کد مطلب: ۴۲۰۸۶۵

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک تحلیلگر بازار سرمایه:

پیش‌بینی بورس تا پایان سال / حباب بازار سهام احتمالا بزرگتر می‌شود!

یک کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد: شاخص کل تا شب عید، از سقف 400 هزار تا 420 هزار عبور خواهد کرد، همچنین ریشه هیجانات بورس ناشی از انتظارات تورمی است که از چند عامل تغذیه می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت، بیش از 23 هزار واحد رشد کرد؛ در سال‌های نه چندان دور، افزایشی به این میزان شاید طی یک یا دو سال محقق می‌شد، اما در شرایط فعلی کشور که انتظارات تورمی جامعه بالا رفته و نیز بازار سرمایه بیش از گذشته در سبد سرمایه‌گذاری‌های مردم جای خود را باز کرده، شاهد تحقق رشدهای این چنینی هستیم.

اما در جریان این نوسانات، همواره پرسش‌های متعددی شکل می‌گیرد؛ ابهاماتی همچون «آیا بورس وارد محدوده حبابی شده است؟» یا «زمان به پایان رسیدن روند صعودی شاخص کل و ترکیدن حباب بورس چه وقت است؟» یا اینکه «در شرایط کنونی، ریسک‌های موثر بر اقتصاد و بورس چیست؟» یا حتی «بهترین استراتژی ورود و حرکت در بورس چیست؟»

ریشه هیجانات کجاست؟

نوید قدوسی، کارشناس و تحلیل‌گر بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش‌ها به بررسی ریشه هیجانات اخیر اشاره کرده و به تجارت‌نیوز می‌گوید: «به باور بنده ریشه هیجانات بورس را باید در اقتصاد کلان جستجو کنیم. این نوسانات و هیجانات ناشی از انتظارات تورمی است که از چند عامل تغذیه می‌شود؛ به طور مثال بحران آبان ماه، افزایش قیمت بنزین و لایحه بودجه باعث ایجاد این موج در جامعه شده است.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه ردیف‌های درآمدی و هزینه‌ای بودجه هم نشان از کسری شدید بودجه برای سال آینده دولت دارد، عنوان کرد: «مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین بررسی‌های خود 131 هزار میلیارد تومان معادل 30 درصد کسری بودجه را پیش‌بینی کرده که همین مساله به انتظارات تورمی دامن خواهد زد.»

این کارشناس بازار سرمایه گفت: «در نتیجه این عوامل همزمان فعال شده‌ و انتظارات تورمی را تقویت کردند و این مساله هم سبب شده که مردم تلاش کنند ریال خود را به منظور حفظ ارزش، به سرمایه‌گذاری‌های مختلفی تزریق کنند. برای انجام این کار، بورس از جذابیت‌های ویژه‌ای نسبت به سایر بازارها برخوردار است و تحت تاثیر همین عوامل مردم به سمت بورس هجوم بیاورند.»

تزریق نقدینگی به نمادهای کم توجه

قدوسی در تشریح نقشه راه نقدینگی‌های تازه وارد به بورس گفت: «تزریق نقدینگی مردم نیز در سهم‌های مختلف به خصوص نمادهایی که در ماه‌های اخیر کمترین توجهات را به خود جلب کرده بودند، صورت گرفته است. در عین حال سهم‌های کوچک هم با قدرتی کمتر نسبت به سهم‌های ارزنده و ارزان، در حال خرید و فروش هستند.»

چند درصد بورس حباب دارد؟

وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد بازار، بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند؟ عنوان کرد: «پاسخ به این پرسش مشکل است. البته گفتنی است که سهم‌های بالاتر از ارزش واقعی در بازار وجود دارند، اما وجود این سهم‌ها دلیل بر این نمی‌شود که در خطر ریزش باشند. همچنین باید توجه داشت که بورس، تنها بازاری نیست که در آن دارایی بالاتر از ارزش واقعی درحال معامله است.»

این تحلیل‌گر بازار سرمایه در ادامه افزود: «درحال حاضر در بازارهای مسکن، خودروی وارداتی، کالاهای با دوام، شاهد وجود دارایی‌هایی هستیم که بالاتر از ارزش ذاتی‌شان معامله می‌شوند، بنابراین نمی‌توان گفت که تنها در بازار سهام این اتفاق افتاده و دچار حباب شده است.»

قدوسی بر این باور است که وجود حباب دلیلی بر این نیست که بلافاصله دچار ریزش در بازار شویم، چرا که ممکن است این حباب‌ها بزرگتر هم بشوند.

حقوقی‌ها قادر به توقف روند صعودی هستند؟

در همین خصوص، وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به دلیل تزریق بسیار بالای نقدینگی از سوی جامعه، آیا حقوقی‌های بزرگ قادر خواهند بود که مجددا باعث ریزش بازار شوند؟ گفت: «به باور بنده حقوقی‌ها دیگر حریف نقدینگی ورودی به بورس نیستند، کمااینکه در مدت اخیر عرضه‌های بالایی هم داشتند؛ با نگاه به نمادهای بزرگ در‌میابیم که حقوقی‌ها در عرضه دریغ نمی‌کنند، اما ورودی نقدینگی از آنجایی که قدرتمند است، قادر به ایستادگی در مقابل عرضه‌ حقوقی‌ها خواهد بود.»

