کد مطلب: ۳۷۱۹۷۴

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو هیات‌رئیسه کمیسیون عمران مجلس:

پیش‌بینی اجاره‌بهای مسکن / کوچ از تهران چقدر محتمل است؟

پیش‌بینی اجاره‌بهای مسکن / کوچ از تهران چقدر محتمل است؟

سیداحسن علوی گفت: نمی‌توان اظهار نظر دقیقی در خصوص کاهش یا افزایش قیمت مسکن در سال جاری کرد، اما شواهد حاکی از آن است که هر زمان مسکن با افزایش نرخی مواجه شده، دیگر قیمت مسکن و اجاره‌بهای مسکن کاهش پیدا نکرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تقاضای سرمایه‌ای و ترس از گران‌تر شدن مسکن در سال 98 باعث شد که تورم ملکی و حجم معاملات مسکن در اسفند ماه 97 صعودی شود، به‌طوری که میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در اسفند ۹۷ رقمی معادل 8.8 درصد نسبت به بهمن ۹۷ افزایش پیدا کرد و حجم ماهانه معاملات مسکن در تهران هم ۳۵ درصد نسبت به بهمن 97 افزایش یافت و به نزدیک ۱۱ هزار واحد رسید. این روند در فروردین ماه امسال نیز تشدید شد و تورم نقطه‌به‌نقطه مسکن در این ماه به بیش از 103 درصد رسید. با این روند آیا احتمال افزایش اجاره‌بهای مسکن در سال 98 وجود دارد؟

سیداحسن علوی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: با توجه به تجارب گذشته، اجاره‌بهای مسکن متاثر از قیمت مسکن است، به عبارتی هرچقدر که هر مترمربع مسکن گران‌تر شود، به همان نسبت نیز اجاره‌بها افزایش پیدا می‌کند.

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه در بازار مسکن پیشی بگیرد، قیمت مسکن افزایش پیدا خواهد کرد که افزایش قیمت مسکن باعث افزایش اجاره‌بها خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: زمانی که قیمت هر مترمربع مسکن افزایش پیدا می‌کند، از تعداد افرادی که توانایی مالی کافی برای خرید مسکن دارند نیز کاسته می‌شود. این افراد برای تامین مسکن مورد نیاز خود مجبور می‌شوند که به اجاره مسکن بسنده ‌کنند که افزایش حجم تقاضا برای اجاره مسکن باعث افزایش نرخ اجاره مسکن خواهد شد.

علوی با بیان اینکه از سال گذشته سهم مسکن در سبد هزینه‌های خانوار بسیار افزایش پیدا کرده است، تاکید کرد: متاسفانه روند افزایشی اجاره‌بهای مسکن طی چند سال گذشته باعث شده تا اجاره‌نشینان مرکز شهر اقدام به اجاره مسکن در پایین شهر کنند و همچنین افرادی که در پایین شهر مسکن اجاره کرده بودند، به دلیل عدم توانایی مالی و عدم تناسب بین میزان درآمد با میزان هزینه‌ها به بیرون از شهر یا سایر شهرستان‌ها نقل مکان کرده‌اند.

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به‌گونه‌ای است که نمی‌توان اظهار نظر دقیقی در خصوص کاهش یا افزایش قیمت مسکن در سال جاری کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: این‌روزها بازار مسکن متاثر از تصمیمات دولتمردان در سایر حوزه‌هاست؛ به‌طوری که هر نوع تصمیم عجولانه‌ای می‌تواند شرایط بازار را وخیم‌تر کند و هر نوع تصمیم عاقلانه و خردمندانه‌ای باعث آرامش و کنترل نوسانات قیمتی بازار مسکن خواهد شد.

علوی ادامه داد: افزایش نرخ حمل‌ونقل، قیمت مصالح ساختمانی، نرخ حقوق و دستمزد و هزینه پروانه ساخت خودبهخود باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود، متاسفانه تاکنون همانند سایر کشورهای توسعه‌یافته نتوانسته‌ایم که اصل هم‌پوشانی را رعایت کنیم، به عبارتی زمانی که قیمت یک بخش افزایش پیدا می‌کند، قیمت‌ها در سایر بخش‌ها افزایش پیدا نکند.

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمی‌توان اظهار نظر دقیقی در خصوص کاهش یا افزایش قیمت مسکن در سال جاری کرد، اما شواهد حاکی از آن است که هر زمان مسکن با افزایش نرخی مواجه شده دیگر قیمت مسکن و اجاره‌بهای مسکن کاهش پیدا نکرده است.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه در حال حاضر حفظ وضعیت موجود بازار مسکن بسیار ارجحیت دارد، گفت: وزارت راه و شهرسازی تصمیماتی برای ساخت 400 هزار واحد مسکونی گرفته است که چنانچه این طرح هر سریع‌تر اجرایی شود، باعث متعادل شدن قیمت مسکن در کشور خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.