کد مطلب: ۷۵۶۰۶۹

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت دلار ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ / سیگنال آمریکایی دلار را فریز کرد

پیش بینی قیمت دلار 12 بهمن 1401 / سیگنال آمریکایی دلار را فریز کرد

روند افزایشی قیمت دلار دیروز با سیگنال آمریکایی و امید به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای برجام در کانال قبلی فریز شد. آیا قیمت دلار به کانال‌های پایین‌تر برمی‌گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز دیروز ریزش محدود قیمت دلار ، باعث نشد این اسکناس آمریکایی از محدوده روز گذشته خارج شود.

در یک هفته گذشته متعاقب رخدادهای متعددی که در کشور اتفاق افتاد، قیمت دلار در بیشتر روزها روند افزایشی داشت. هر چند این افزایش محدود بود اما تلاش‌‌های بازارساز را برای کاهش قیمت بی‌اثر کرد.

سیگنال آمریکایی دلار را فریز کرد

در ساعات پایانی دیروز، سیگنالی قوی از سوی آمریکا به بازار ایران مخابره شد. رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران در تازه‌‌ترین اظهارات خود عنوان کرد که آمریکا به دنبال تغییر حکومت در ایران نیست و این کشور تجارب ناراحت‌کننده‌ای در این زمینه در خاورمیانه داشته است.

او گفت: آماده تداوم مذاکرات غیرمستقیم با ایران هستیم و آمریکا به دنبال نوشتن متن ترحیم برجام نیست. مالی بیان کرد: آمریکا تمایلی ندارد که مرده یا زنده بودن برجام را اعلام کند و گزینه نظامی دشوار و خطرناک است؛ رئیس جمهور آمریکا تنها در صورت لزوم به آن متوسل خواهد شد.

این اظهارت تاثیر خود را به شکل محدودی در بازار ارز امروز نشان داد. هر چند معامله‌گران ریزش بیشتر قیمت دلار را انتظار داشتند اما این خبر توانست جو منفی حادثه اصفهان و بالا گرفتن تنش‌های احتمالی ایران و اسرائیل را اندکی تلطیف کند.

در این میان باید به سفر وزیر امور خارجه قطر به تهران و اظهارات او درباره پیام برجامی آمریکا به تهران نیز اشاره کرد که توانست بازار سردرگم روزهای اخیر را با روند نزولی همراه کند.

میانجی‌گری قطر برای فرار از تنش

برخی معامله‌گران سفر وزیر خارجه قطر را با هدف میانجی‌گری و کمک به از سرگیری مذاکرات به تهران تفسیر کردند. نقشی که قبلا هم قطر تلاش داشت در کنار عمان ایفا کند.

به نظر می‌رسد بُرندگی شمشیر اخبار نامساعد بین‌المللی، که در روزهای گذشته بازار ارز را احاطه کرده بود، با سیگنال‌های روز گذشته کمی کُندتر شده و فعالان بازار امید دارند، حداقل تا پایان هفته، سیگنال منفی بازار را تحت تاثیر قرار ندهد و روند قیمت دلار کاهش داشته باشد.

برداشت برخی کارشناسان بازار این است که تمایل طرف آمریکایی حل تنش‌های هسته‌ای از منظر دیپلماسی است و این می‌تواند به احیای برجام و سروسامان دادن به بازار سرمایه و ارز کمک کند.

امروز سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱، قیمت دلار تهران ۲۷۰ تومان ارزان‌تر از دیروز شد. روند قیمت دلار در بازارهای موازی در همان محدوده روز گذشته قرار داشت.

دلار هرات در قیمت ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان باقی ماند. دلار سلیمانیه در آخرین معامله نقدی ۲۰ تومان افزایش داشت و به قیمت ۴۴ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز روند افزایشی محدودی داشت اما از پله سوم کانال ۱۲ هزار تومان نیز فراتر نرفت. این اسکناس با قیمت ۱۲ هزار و ۳۸۰ تومان معامله شد.

بازارهای مالی از برجام تاثیر نمی‌‌گیرند

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره تاثیرپذیری بازارها از مذاکرات برجام گفت: «وقوع توافق در دو مرحله بر قیمت دلار تاثیر می‌گذارد. مرحله اول تاثیرپذیری قیمت دلار در صورت توافق، مربوط به هیجان اولیه است. در این مرحله ممکن است قیمت‌ها با شدت بیشتری کاهشی شود.»

