کد مطلب: ۶۶۵۱۹۵

پیش‌بینی نرخ اجاره‌بها مسکن در آینده

پیش‌بینی نرخ اجاره‌بها مسکن در آینده

با گزارش وزارت راه و شهرسازی قیمت مسکن در تهران بیش از هشت برابری قیمت طی سال ۹۵ تا اردیبهشت افزایش پیدا کرده است.برخی معتقدند به همین دلیل اجاره بها رشد بیشتری خواهد کرد تا به قیمت مسکن برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین اخبار از وضعیت بازار مسکن چیست؟
به نقل از روزنامه خراسان ، وزارت راه و شهرسازی در گزارشی از وضعیت بازار مسکن از افزایش بیش از هشت برابری قیمت مسکن در تهران طی سال ۹۵ تا اردیبهشت امسال خبر داد.
این در حالی است که افزایش اجاره بها از سال ۹۵ تا سال گذشته ۳٫۶ برابر بوده است که به مراتب کمتر از رشد قیمت مسکن بوده و می تواند به معنای افزایش بیشتر اجاره‌بها به نسبت قیمت مسکن در ماه‌ها و سال‌های پیش رو باشد.
به گزارش تسنیم، مطابق اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی سال ۹۵ متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران ۴ میلیون و ۳۷۲ هزار تومان، در سال ۹۶ بیش از ۴ میلیون و ۸۱۶ هزار تومان، سال ۹۷ معادل ۸ میلیون و ۲۴۱ هزار تومان، سال ۹۸ معادل ۱۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان، سال ۹۹ معادل ۲۴ میلیون و ۲۹ هزار تومان و سال گذشته ۳۱ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان بوده است.

قیمت مسکن در تهران طی ۶ سال بیش ۸ برابر شد

بر اساس جدیدترین آمار بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در اردیبهشت امسال به ۳۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.
به این ترتیب قیمت مسکن در تهران از سال ۹۵ تا سال گذشته ۷٫۱ برابر و از سال ۹۵ تا اردیبهشت امسال ۸٫۳ برابر شده است.
همچنین این گزارش با استناد به آمار بانک مرکزی متوسط اجاره ‌بها برای یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران را در سال ۹۵ معادل ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان، در سال ۹۶ معادل ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان، در سال ۹۷ بیش از ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان، در سال ۹۸ معادل ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان، در سال ۹۹ معادل ۶۲ هزار و ۹۰۰ تومان و در سال گذشته ۸۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده است.

۳۲ سال انتظار برای خانه دار شدن!

این گزارش همچنین شاخص مسکن را نیز محاسبه کرده است. این شاخص نشان می دهد افراد در چه مدت زمانی با پس انداز ۳۰ درصد درآمد خود می توانند صاحب مسکن شوند.
این شاخص در سال ۹۵ معادل ۱۳٫۸، در سال ۹۶ معادل ۱۳٫۱، در سال ۹۷ معادل ۱۹، سال ۹۸ معادل ۲۴٫۶ و سال ۹۹ معادل ۳۲٫۲ سال ثبت شده است.
به این ترتیب خانه دار شدن با فرض قیمت های فعلی و درآمدهای فعلی خانوارها به طور متوسط ۳۲ سال برای هر خانوار زمان می برد.

اجاره بها از قیمت مسکن تبعیت خواهد کرد؟

به گزارش خراسان، هم در آمار تهران و هم در آمار کشور، رشد اجاره بها در پنج سال اخیر به مراتب کمتر از رشد قیمت مسکن بوده است.

برخی معتقدند به همین دلیل اجاره بها رشد بیشتری خواهد کرد تا به قیمت مسکن برسد و برخی دیگر معتقدند با افت قیمت مسکن، به تدریج رشد قیمت مسکن و اجاره بها، روند نسبتا یکسانی خواهد یافت.
با این حال برخی معتقدند روند آتی قیمت مسکن در تعیین اجاره بها موثر است. روند آتی قیمت مسکن نیز از روند تورم و قیمت ارز تاثیر خواهد گرفت و در این مسیر مهار روند رشد قیمت ارز برای مهار قیمت مسکن و اجاره بها ضروری است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر سال صاحبخانه من 20 تا 25 درصد روی اجاره اضافه می کرد ،ولی وقتی که از مشاور املاک سوال کرده چقدر اضافه کنم ،به جای اینکه بگه توافق کنید ،گفته 150 درصد به کرایه اضافه کنیددلیلش فقط برای اینه که کمیسیون بیشتری بگیرند ،دیگه فکر این را نمی کنند که طرف اگر داشت که نمی آمد خانه اجاره کنه.لازم نکرده به صاحبخانه ها خط بدید از خدا بی خبرها

