کد مطلب: ۵۷۹۱۶۱

پیش‌بینی بورس امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ / ترمز بورس در کانال ۱/۵ میلیون تومانی

پیش‌بینی بورس امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ / ترمز بورس در کانال ۱/۵ میلیون تومانی

بازار سهام هفته گذشته با افت شاخص همراه شد اما در آخرین روز معاملاتی با رشد حدودا سه هزار واحدی در کانال یک میلیون و ۵۲۶ هزار واحد قرار گرفت. روند بازار برای هفته آینده به چه صورت است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارشناسان بورس برای هفته پیش رو پیش‌بینی کردند روند بازار سهام مثبت باشد و برخی از گروه‌های شاخص‌ساز هم پیشتاز بازار سهام باشد. در این باره مریم محبی، میترا تاتاری و مهشید داداش‌زاده روند بازار را مثبت پیش‌بینی کردند و گروه‌های پیش‌رو را هم تک سهم‌ها و شاخص‌سازان دانستند.

همچنین پیمان حدادی دیگر کارشناس بازار سهام درباره روند بازار در هفته آینده گفت: به نظر می‌رسد تحرکات بازار خنثی باشد و گروه‌های خودرویی و پالایشی پیشتازان بازار باشند.

درباره روند شاخص کل در روزهای آینده همچنین سلمان نصیرزاده و محمد خبری‌زاده هم معتقدند، شاخص کل مثبت خواهد بود و گروه‌های دلاری و پتروشیمی می‌توانند پیش‌رو باشند.

دنیای اقتصاد نوشت:

ترمز بورس در کانال ۵/ ۱ میلیون

شروین شهریاری : بازار سهام در هفته گذشته شاهد فضایی پُر نوسان توام با زورآزمایی نزدیک طرف عرضه و تقاضا بود که در نتیجه آن، شاخص‌کل ۳۵/ ۰‌درصد رشد کرد تا کماکان در کانال ۵/ ۱ میلیون واحدی به‌نوسان ادامه دهد. به‌لحاظ کرداری، محدوده کنونی شاخص مقارن با مقاومت‌های متعدد تکنیکی است که تا قبل از عبور قاطع از مرز ۶/ ۱ میلیون واحدی می‌تواند به‌عنوان مانع در مسیر صعود عمل کند.

از لحاظ بنیادی نیز پس از عقب‌نشینی نسبی دلار آزاد از کانال ۲۸ هزار تومان، ‌اندکی از شتاب افزایش انتظارات تورمی کاسته شده و خریداران سهام با احتیاط بیشتری در سمت تقاضا عمل می‌کنند. ارزش معاملات نیز با حذف اثر عرضه‌‌های اولیه، در دو روز پایانی هفته گذشته، برای نخستین‌بار از ابتدای شهریور در زیر مرز ۱۰هزار میلیارد تومان قرار گرفت.

شوک قیمت گاز به‌صنایع

در حالی که تمرکز اکثر سرمایه‌گذاران در صنعت پتروشیمی بر نرخ‌های فروش و نسبت برابری ارز قرار دارد، قیمت بزرگ‌ترین نهاده تولید ‌این صنعت یعنی گاز نوسانات مهمی را تجربه می‌کند. بر اساس فرمول تعیین‌شده توسط وزارت نفت، قیمت گاز‌ این صنعت از میانگین نرخ جهانی در چند حوزه جغرافیایی در بازار جهانی و نرخ‌های فروش داخلی محاسبه می‌شود. بر اساس محاسبات بر پایه فرمول مزبور، در اثر جهش قیمت‌های جهانی، نرخ گاز محاسباتی برای صنعت پتروشیمی به‌مرز ۲۰ سنت در هر متر‌مکعب رسیده که حدود دو‌برابر فصل بهار امسال و چهاربرابر قیمت تابستان گذشته است.

با در نظر گرفتن نسبت تبدیل دلار در سامانه نیما، در صورت پایداری قیمت‌های جهانی در سطوح کنونی نرخ هر متر‌مکعب گاز مصرفی ‌این صنعت به‌بیش از ۴‌هزار تومان در هر متر‌مکعب می‌رسد! در نیمه دوم سال نیز بر اساس فرمول مزبور، قیمت محاسباتی ۱۰‌درصد بیشتر از نیمه اول خواهد بود. اهمیت ‌این مساله علاوه‌بر صنعت پتروشیمی برای سایر صنایع نظیر فولاد و سیمان نیز مطرح است که هزینه گاز آنها بر پایه ضریبی از نرخ گاز پتروشیمی محاسبه می‌شود.

با توجه به ‌عدم‌رشد متناسب نرخ‌‌های فروش در فصل تابستان در اکثر محصولات پتروشیمی، احتمال کاهش حاشیه سود ‌این صنعت در شرکت‌های با خوراک گاز در کوتاه‌مدت وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.