او ادامه داد: «اما مرحله دوم مربوط به تعادل‌بخشی در قیمت دلار است. این در حالی است که به نظر می‌رسد با امضای برجام، بازارهای مالی کمترین واکنش را نشان دهند.»

این کارشناس بازارهای مالی درباره تاثیر اقدامات نهاد پولی کشور برای ارسال سیگنال‌های کاهشی به بازار ارز خاطرنشان کرد: «آنچه اکنون، بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده، تورم و خروج نقدینگی از کشور است. تا زمانی که فکری برای این موارد نشود و روند تغییر نکند، کاهش قیمت دلار دستوری است.»

طباطبایی گفت: «بازارساز با روش کنترل عرضه و تقاضا، تنها به صورت موقت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند. یکی از عوامل کنترل قیمت دلار در بازار آزاد یا توافقی، ارزپاشی و سخت‌گیری‌های بانک مرکزی است. این موضوع ارتباطی با روند طبیعی بازار نداشته و ندارد.»

او تاکید کرد: «دولت، قیمت دلار را از ابتدای سال تا کنون با سرکوب قیمت کنترل کرد. اگر شرایط تغییر اساسی داشته باشد، سناریوها نیز تغییر می‌کند.»

آخرین اخبار از تحولات بازارهای مالی را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر حسین جوکار

    دلار مگه 28 تمن نیست

    • ناشناس

      خوابیدی تازه بیدار شدی

    • چ کنم

      دالر تا ۶۰ ت جا داره خدا بده برکت حقوق ب ریال خرجمون ب دلار

  • صمدجانی

    سلام..میخوام وام بگیرم از لندو..چرا هر چه میزنم خبری از وام و ثبت نام نیست و نمیشه درخواست بدم

  • ناشناس

    قیمت دلار دست خود دولته هر وقت بخواد جابجا می کنه .بیچاره ملت

  • ناشناس

    قیمت دلار وطلا وارز فقط یه بازیه برای سر گرم کردن مردم اینا اگه بخوان میتونن یه شبه دلار رو ۳ هزار تومن بکنن ولی منفعتشون در گرون کردنه

  • ناشناس

    با این خبرا دلار نمیاد پایین..برو که بریم ۵۰رو بعده ۲۲بهمن ببینیم.

  • حسین

    کارمملکت به کجاکشیده که قطربایدمیانجی ماباشد

  • ناشناس

    سلام خبرهای تکراری و دلار همچنان میتازد

  • ناشناس

    بازارهای مالی از مجموع اخبار تاثیر می‌گیرند کم وزیاد داره حمله به سفارت موجب سلب صلاحیت و لذا افت آمدن ها موجب اهمیت و وزن سیاسی و باعث خیز اظهار نظر ها باعث افت و خیز تا چه حد نظر عامه پسند ملی و جهانی است تلطیف ظریف سیاست‌ها باعث خیز است وحمله به این و اون چه لفظی ویا عملی باعث افت هست خلاصه در دنیای امروز آدمها دولت‌ها گروگان سیاست اقتصادی هستند و لا غیر به وضوح دیده می‌شود تسامح و تساهل و اصلاح طلبی موجبات خیز و اصول گرایی و انحصار طلبی و تنگ نظری و عدم قبول عرف و سیاست مالی و اقتصادی جهانی و حقوق بشر موجبات افت هستند

  • امیر

    آقای رییسی دلار در زمان ترامپ و روحانی ۲۰هزارتومان تجاوز نکرد الان یکسال و نیم هست که شما ریس جمهور شدید و به گفته خودتان که بایدن مواضع ملایم تری در مورد ایران دارد دلار شده ۴۴تومن .. قبول دارید که افراد ناکارآمد در دولت شما باعث وضع موجود شده اند..یاد روحانی بخیر

  • ناشناس

    بسم الله. بعد ۴۴سال مرگبر آمریکا تازه متوجه شدیم اقتصادمان به دلائلی به آمریکا گره خورده. پیشرفت اقتصادی به این میگن