کد مطلب: ۴۹۳۵۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ / ۵ عامل اثرگذار بر آینده ارز

پیش‌بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ / ۵ عامل اثرگذار بر آینده ارز

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، مذاکره احتمالی با آمریکا، خروج از رکود کرونا به دنبال توزیع واکسن و البته رشد بی‌سابقه پایه پولی و نقدینگی احتمالا مهم‌ترین تهدیدها و فرصت‌ها در بازار ارز سال آینده خواهند بود. گذشته از این‌ها ساختار بودجه ۱۴۰۰ و شرط ایجاد اصلاحات در آن نیز نقش بسزایی در آینده این بازار خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند روز پیش رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد که نرخ تسعیر ارز برای بودجه ۱۴۰۰ ، ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. این خبر را بعضی این طور تعبیر کردند که دولت ارز را در سال ۱۴۰۰ ارزان‌تر تصور می‌کند و بر مبنای همین پیش‌بینی هم نرخ دلار را در محدوده۱۱ هزار تومان در نظر گرفته است.

از طرف دیگر این امید وجود دارد که سال ۱۴۰۰ بزرگترین مسئله بازار ارز یعنی تحریم، با رفتن ترامپ کمی تسهیل شود. در حال حاضر برخی سیگنال‌های دولت برای مذاکره را امیدوار کننده تلقی می‌کنند و به همین پشتوانه به وضعیت ارز در سال آینده امیدوارند.

علاوه بر این‌ها اخبار حاکی از آن است که سال ۱۴۰۰ شبح کرونا از سر جهان کنار خواهد رفت. عموم مردم منتظرند تا با آمدن واکسن وضعیت اقتصادی کشورها به مرور به حالت سابق بازگردد.

در کنار این موضوعات امیدوارکننده همچنان سایه سیاه و سنگین کسری بودجه و سناریوی تکراری خلق پول پرقدرت در پی سیاست‌های نامناسب اقتصاد کشور وجود دارد.

دولت یازدهم دولت رکوردهای سیاه بود. از رکوردشکنی در رشد نقدینگی گرفته تا طولانی‌ترین مدت رشد اقتصادی منفی. امسال طی هفت ماه نقدینگی حدود ۲۰ درصد و پایه پولی حدود ۱۰ درصد افزایش داشت.

در چنین شرایطی آیا می‌توان منتظر اتفاقات مثبتی در بازار ارز در سال ۱۴۰۰ بود؟ در ادامه در گفتگو با دوکارشناس نقش هر یک از این موارد را بررسی خواهیم کرد.

نرخ ارز بودجه، سیگنال ارزانی نیست

میثم خسروی، کارشناس امور بانکی، در پاسخ به این سوال که آیا نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی سیگنال ارزانی ارز در سال ۱۴۰۰ است، می‌گوید: نرخ تعیین شده برای تبدیل درآمد ارزی دولت به ریال برای ورود به بودجه است، این به آن معنا نیست که پیش‌بینی دولت این است که دلار تا این محدوده پایین بیاید.

او توضیح می‌دهد: سال گذشته این نرخ پنج هزار و ۵۰۰ تومان بود چرا که بخش قابل توجهی از این ارز با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به فروش می‌رسید. ارز چهار و ۲۰۰ تومانی موجب شده بود نرخ میانگین هم پایین بیاید اما امسال تخصیص ارز ترجیحی شدیدا محدود شده است به همین دلیل میانگین هم افزایش یافته است.

به باور او اگر دولت خودش در بازار نرخ ارز تعیین می‌کرد و ارز ترجیحی تخصیص نمی‌داد این حرکت می‌توانست سیگنالی مثبت باشد اما در حال حاضر این تحلیل درست نیست و بر اساس آن فقط می‌توان به این نتیجه رسید که احتمالا سهم ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی نسبت به سال پیش کمتر خواهد بود.

مشکل با مذاکره حل نمی‌شود

این کارشناس همچین معتقد است در سال پیش رو نبودن ترامپ بر انتظارها در بازار ارز تاثیر خواهد داشت اما اگر حتی مذاکره‌ای هم صورت بگیرد مشکل ارز ما تنها با مذاکره حل نمی‌شود.

خسروی ادامه می‌دهد: کاهش ارزش پول ملی ما به واسطه بی‌ثباتی در ارتباطات بین المللی ما نیست و عمدتا ناشی از رشد نقدینگی و تورم است در حالی که سایر کشورها تورم ندارند. موارد بسیاری وجود دارد که کشورها روابط خارجی مناسب داشتند اما به علت تورم در داخل ارزش پول ملی آن‌ها کاسته شد.

او حتی از موضع مذاکره اظهار نگرانی هم می‌کند و آن‌طور که می‌گوید بحث مذاکره از این نظر می‌تواند پیامد منفی داشته باشد که ما در داخل حداقل اصلاحات ساختاری در ساختار بانک و بودجه را نیز کنار بزنیم و فقط منتظر مذاکره با آمریکا باشیم.

