کد مطلب: ۶۷۱۴۹۱

این بار توافق هسته‌ای به نتیجه می‌رسد؟

این بار توافق هسته‌ای به نتیجه می‌رسد؟

سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران باعث شد که بن بست مذاکرات شکسته شود. قرار است ظرف یکی دو روز آینده مذاکرات هسته‌ای در قطر انجام شود. آیا این بار، توافق حاصل می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفرش به تهران اعلام کرد: «هنوز نمی‌‌‌دانم آیا دو طرف قادر خواهند بود به اختلاف‌‌‌های سیاسی‌‌‌شان فائق بیایند یا خیر؟ چون مساله الان مشکلات سیاسی است.»

او گفته بود «نمی‌توانم بگویم توافق نهایی چه زمانی حاصل می‌شود و اینکه این اتفاق خواهد افتاد یا نه.» پس آغاز دور جدید مذاکرات آن هم در کشور همسایه ایران، الزاما به معنای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای نیست. تنها می‌توان گفت یخ مذاکرات شکسته شده و طرفین به پای میز مذاکره برگشته‌اند.

مساله دیگری که درباره جدی بودن این دور از مذاکرات مطرح می‌شود این است که ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایران چیست؟ آیا این بار هم مذاکرات با سرپرستی علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه برگزار می‌شود یا این بار امیر عبدالهیان به قطر می‌رود.

برخی از تحلیلگران می‌گویند حضور وزیر امور خارجه در دوحه می‌تواند معنای مثبتی داشته باشد. اما ساعتی قبل رویترز به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شد «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد ایران هفتم و هشتم تیر به دوحه می‌رود. این در حالی است که بسیاری امیدوار بودند این بار وزیر امور خارجه به جای معاونش به قطر برود.

اما در مقابل برخی می‌گویند دیدار جوزپ بورل با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، سیگنال مهمی درباره نتیجه مذاکرات است. نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی هم به اهمیت همین دیدار اشاره کرد و گفت این نشانه مثبتی است.

البته هیچ‌کدام از این موارد به معنای این نیست که باید فضای مذاکرات را سیاه یا سفید دید و گویا همه چیز با پیشرفت مذاکرات مشخص می‌شود. همه چیز به این بستگی دارد که اختلافات میان تهران و واشنگتن چیست و آیا می‌توانند آن را حل کنند یا نه.

اختلافاتی که برخی می‌گویند بر سر مسائل سیاسی است.

مانع مذاکرات هسته‌ای چیست؟

بهمن سال گذشته مذاکرات وین تا مرز امضا پیش رفت و مقامات حاضر در مذاکره اعلام می‌کردند پیش‌نویس کاملا آماده است و تنها چند اختلاف باقیمانده است. اما بعدا مشخص شد همین چند اختلاف اندک باقیمانده، نقش ترمز مذاکرات را داشت و آن را کاملا متوقف کرد.

یکی از این موانع، ضمانت و شرطی بود که روسیه برای توافق هسته‌ای وضع و اعلام کرد «به دنبال تضمینی است تا مطمئن شود تحریم‌های آمریکا، حقوق روسیه در برجام را نقض نمی‌کند.»

حالا جوزپ بورل گفته «در زمانی خاص، روسیه به شدت با این توافق مخالف بود، زیرا مطمئنا ایران به بازار نفت می‌آمد و منبع جایگزین نفت را ارائه می‌کرد. اما پس از تماس‌‌‌هایی که خود ایرانی‌‌‌ها با روس‌‌‌ها داشتند، روسیه مخالفتش را نسبت به توافق پس گرفت.»

اما مساله دیگر بر سر خروج سپاه از فهرست تروریستی است. این یکی از خواسته‌های مهم و البته مورد اختلاف طرفین است. ایکنه ایران اصرار دارد که سپاه از لیست تحریم‌ها خارح شود و البته تضمین بدهد که اگر دولت دیگری روی کار آمد بار دیگر از توافق خارج نشود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.