کد مطلب: ۴۱۰۷۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی قیمت دلار تا پایان امسال / وقوع نوسان ارزی چقدر محتمل است؟

پیش‌بینی قیمت دلار تا پایان امسال / وقوع نوسان ارزی چقدر محتمل است؟

قیمت دلار در بازار آزاد که در ابتدای سال جاری حدود ۱۳ هزار ۱۷۰ تومان بود در نیمه نخست امسال با افت تقریبا 14 درصدی در پایان شهریور ماه به حدود 11 هزار تومان رسید، اما آیا دلار در نیمه دوم امسال نیز با افت قیمت مواجه خواهد شد یا تغییر روند خواهد داد؟

قیمت دلار در بازار آزاد که در ابتدای سال جاری حدود ۱۳ هزار ۱۷۰ تومان بود در نیمه نخست امسال با افت تقریبا 14 درصدی در پایان شهریور ماه به حدود 11 هزار تومان رسید، اما آیا دلار در نیمه دوم امسال نیز با افت قیمت مواجه خواهد شد یا تغییر روند خواهد داد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پژوهشکده پولی و بانکی در تازه‌ترین دوماهنامه منتشره شده خود با عنوان «چشم‌انداز بازارهای مالی» در گفتگو با کارشناسان به بررسی چشم‌انداز بازار ارز در نیمه دوم امسال پرداخته که بخشی از آن به شرح زیر است.

سیدحسین سلیمی، عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان و همچنین عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران درباره پیش‌بینی آینده قیمت دلار در نیمه دوم امسال گفت: آمارها حکایت از کاهش فروش نفت و تحویل آن برای ماه‌های آینده دارند. به نظر می‌رسد برای پاسخ به این دغدغه، می‌توان در بودجه‌ریزی کشور منابعی را برای تامین ارز واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین آلات و قطعات یدکی آنها در نظر گرفت. در صورتی که دکتر همتی به عنوان رییس کل بانک مرکزی با وجود تمام تحریم‌‌ها، مشکلات و محدودیت‌ها بتواند نرخ ارز را در کانال 11 تـا 12 هزار تومانی نگاه دارد، شاهکار کرده است.

فریال مستوفی، رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران و همچنین رییس مرکز سرمایه‌گذاری خارجی این اتاق نیز در ارزیابی خود از آینده قیمت دلار عنوان کرد: بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند دولت با توجه به کاهش درآمدهای نفتی با کسری بودجه 120 تا 140 هزار میلیارد تومانی روبه‌رو شود که این موضوع در نیمه دوم سال خود را بیشتر نشان خواهد داد.

وی افزود: مشکل اساسی که درباره بازار ارز داریم اثرپذیری آن از مسایل سیاسی است. شاید اگر تنها مسایل اقتصادی در بازار موثر بود، شاهد رشد بالایی در نرخ ارز تا پایان سال نباشیم اما در مجموع باید بگویم پیش‌بینی می‌کنم نرخ ارز تا پایان سال و تنها به واسطه مسایل اقتصادی رشد شوک‌آوری نخواهد داشت و شاید تفاضل تورم داخلی و خارجی در آن موثر باشد.

محمد لاهوتی گفت: قیمت منطقی برای دلار کانال 11 هزار تومان است؛ به این معنا که با توجه به عرضه و تقاضا، دلار از 11 هزار و یک تومان تا 11 هزار و 999 تومان باشد. به نظر من، نرخ ارز بیش از 12 هزار تومان حباب و کمتر از 11 هزار تومان نیز سرکوب نرخ است.

محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات دیگر کارشناسی بود که به بررسی روند قیمت دلار در شش ماهه دوم امسال پرداخت و گفت: شــرایط امسال نسبت به سال گذشته از نظر تحریم‌ها بسیار سخت‌تر شده و در نیمه اول سال ۱۳۹۸ نیز تاثیر تحریم‌ها را بیش از سال گذشته لمس می‌کنیم.

وی در خصوص قیمت دلار افزود: بارها تاکید کرده‌ایم که نرخ ارز 13 تا 14 هزار تومانی حباب است و واقعی نیست. قیمت منطقی برای دلار کانال 11 هزار تومان است؛ به این معنا که با توجه به عرضه و تقاضا، دلار از 11 هزار و یک تومان تا 11 هزار و 999 تومان باشد. به نظر من، نرخ ارز بیش از 12 هزار تومان حباب و کمتر از 11 هزار تومان نیز سرکوب نرخ است.

لاهوتی ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال شاهد مدیریت واردات بودیم و از سوی دیگر رکود حاکم بر بازار به دلیل کمبود نقدینگی باعث شده بازار ارز کشش لازم را نداشته باشد و دلار برای کانال بالاتر از 11 هزار تومان نیز تقاضا نداشته باشد. اکنون سیاست سرکوب نرخ ارز نباید تکرار شود و در پایان سال تفاضل تورم داخلی و خارجی هر عددی که بود باید بر نرخ ارز اضافه شود تا شاهد تکانه‌های ارزی بالا برای جامعه و کاهش قدرت خرید آن به یکباره نباشیم. اگر این اتفاق صورت نگیرد، با هر اتفاقی که خارج از اراده حاکمیت باشد، نرخ ارز به طور هیجانی بالا می‌رود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینترنت رو وصل کنید

  • ناشناس

    اینترنتو وصل کنید ???

  • ناشناس

    همین بالا رفتنه خودش نتیجه سرکوب قیمته
    یادمه دلار ۱۳ و ۱۴ هم بود که این آقا میگه حبابه بازار چرخش بهتر میچرخید. اما الان کساده.

  • کیاوش

    کسی از قیمت جهانی اونس طلا بر نداره؟ نمیدونید دیروز بالاترین و پایین ترین قیمتش چند دلار بوده؟

    • ناشناس

      1820000ابشده امد پایین

  • ناشناس

    روحانی میگفت دستش رو دکمه فیلترینگ نمیره. الان کلا اینترنت رو قطع کرده. از بیخ و بن کنده .

  • ناشناس

    اینترنت رووصل کنید

  • ناشناس

    یعنی الان مشکل فقط قطع اینترنته؟
    یعنی ما نباید به جای اینکه فقط تو اینترنت حرف بزنیم و تو اینستاگرام روشن فکر بازی دراریم، پاشیم بریم بگیم که ما هم اعتراض داریم؟؟؟؟

  • محسن

    اینترنتو وصل کنید کار و کاسبیمون خوابیده ای بابا

  • علی

    اینترنت رو وصل کنید اگه ضعف ندارید?

  • رضا

    بدبخت شدم بابا من کسب و کارم وابسطه به اینترنت هست الان نمیدونم چی شد و سرمایه ام چی شده وصل کنید بیچاره شدم