بازار ارز در هیاهوی انتخابات

یکی از مهم‌ترین مسائل در سال ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. آیا این موضوع هم می‌تواند تاثیری بر وضعیت بازار ارز داشته باشد؟ آیا در سال‌ انتخابات سیاست‌های اقتصادی خاصی اتخاذ می‌شود؟

خسروی در پاسخ می‌گوید: برای دولت‌هایی که دور اول آنهاست شاید اما در دولت‌هایی که دور دوم انتخاب آنان است این انگیزه بسیار کمتر است مگر این که از بدنه دولت کسی برنامه کاندیداتوری داشته باشد تا یک حرکت اقتصاد سیاسی بزند، بنابراین چنین اتفاقی بعید است.

پایان کرونا پایان گرانی ارز خواهد بود؟

آیا حذف کرونا از جهان در سال آینده می‌تواند تغییر بسزایی در بازار ارز رقم بزند؟ آن‌طور که مهدی پورمهر، کارشناس ارزی می‌گوید نمی‌توان به اتفاقات مثبت در بازار ارز از این طریق چندان امیدوار بود.

به اعتقاد او تاکنون هم اخبار تولید واکسن کرونا در جهان در گردش مالی و تجارت بین الملل تاثیر مثبت گذاشته و بالتبع از این پس هم در مراودات مالی کمک خواهد کرد. اما موضوع کمبود ارز ایران به واکسن کرونا و تجارت بین‌الملل ارتباط ندارد.

او ادامه می‌دهد: شاید واکسن کرونا در ایران تاثیر مثبتی بر سایر بازارها و گردش مالی داشته باشد اما بر قیمت ارز تاثیر آنچنانی نخواهد داشت و نهایتا شاید بتواند کمی بازار ارز را تثبیت کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من میگم بایدن بیاد سر کار دلار میره بالا

  • ناشناس

    وقتی گوشت و مرغ و کمیابی روغن تو بازار هست چطور بعضی ها فکر ارزان شدن دلار و طلا هستند . فقط بدانید دلیل سقوط قیمت طلا
    ۱ . تامیین کسری بوجه آقای ح.ر
    ۲. ایجاد جو آرام برای باز گرداندن مردم به سر صندوق رای
    ۳. خالی کردن دست مردم از دلار های خانگی
    ۴. مفت بری و سود دولت با افزایش نرخ
    دوستان و مردم عزیز دلارها و طلاتون رو نفروشید و سعی کنید از اول بهمن شروع به خریدن طلا کنید تا پنجم بهمن و دیگر خرید نکنید تا دم عید طلایی که خریدید رو بفروشید و از این نوسان لذت ببرید

    • ناشناس

      منم ب سرمایه ۴ سال کارکردنم چن گرم طلا خریدم ولی اگ میاد پایین درسته من ضرر میکنم ولی امیدوارم چیزای دیگ هم پایین بیاد

    • ناشناس

      ممنون از راهنماییتون واقعا همینه ممنون

    • ناشناس

      سلام الان که دم عیده طلا ارزونتر شده به پایین ترین قیمتش تو نه ماه اخیر رسیده

  • ناشناس

    سلام دوستان آیا طلا تا شب عید بال میره یا پایین میاد

    • ناشناس

      به احتمال زیاد بالامیرود.

  • احسان

    ۹واقعا برشکسته شدم الان دیگه امیدی نیس؟؟؟ ؟

  • ناشناس

    سلام دوستان بنظر شما گوشی ها میاد پاییین تا عید؟؟؟

    • ناشناس

      تا اردیبهشت میاد پایین

  • علی

    به نظر من دلار میره بالا

  • ستاره

    باید نرخ ارز ترجیحی همان ۱۷۵۰۰تومان باشد تا دیگه مثل ارز ۴۲۰۰که قبلا به یه اشخاص خاص ونور چشمی داده میشدوباعث رانت خواری وثروت انباشته خاص میشد نشود

  • ناشناس

    سلام
    به علت رشد نقدینگی به عدد3/500/000/000/000/000تومان
    به
    دلار
    یکصدهزار تومان بین سالهای 1401الی 1402
    سلام کنید

    • ناشناس

      همینه.. وای دلار ۱۰۰هزارتومنی
      دیگ ریالمون سرب فلک میکشه?

  • Kamyar

    سلام به دوستان گلممی خواستم بپرسم که من منتظر انتخابات و لغو تحریم ها هستم / من 16 سال سن دارم و می خوام با پولم یک Ps4 بخرم / به نظر شما وایستم ارزون بشه یا بخرم که گرون میشه چون قیمت Ps4 به دلار بستگی داره و قیمت 299 دلار هست نظرتون

  • مجید

    متاسفانه یا خوشبختانه بیشتر نظرات دوستان از اینده دلار و طلا اشتباه در اومد
    از دوستی که گفت طلا بخرید و دم عید بفروشید تا تحلیل های دیگه
    فقط یک تحلیل از اقای ناشناس در مورد رشد نقدینگی که مربوط به سال بعده
    اونم میشه با جمع اوری ریال و کم کردن تورم جلوش رو گرفت
    فعلا طبق جدولی که من حدود یک ماهه برای خودم درست کردم و هر روز بررسیش میکنم دلار رشد منفی داره ولی شیبش خیلی کنده و تدریجی و سقوط ناگهانی فعلا نداره.شاید علتش فروش بیشتر نفت باشه و الا بقیه شاخص ها مانند قبل هستند