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: «وقتی که حقوقی‌ها مشاهده می‌کنند که برای سهم‌هایشان همواره خریدار وجود دارد، سعی می‌کنند که عرضه‌های خود را ملایم‌تر انجام دهند تا بتوانند حداکثر قیمت میانگین فروش را داشته باشد. بنابراین درحال حاضر هیچ خطری از جانب حقوقی‌ها بازار را تهدید نمی‌کند.»

شاخص تا کجا بالا می‌رود؟

قدوسی در پیش‌بینی خود برای رشد شاخص کل تا پایان سال عنوان کرد: «به باور بنده شاخص کل تا شب عید، از سقف 400 تا 420 هزار عبور خواهد کرد.»

ورود نقدینگی به سهم‌های بنیادی

وی در پاسخ به این پرسش که درحال حاضر کدام گروه‌ها کمتر از ارزش واقعی خود رشد داشته‌اند؟ عنوان کرد: «ما می‌توانیم از مقایسه شاخص کل و شاخص کل هم وزن به این نتیجه برسیم که بازار به سهم‌های بزرگ و بنیادی بیشتر شده و این اتفاق خوبی است که درحال رخ دادن است. چرا که نقدینگی کمتری به سمت دارایی‌هایی که بالاتر از ارزش ذاتی خودشان معامله می‌شوند، وارد شده و این جریان تمایل بیشتری به سمت ورود به سهم‌های «پایین‌تر از ارزش واقعی خود» پیدا کرده است.»

این تحلیل‌گر بازار سرمایه در ادامه می‌افزاید: «این روند سبب خواهد شد که ریسک بازار تعدیل شود و از ریسک‌ افزایش قیمت‌های غیرمعمول و غیرمنطقی برخوردار نشود. درحال حاضر با توجه به اینکه نقدینگی ورودی، نقدینگی بزرگی است، باید به سمت سهم‌های بزرگ برود. گفتنی است که بسیاری از اینگونه سهم‌ها همچنان ارزان بوده و جای رشد مناسبی دارند و ادامه این روند باعث خواهد شد که توازنی در بورس ایجاد شود.»

گزارش‌های 12 ماهه مثبت هستند؟

قدوسی در خصوص تاثیر گزارش‌های پایان سال در روند صعودی بازار عنوان کرد: «گزارش‌ها تا به امروز مطلوب بوده‌ و آنهایی به بازار وزن می‌دهد که عموما بنیادین هستند؛ این شرکت‌ها مشکل خاصی در فروش ندارند و همانطور که در گزارش‌های شش ماهه مشخص شد، شرکت‌ها مشکلی در فروش ندارند.»

وی در عین حال به تاثیر مواردی همچون نرخ فروش‌ شرکت‌ها در گزارش‌های پایان سال شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: «مواردی همچون تخفیف‌هایی که به مشتریان خود اعطا کرده‌اند. در همین راستا p/e پایینی که بازار به نمادهای بنیادی داده، در واقع همین ریسک‌ها یا تخفیف‌های فروش را در آن لحاظ کرده است.»

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: «شاید بازار در مقاطعی احتیاط بیش از اندازه هم نسبت به این سهم‌ها داشته است، بنابراین این موارد هم نگرانی خاصی را کلیت بازار ایجاد نخواهد کرد. هرچند شرکت به شرکت فرق می‌کند و برخی از نمادها همچنان با مشکلات فروش دست و پنجه نرم می‌کنند، در عین حال بازار هم به این شرکت‌ها توجه دارد و در تحلیل‌ها این مسائل را لحاظ می‌کند.»

لزوم تسریع در عرضه‌های اولیه

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به لزوم انجام عرضه‌های اولیه اشاره کرد و گفت: «به باور بنده از وقت این عرضه‌ها گذشته است؛ دست اندرکاران شرکت‌ها و مسئولین بازار باید هرچه سریعتر اقدام به عرضه‌های اولیه شرکت‌های بزرگ کنند.

قدوسی در پایان با تاکید بر اینکه بازار باید تا پایان سال و تا جایی که ممکن است، عرضه اولیه داشته باشد، عنوان کرد: «البته نه عرضه شرکت‌هایی که کلیت ارزش آنها 300 میلیارد تومان است، بلکه باید شرکت‌های سه هزار میلیارد تومان به بالا که در صف عرضه قرار دارند، مشکلات‌شان را حل کنند تا هم از این فرصت استفاده کنند برای عرضه اولیه شرکت‌ها و هم ورود آنها باعث شود هیجان شدیدی که در جریان نقدینگی وجود دارد، گرفته و منطقی شود. بنابراین عرضه‌های اولیه از چندین جهت برای بازار سرمایه حائز اهمیت هستند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.