  • ناشناس

    اقای رییسی به تمام افراد بی خانه و شاید بهتر بگم
    بی خانمان خانه به شیوه ی اقای احمدی نژاد بدید از دم قسط تا افراد به جای اجاره به صاحبخونه اجاره خونه خودشون رو بدهند
    وقتی همه خونه دار بشن با همین شرائطی وقانون جدیدی که الان گذاشتید
    دیگه مستاجری وجود نخواهد داشت
    دیگه صاحبخونه بدووه دنبال مستاجر
    چون قشر ضعیف مستاجرند
    وقتی اقشار ضعیف و کم در آمد خونه دار بشند دیگه
    این مشکلات به کلی حل میشه.
    من چهل و پنج سالمه ۲۰ ساله مستاجرم دیگه خسته شدم.
    خواهش میکنم
    سید محرومان با اینکار محرومان تا ابد دعا تون میکنن
    اخه درامدم به اجاره میرسه و و نون بخور و نمیر اقامون هم بیماری روحی افسردگی داره
    پول مسکن ملی رو نه دارم نه میتونم جور کنم نه
    با نوک سوزن نون در میارم دم کنی و وسایل پارچه ای میفروشم.

  • ناشناس

    وقتی که دولت بقول خودش چهار قلم کالا رو گرون میکنه دیگه خبر نداره همون باعث گرونی ۴۰۰۰ کالا وغیره میشه که دود گرونی میره اول برای مستاجر بدبخت حالا هی میگن ما جلوشو میگیریم مگر جلوی اجاره رو گرفتید یا خبر دارید از مستاجر بدبخت که هر چی درمیاره باید بده به صاحب خونه ها اونا هم که دین وایمان ندارن گرونی همه چیزو از مستاجر میگیرن مجلس هم که همه خودشون صاحب خونه اند کدوم قانون گذاشتن برای مستاجر اگر بزارن تا عملی بشه ۵سال ازش میگزره .

  • ناشناس

    اگر دولت دنبال آسایش مستاجرین بی پناهه اگر تنبیه وتعزیر احتکار کالاهای اساسی مردم را بدون توجه به احتکار گر شعار دولته اگر میخواهد رکود بازار مسکن رو سر وسامان وقیمتهای مسکن از این حباب قیمتی دربیاد پس خانه های خالی رو که احتکار گران برای اخلال در بازار وسود بیشتر احتکار کرده وحتی پس از اخطار مالیات رو هم نداده اند باحکم قضایی در اختیار مستاجرین قرار داده وکرایه عادلانه دریافت وبه خزانه واریز کنید ببینید چقدر مفید وباعث آسودگی جامعه ورونق میشود خواهشا یکی از مسولین بگه چرا با این پیشنهاد سازنده موافقت نمیشه بارها به نشریات مختلف ارسال شده ولی هیچ اقدامی نشده

  • ناشناس

    مسئولین محترم به وضیعت اجاره بها ها و فیمت مسکن توجه کنید با شعار کار نمیشه کرد مرد عمل باشید….و عدالت محور بودن تان را در عمل ببینیم

  • ناشناس

    خیالتون راحت تو این کشور هیچ وقت صاحب خانه نمیشیم،اون ۳۰درصد پس انداز واسه تورم پول پیش اجاره خانه هم کفایت نمیکند.

  • ناشناس

    10 سال پیش با کرایه فقط یک ماه از خونه.
    یک متر خونه نوساز
    یک موتور سیکلت 125
    یک.عدد سکه
    دو یا سه عدد کولر ابی
    یک عدد کولر گازی
    10 متر زمین تو شمال
    حالا کرایه کل سال حساب کن خودت که 10 سال پیش چه قدر کرایه خونه ها بالا بودهالان چی
    خونه نوساز متری 30 میلیون
    موتور سیکلت 20 تا 30 میلیون
    کولر ابی 15 میلیون
    کولر گازی 16 تا 25 میلیون
    زمین تو شمال متری 20 میلیونحالا بهتر میشه فهمید که چرا این قدر کرایه ها مفتی مونده
    دولت هم به بهونه کرونا مستاجر را پرو کرده ولی امسال حکم تخلیه میدن و به زور نشستن مستاجر هم از نظر شرعی مشکل داره

  • ناشناس

    از این ماه کشمکش ها بین صاحباخونه ها و مستأجران شروع میشه و کلی پرونده قضایی ایجاد میشه،چون نه کسی پس انداز داره که بخواد پول بیشتری به صاحب خانه بده نه صاحب خانه ها از قانون افزایش قیمتی که دولت اعلام کرده پیروی میکنند

  • ناشناس

    همه نتیجه گیری ها به این صورت بوده که وضع ملت همینه….
    رهن خونه ای سال ۹۵ بود ۳۰ میلیون
    امسال شده ۴۵۰ میلیون
    شما چه جوری حساب کردین اجاره ها شده ۳/۶ برابر؟؟؟¡!!!!!!!!!!!

  • ناشناس

    با سلام درود بر آقای رییسی انشاالله آقای رییسی در کارها موفق میشود فقط یک خواهش دارم آقای رییسی لطفا به صاحب خانه ها تذکر دهید که قرار دادها دوساله نوشته شود با این گرونی ۱۲ ماه خیلی کمه هنوز جا به جا نشدیم باید لوازم را دوباره جم کنیم خواهش می کنم پیگیری کنید ممنون