کد مطلب: ۸۱۱۵۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / محرک‌های اصلی بازار سرمایه در راه صعود

پیش بینی بورس شنبه 30 اردیبهشت 1402 / محرک‌های اصلی بازار سرمایه در راه صعود

پس از فراز و فرود‌های زیادی که در طول دو هفته گذشته در بازار اتفاق افتاد به نظر می‌رسد، بورس تهران به نقطه تعادلی خود رسیده است. برای پیش بینی بورس در هفته‌های آتی نیاز است محرک‌های بازار را در این مقطع زمانی بشناسیم. کارشناسان معتقدند محدوده‌های پایین‌تر از قیمت‌های فعلی فروشنده‌ ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سرمایه در آخرین روز هفته روند مثبتی را تجربه کرد و توانست حدود 20 هزار واحد صعود را تجربه کرد.

در پایان معاملات چهارشنبه، بیست و هفتم اردیبهشت ماه شاخص کل بورس پس از رشد 19 هزار و 969 واحدی در ارتفاع دو میلیون و 321 هزار واحد قرار گرفت. همچنین شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با رشد ۱.۷ درصدی به سطح ۷۶۵ هزار و ۱۸۷ واحدی رسید.

بورس از دریچه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارشنبه را ۱۶ میلیارد و ۹۶۰ میلیون و ارزش معاملات خرد را ۱۰ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان نشان می‌دهد. پایین بودن ارزش معاملات خرد بورس تا حدودی تردید عموم افراد برای ورود به بازار سهام را نشان می‌دهد. توجه به این نکته از این جهت حائز اهیمت است که بورس برای رشد دوباره نیازمند افزایش ارزش معاملات خرد و ورود پول‌های درشت حقیقی‌ها است.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس چهارشنبه، خبر از ورود ۴۱۴ میلیارد تومانی پول به بورس می‌دهد. این اعتماد حداقلی حقیقی‌ها به بازار سهام، تا حد زیادی می‌تواند به برگشت بورس به مدار صعودی کمک کند.

بورس تهران در ریل صعودی پایدار

بورس تهران از آبان سال گذشته طی یک روند صعودی، بازدهی مناسبی نصیب سهامداران کرده است. هفته سوم اردیبهشت‌ماه اما اصلاح تند و تیزی که در بازار سرمایه اتفاق افتاد، تمامی اهالی بازار سرمایه را در شوک فرو برد. این شوک منفی در حالی بود که اکثر سهامداران با توجه به رشد پیوسته سهام انتظار اصلاح را داشتند.

با این اصلاح، قیمت‌ سهام در محدوده‌های جذابی برای سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌‌اند. اما این داده به خودی خود برای بازگشت بازار سرمایه، به روند صعودی پایدار کافی نیست. در راستای اینکه بورس تهران در ریل صعودی پایدار قرار گیرد به چند درایور صعودی نیاز است.

انتشار گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها، می‌تواند نقش مهمی را برای دسترسی به این مهم ایفا کند. در روز‌های آتی، گزارش‌های شرکت‌ها روی سامانه کدال منتشر می‌شود و انتظار می‌رود با افزایش تولید و نرخ‌های فروش، سودآوری شرکت‌ها افزایش یافته باشد.

دومین درایوری که می‌توان انتظار داشت از روند صعودی بازار سرمایه پشتیبانی کند، نرخ ارز خواهد بود. با توجه به اینکه هنوز اتفاق خاصی در حوزه سیاسی و فضای دیپلماتیک میان ایران و آمریکا و کشور‌های اتحادیه اروپا نیفتاده، انتظارات تورمی کاهش پیدا نکرده است. بنابراین به نظر می‌رسد با شروع خردادماه شاهد روند صعودی دلار با افزایش تقاضا باشیم.

پیش بینی بورس شنبه

طی روند اصلاحی هفته گذشته، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، تنها در پنج روز کاری 318 هزار واحد از ارتفاع قبلی خود عقب‌نشینی کرد. کارشناسان معتقدند، به نظر نمی‌رسد منفی‌های بازار از اینجا به بعد، فروشنده قوی داشته باشد. همچنین از سوی مقابل در قیمت‌های پایین‌تر خریداران قدرتمندی وجود خواهد داشت.

بنابر آنچه به عنوان محرک‌های بازار یاد شد، سناریوی محتمل‌تر برای پیش بینی بورس شنبه و به طور کلی اول خردادماه، افزایش تقاضا در بازار همزمان با دست به دست شدن سهام و ورود سهامداران تازه نفس به بازار سرمایه است.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امان از مسولین مسودیت ناپذزیر وناکار آمد اونا نه تخصص دارند نه آینده نگرند ونه بفکر مردم کاش بورس خصوصی بود ودولت اصلا در اون هیچ دخالتی نمیکرد ایکاش…

  • علی کرمیان

    نظارت ومدیریت دربورس ضعیف است نباید اجازه بدهند یک سری ازنمادها سرمایه سهام داران را بدون هیچ دلیلی نابودبکنند وقتی که شاخص سبز سبز وبازدهی بسیاری ازنمادها چندصددرصد رشدکرده است بازدهی منفی سالیانه نماد قابل توجیه نیست