کد مطلب: ۴۳۲۱۱۶

علت اصلی گرانی دلار چیست؟ / پیش بینی قیمت دلار در میان مدت

علت اصلی گرانی دلار چیست؟ / پیش بینی قیمت دلار در میان مدت

قیمت دلار دیروز بیش از 500 تومان افزایش یافت، با این حال روزنامه خراسان مدعی شد برخی از کارشناسان معتقدند که این نوسانات به صورت هیجانی و کاذب است و در میان مدت، قیمت‌ها به روال گذشته بازخواهد گشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار ارز پایتخت در روز کاری بعد از تصمیم اخیر کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) مبنی بر قراردادن کشورمان در لیست سیاه این نهاد، تاثیرات هیجانی و زودگذری از خود نشان داد با این حال عرضه ارز از سوی صرافی‌های بانکی تا حدی موجب کاهش این هیجان و کنترل قیمت‌ها شد. اما قیمت دلار در کف بازار از مرز 15 هزار تومان نیز عبور کرد و به نرخ 15300 تومان رسید. جزئیات بیشتر را در این گزارش میدانی می‌خوانید.

قیمت دلار دیروز صبح تا بعدازظهر نوسانی زیاد در حد 500 تومان یا بیشتر را در صرافی‌ها و جمع دلالان ارز تجربه کرد به طوری که قیمت از 14500 تومان در ابتدای روز کاری به حدود 15 هزار تومان نوسان کرد با این حال قیمت دلار روی گیشه صرافی‌های پایتخت ظهر دیروز به طور رسمی ارقامی از 14 هزار و 600 تومان تا 14 هزار و 850 تومان را برای خرید ثبت کرد.

در این شرایط قیمت مذکور تحت تاثیر دلالان خیابانی و فعالان زیرزمینی بازار ارز در خیابان‌های فرعی یا گوشه و کنار بازار تا رقم 15هزار و 100 تومان را نیز تجربه کرد. اگرچه ساعاتی بعد برخی رسانه‌ها از نرخ های 15300 تومان نیز خبر دادند.

صف‌های طولانی پشت در صرافی های بانکی

برخی از صرافی های بانکی در خیابان فردوسی تهران دیروز ارز را به قیمتی پایین‌تر از قیمت آزاد و خیابانی عرضه می‌کردند که همین موضوع موجب ایجاد صف‌های طولانی برای خرید ارز پشت در آن‌ها شده بود.

صرافی بانک ملی در ابتدای خیابان فردوسی جنوبی ظهر دیروز هر دلار آمریکا را به قیمت 14هزار و 530 تومان برای فروش و قیمت 14هزار و 430 تومان برای خرید عرضه می کرد. با این حال این صرافی ها همانند سایر صرافیه‌ای معتبر، بیش از 2200 دلار به هر مشتری در ازای کارت ملی آن هم برای یک بار درسال ارز نمی‌دهند.

بحث درباره عوامل تاثیرگذار!

این که عوامل خارج از بازار تاثیر بیشتری روی نوسانات ارزی این روزها دارد یا بیشتر نشأت گرفته از فضای روانی و القای هیجانات کاذب از سوی دلالان و فعالان زیر زمینی ارز است، موضوعی است که باید بیشتر مورد مداقه و کنکاش قرار گیرد.

یکی از دلالان ارز در پاسخ به گزارشگر ما معتقد است که پایان گرفتن فضای انتخابات و تصمیمات اخیر کارگروه ویژه اقدام مالی موجب ایجاد چنین فضایی شده است، با این حال برخی از کارشناسان دیگر معتقدند که این نوسانات به صورت هیجانی و کاذب است و در میان مدت، قیمت ها به روال گذشته بازخواهد گشت.

ورود ایران به لیست سیاه FATF وضعیت را بدتر از این نمی‌کند

مجید قاسمی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی معتقد است باتوجه به محدودیت‌هایی که تحریم بر اقتصاد ملی تحمیل کرده است، هر تصمیمی در FATF گرفته می‌شد، بدتر از این نمی‌شد و ایجاد نگرانی‌های بیش از حد، یا براساس تسلط نداشتن اظهارنظر کنندگان بر موضوع از نظر تخصصی است یا براساس منافع دیگری‌ است.

مجید قاسمی در گفت‌وگو با تسنیم ادامه داد: الان کدام بانک بزرگی با ما کار می‌کند؟ کدام بانک متوسطی با ما کار می کند؟ این تلاش هایی که اقتصاد ملی با هدایت بانک مرکزی انجام می دهد برای مقابله با تحریم‌ها همچنان در سطح وسیعی ادامه خواهد داشت.

بازارگرمی دلالان خیابانی

در این میان، دلالان خیابانی و زیرزمینی بازار ارز نیز مرتب بر این تنور داغ می دمند و تلاش بر دامن زدن به این اوضاع دارند. بسیاری از دلالان خیابانی که پیشتر سابقه خرید و فروش ارز در مقادیر کلان را داشتند، ظهر دیروز درمقابل درخواست مشتریان خیابانی از فروش ارز خودداری می‌کردند و بیشتر خریدار بودند. یکی از این دلالان دربرابر درخواست گزارشگر ما برای ارائه دو هزاردلار ارز گفت که این میزان را ندارد اما حاضر است به قیمت 15 هزار تومان هر دلار آمریکا را خریداری کند. این درحالی است که دیروز در صرافی‌های بانکی، ارز به قیمت 14هزار و 530 تومان عرضه می شد.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رزمنده

    دلار ۸۰۰ تومان بود رفت ۱۰۰۰ تومان گفتند حباب داره رفت ۲۰۰۰ تومان گفتند حباب داره همینطور رفت بالا همینطور گفتند حباب داره هنوزحالا که نزدیک ب۱۶۰۰۰ تومان رسیده بازم میگویند حباب داره بابا تاکی قصه ؟