کد مطلب: ۴۷۴۰۳۳

عقبایی مطرح کرد:

پیش‌بینی بازار اجاره مسکن تا پایان سال

پیش‌بینی بازار اجاره مسکن تا پایان سال

نایب رییس اول اتحادیه املاک استان تهران با بیان اینکه قیمت مسکن از زمستان سال گذشته همواره رشد کرده، گفت: در مجموع کاهش جابجایی‌ها در نیمه دوم سال و کاهش تقاضا قیمت اجاره در نیمه دوم سال را با ثبات و کاهش احتمالی مواجه خواهد کرد و صدور قبض ‌های مالیاتی در نیمه دوم سال می‌‌‌‌تواند تا حد زیادی باعث عرضه واحدهای بیشتر شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران امروز چهارشنبه در خصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار اجاره مسکن گفت: از نیمه آخر سال ۹۸ به دلیل سختی رفت وآمد برای موجران و مستاجران و عدم اجازه بازدید ملک از طرف بسیاری از موجران با هدف کاهش شیوع ویروس کرونا، شاهد تمدید قراردادها بودیم.

وی گفت: این وضعیت با مصوبه دولت در ستاد ملی کرونا تثبیت شد و در نیمه نخست سال نیز شاهد افزایش تمدید قراردادهای اجاره بودیم.

عقبایی ادامه داد: بررسی میدانی از وضعیت بازار اجاره نشان می‌دهد که در حوزه تمدید قراردادها در پیک جابجایی یعنی در خرداد تا شهریورماه نیز شاهد رشد چشمگیر قراردادهای تمدیدی هستیم که در سال‌های گذشته وجود نداشته است.

نائب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران در خصوص رابطه تمدید قراردادهای اجاره با هدف جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بازار اجاره نیز گفت: به طور کلی تفاهم بین موجر و مستاجر و رضایت مستاجر که منجر به تمدید قرارداد می‌شود در کاهش جو روانی و التهاب بازار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه قیمت اجاره‌بها از سه عامل تورم عمومی، رابطه بین عرضه و تقاضا و رشد قیمت مسکن تاثیر می‌پذیرد، ادامه داد: قیمت مسکن از زمستان سال گذشته همواره رشد کرده که خود به خود بر بازار اجاره تاثیر گذاشته است، توازن بین عرضه و تقاضا نیز با اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی در حال کنترل است البته به دلیل اینکه بسیاری از واحدهای خالی واحدهایی لوکس و با متراژ بالا است شاید برای بازار مصرفی مناسب نباشد اما به طور کلی می‌تواند از رشد افسارگسیخته قیمت مسکن جلوگیری کند.

به گفته عقبایی الگوی ساخت مسکن باید تغییر کرده و ساخت خانه‌هایی با متراژ پایین‌تر می‌تواند به ایجاد توازن در بازار اجاره بها کمک کند.

نایب رییس اتحادیه املاک استان تهران، ادامه داد: ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد خالی در شهر تهران وجود دارد اما بیشتر این واحدها در متراژهایی بزرگ است که عرضه آنها به بازار شاید کمک چشمگیری در افزایش عرضه در بازار اجاره نداشته باشد اما خروجی مهم‌تر آن این است که سوداگران مسکن و کسانی که خانه را نه برای مصرف بلکه برای احتکار و سرمایه‌گذاری می‌سازند تنبیه شده و مجبور به خروج از سوداگری مسکن می‌شوند.

به گفته عقبایی بازار اجاره به واحدهای کوچک متراژ نیازمند است که خانوارهای بیشتری را شامل شود.

عقبایی به وضعیت بازار اجاره در نیمه دوم سال اشاره و گفت: در مجموع کاهش جابجایی‌ها در نیمه دوم سال و کاهش تقاضا قیمت اجاره در نیمه دوم سال را با ثبات و کاهش احتمالی مواجه خواهد کرد، همزمان صدور قبض ‌های مالیاتی در نیمه دوم سال می‌ تواند تا حد زیادی باعث عرضه واحدهای بیشتر شود.

براساس این گزارش، تابستان امسال برای «موجران» و «مستاجران» با سال‌های قبل تفاوت چشمگیری دارد، بهانه این تغییر بزرگ و کارساز هم انتشار ویروس کرونا است که منجر به تدبیر دولت برای بخش اجاره با هدف کاهش زنجیره انتقال ویروس ناشی از جابجایی‌ها و اسباب کشی مستاجران است که اتفاقا روی وضعیت قیمت‌ها هم تاثیر گذاشته است.

بر اساس مصوبه دولت که با هدف تنظیم‌ بازار اجاره در ستاد مقابله با کرونا تصویب شد و در سراسر کشور لازم‌الاجراست، امسال موجران نمی‌توانند مستاجران خود را «جواب» کنند و به جای آن باید برای تمدید قرارداد آن هم با نرخ‌های مصوب آماده باشند.

این قانون که سال‌ها است در کشورهای اروپایی اجرایی می‌شود و بر اساس آن صاحبخانه نمی‌تواند مستأجر را جابجا کند مگر اینکه از مستأجر شکایت شده و یا گزارشی مبنی بر همکاری‌های غیرقانونی در ملک اجاره داده شده انجام شود، برای اولین بار در تابستان امسال در حال اجرا در کشور است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.