کد مطلب: ۷۳۱۶۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی «گلدمن ساکس» از قیمت نفت/ چالش‌های جدید اوپک چیست؟

پیش‌بینی «گلدمن ساکس» از قیمت نفت/ چالش‌های جدید اوپک چیست؟

امروز جلسه اوپک و متحدانش برگزار می‌شود. در همین راستا بانک آمریکایی گلدمن ساکس، پیش‌بینی کرد که به دنبال کاهش عرضه، قیمت نفت برای سال 2023 افزایش یابد. اما اکنون اوپک با چالش‌هایی نظیر اعتراضات در چین، همکاری آمریکا و ونزوئلا و تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه مواجه است که پیش‌بینی گلدمن ساکس را با تردید مواجه می‌سازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با پیش‌بینی بانک آمریکایی گلدمن ساکس، احتمالاً اوپک در جلسه امروز عرضه نفت را کاهش دهد. در همین زمینه قیمت نفت بیش از 100 دلار به ازای هر بشکه در سال 2023 پیش‌بینی می‌شود.
در نشست گذشته اوپک تصمیم کاهش دو میلیون بشکه‌ای نفت اتخاذ شد، کارشناسان مشابه پیش‌بینی اخیر گلدمن ساکس، بحث افزایش قیمت نفت را پیش کشیدند. اما بر اساس نمودار کندل‌استیک، قیمت نفت طی سه ماه اخیر روندی کاهشی داشته است.
البته تکیه صرف بر تحلیل تکنیکال کالایی همچون نفت نمی‌تواند برای پیش‌بینی قیمت و تقاضا بازار طلای سیاه معتبر باشد. شاید از این مسیر صرفاً بتوان روند کلی تقاضا در بازار را حدس زد.

قیمت نفت

فارغ از تحلیل تکنیکال، در حال حاضر بازار جهانی شاهد تغییراتی است که تاثیر آن بر کاهش قیمت نفت انکارناپذیر است. اعتراضات اخیر چین نمونه بارز این تغییرات به حساب می‌آید.

آشفتگی در چین قیمت نفت را کاهش می‌دهد؟

چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان است. بنابراین هرگونه تحرک در این کشور می‌تواند بر بازار عرضه و تقاضا تاثیر بگذارد. حال با توجه به آشفتگی‌های اخیر ، تحلیلگران روند کاهشی را برای قیمت نفت پیش‌بینی می‌‌کنند.
هیرویوکی کیکوکاوا، مدیر تحقیقات در مرکز نیسان سکیوریتیز، در این باره گفت: «با توجه به اعتراضات اخیر انتظار می‌رود محدوده معاملات نفت به 70 تا 75 دلار کاهش یابد.».
جدای از مسئله چین تعیین سقف قیمت نفت برای روسیه، که طی روزهای آتی به اجرا در می‌آید دگرگونی‌هایی را برای بازار نفت رقم می‌زند. چراکه بازارهای صادراتی روسیه از اروپا به آسیا تغییر مسیر داده است.
با این تغییر مسیر روسیه نفت خود را بدون تعیین سقف قیمت به مشتری‌های آسیایی عرضه می‌کند. البته برای حفظ بازار خود مجبور به اعمال تخفیف‌های بیشتر که مسبوق به سابقه است می‌شود.
تخفیف‌های روسیه ایران را وادار به رقابت‌پذیری برای ارائه نفت ارزان کرد. حال با اجرای سیاست «گروه 7» سایه انحصار روسیه در بازارهای شرق گسترده‌تر و محدودیت فروش نفت برای ایران بیشتر می‌شود.
حال از آن جایی که روسیه یکی از بازیگران اصلی اوپک‌پلاس به حساب می‌آید به نظر می‌رسد مجموعه این تحرکات در کاهش قیمت آینده نفت بی‌تاثیر نباشد.

ونزوئلا در دوراهی انتخاب

همچنین این روزها بازار انرژی شاهد حضور پررنگ‌تر ونزوئلاست. چنانچه شورون، دومین شرکت بزرگ نفتی ایالات متحده، مجوز افزایش تولید نفت در ونزوئلا و صدور آن به آمریکا را دریافت کرد. این تصمیم به منزله رفع بخشی از تحریم‌های نفتی برای ونزوئلا به حساب می‌آید.
به عقیده برخی کارشناسان ورود نفت کاراکاس به بازار انرژی در تحکم روند کاهشی قیمت نفت تاثیرگذار است. از طرفی نفت ونزوئلا 25 درصد از سهم کل اوپک را تشکیل می‌دهد.
بنابراین این که ونزوئلا در راستای سیاست‌های اوپک حرکت می‌کند یا از فرصت پیش‌آمده از سوی آمریکا بهره می‌برد ابهام‌برانگیز است.
خرداد ماه بود که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، با سفر به عربستان در راستای افزایش تولید نفت با مقامات این کشور گفتگو کرد.
در همین راستا پیش‌بینی‌ها از تصمیم اوپک در جلسه ۱۳ مهر (چهارم اوت) به سمت کاهش قیمت نفت سوق پیدا کرد. اما با سر رسیدن زمان مقرر، اوپک طی اقدامی غیرمنتظره از کاهش تولید دو میلیون بشکه‌ نفت خبر داد.
پس از این رخداد به نظر می‌رسد راه آمریکا و اوپک تا حدودی از یکدیگر جدا شده است و این موضوع تصمیم‌گیری را برای انتخاب مسیر ونزوئلا سخت می‌کند.
به‌ نظر می‌رسد مجموع عوامل ذکر شده روند کاهشی را برای قیمت نفت رقم زند. ضمن آنکه با خبر اخیر برخی منابع اوپک پلاس مبنی بر ادامه سیاست فعلی در تولید، این فرضیه قوی‌تر دنبال می‌شود.
برای مطالعه بیشتر در حوزه انرژی خبر بازار نفت در سایه اعتراضات چین را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.