتظر فشاری بر سمت تقاضا در بازار ارز بود اما ششم فروردین ماه امسال رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: با کمک وزارت خارجه بخشی از پول‌های ایران که به ناحق توسط آمریکا مسدود شده بود به تدریج به کشور باز می‌گردد.

علاوه بر این، پایان هفته اخیر اعلام شد، کمک ۵۰۰ هزار دلاری صندوق اوپک برای توسعه جهانی (OFID) به ایران برای خرید و توزیع تجهیزات بسیار ضروری بیمارستانی مورد نیاز جهت مقابله با ویروس کرونا از سوی این صندوق تصویب شد.

بنابراین احتمالا با این نوع اخبار کمی از شدت اخبار حاوی نااطمینانی کاسته شود. اما اگر روند ارز صعودی شود، این اتفاق به بازار طلا هم سرایت خواهد کرد و در مقابل سهامداران بورس را کمی نگران خواهد کرد.

با این حال بازار سهام تاکنون در سال ۹۹ دو هفته مثبت را پشت سر گذاشته است.

در دومین هفته معاملات بورس در سال ۹۹ نیز شاخص کل با رشد ۵ درصدی از سطح ۵۴۷ هزار واحدی نیز عبور کرد تا روند صعودی شاخص ادامه داشته باشد. با توجه به اخبار سیاسی مورد اشاره به نظر می‌رسد حداقل از این بخش بازار سهام تحت فشار نباشد اما نوسانات احتمالی دیگر بازارها به همراه نوسان قیمت نفت شاید بازار سهام را متاثر کند.

بنابراین در هفته پیش‌رو احتمالا بازارهای ارز و طلا تحت فشار برای نوساناتی باشند و بازار سهام احتمالا یک روند باثبات و تا حدودی احتمالا مثبت را پشت سر بگذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمود

    صعود دست جمعی بازارها دست کم تا آخر فروردین

  • ناشناس

    تحت فشار به سمت بالا یا پایین