کد مطلب: ۵۸۹۱۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلار تا پایان سال ۱۴۰۰ به کدام سمت می‌رود؟ (ویدئو)

دلار تا پایان سال ۱۴۰۰ به کدام سمت می‌رود؟ (ویدئو)

دلار، در بین چهار بازار مالی طی نیمه نخست سال جاری، بیشترین افزایش قیمت را داشته؛ اما پیش بینی دلار تا پایان سال ۱۴۰۰ چگونه است؟ دو کارشناس بازارهای مالی به این پرسش پاسخ می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در بین چهار بازار مالی دلار، طلا، بورس و مسکن طی نیمه نخست امسال دلار بیشترین افزایش قیمت را داشته است. در این مدت در حالی که قیمت دلار حدود ۱۵ درصد گران شده، شاخص بازار سهام تنها شش درصد بازدهی داشته است.

مریم محبی و نیما میرزایی، دو کارشناس بازارهای مالی، روز یکشنبه ۲۴ مهر، در گفتگوی زنده اینستاگرامی با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز آینده بازار دلار را تحلیل کردند.

دلار با برجام یا بدون آن صعودی می‌شود

میرزایی، کارشناس بازارهای مالی معتقد بود که این بازار سر دو راه حیاتی مربوط به برجام قرار گرفته است؛ در هر دو حالت که مذاکرات به نتیجه برسد یا خیر، بازار ارز صعودی می‌شود. نتیجه مذاکرات برجام تنها شدت رشد را افرایش یا کاهش می‌دهد و می‌توان باعث اصلاح موقت شود.

میرزایی گفت: اگر مذاکرات به نتیجه برسد، دلار احتمالا سال را با قیمت ۲۵ هزار تومان به پایان می‌رساند و اگر به نتیجه نرسد، می‌تواند تا سقف کانال ۲۰ هزار تومانی برسد اما احتمالا دولت قیمت را کنترل می‌کند تا دلار، ۳۰ هزار تومانی نشود.

او میزان اصلاح دلار را تا محدوده ۲۳ یا ۲۴ هزار تومان دانست و افزود: رقم اصلاحی حول و حوش دلار نیمایی خواهد بود و ارقام پایین‌تر از آن، اگر هم اتفاق بیافتد موقتی است.

میرزایی تاکید کرد: دلار نیمایی، تصویر واضح اقتصاد کشور است هر چند در آن فضا نیز حدودی از سرکوب قیمتی وجود دارد اما اعداد نسبتا واقعی است.

به اعتقاد او ممکن است در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، موقتا کمی افزایش یابد ولی در کل روند قیمتی آن افزایشی است. کف قیمتی دلار در بازار آزاد، در صورت اصلاح ممکن است به همین اندازه ۲۳ هزار تومان برسد و دوباره صعودی می‌شود.

مشکل، کاهش قدرت پول ملی است

محبی، دیگر کارشناس بازارهای مالی در ادامه این لایو بیان کرد: قیمت دلار به عنوان کالا افزایش پیدا نکرده بلکه به عنوان شاخصی برای سنجش قدرت پول ملی ایران افزایشی بوده است. به این معنا که زمانی ایرانیان برای خرید یک دلار، باید ۱۵ هزار واحد از پولی ملی کشور خود را پرداخت می‌کردند اما اکنون باید حدود ۲۸ هزار از واحد آن را بپردازند. در واقع قدرت پول ملی کشور کاهش یافته است.

او توضیح داد: در محاسبه نرخ واقعی ارز، میزان تورم داخلی و تورم کشور مقصد موثر هستند. در چنین شرایطی سرکوب قیمتی دلار و جلوگیری از رسیدن آن به قیمت واقعی، نمی‌تواند دائمی باشد. در سال‌های گذشته نیز این تجربه وجود داشته است که پس از سرکوب قیمتی، ناگهان جهش را شاهد بودیم. این مسیر دوباره تکرار می‌شود چرا که مشکلات اقتصاد ایرانی نه ناشی از تحمیل و تحریم که ساختاری است.

محبی افزود: حتی اگر هم اکنون، همه تحریم‌ها کاملا برطرف شود نیز نباید انتظار دلار ۲۰ هزار تومانی را داشت. حتی اگر به صورت موقت به چنین قیمتی برسد باز هم ارزش پول ملی کاهش می‌یابد چرا که چالش‌های ساختاری اقتصاد ایران ادامه دارد.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: دلار ممکن است تا پایان سال به ۳۰ هزار تومان هم برسد که این رقم حتی خوش‌بینانه نیز محسوب می‌شود.

او بیان کرد: در شرایط فعلی من حتی ارقام بالاتر را نیز پیش‌بینی می‌کنم. تنها در صورت سرکوب قیمتی ممکن است ارقام کاهش پیدا کرد اما در واقعیت، ارزش پول ملی کشور به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد.

مطالعه متن کامل گزارش پیش‌بینی بازارهای مالی تا پایان امسال پیشنهاد می‌شود.

آخرین اخبار حوزه ارز، طلا و سکه را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    برجام نابود شده ولی ایران و طرفهای مقابل به نوعی توافق دست خواهند یافت وا قتصاد ایران امکان رشد و بازسازی پیدا میکند.

    • ناشناس

      خواب دیدید خیره بازی گربه با موشه

  • الناز

    همه چی درست میشه گول دلال هارو نخورید

  • ناشناس

    آخر بخریم دلار یانه

  • سینا

    برجام به نتیجه برسه دلار میاد زیر بیست هزار تومن ، ایران هنوز محصولات پر طرفدار نداره مثل چین که ارزش پولش رو انقد پایین نگه داره باید متعادلش کنه تو بلند مدت و با اضافه شدن سالی حدود شصت میلیارد دلار درآمد ارزی قطعا بصورت طبیعی ارزش دلار به محدوده سیزده تا پانزده تومن میرسه
    البته اگر برجام احیا بشود که اگر بزرگیست
    این مقالات هم از سمت دولت تبلیغ میشه که خریدارای دلار به هوای برجام نمونن و زودتر دلار سی تومنی از دولت بخرن

  • ناشناس

    هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت و قیمت دلار بالای پنجاه هزارتومان خواهد رسید . دولت توانای کنترل بازار ارز را ندارد چون نمیتواند ارز به بازار تزریق کند .

  • محمد

    تومملکتی که به دریچه چدنی فاضلاب و نرده های شهرداری رحم نمیکنن به نظر شما قیمت چیزی و علی الخصوص سکه پایین میاد

  • ناشناس

    تااخرسال دلار ۴۰ هزارتومن رونبینه شانس اوردیم نهایتش زرنگ باشن تو ۳۰ هزار تومن نگعش درن این پایین امدن دلار موقتی ودستوری هستش