کد مطلب: ۵۰۷۲۸۷

گفتگوی تجارت‌نیوز با دو کارشناس ارزی:

پیش‌بینی نرخ ارز در هفته آینده / دلار ۲۲ هزار تومان می‌شود؟

پیش‌بینی نرخ ارز در هفته آینده / دلار ۲۲ هزار تومان می‌شود؟

دو کارشناس بازار ارز در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان می‌کنند که احتمالا روند نزولی ارز در هفته‌ پیش رو نیز ادامه یابد و اسکناس آمریکایی با شکستن مرز مقاومتی ۲۳ هزار تومانی در کانال‌های قیمتی پایین‌تری قرار گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از پنج‌شنبه هفته گذشته تا پنج‌شنبه هفته جاری قیمت هر دلار آمریکا بیش از هزار و ۵۰۰ تومان کاهش داشته است. در روزهای پایانی هفته، نرخ این ارز در بازار آزاد از صرافی ملی هم کمتر شد و به ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان برای خرید و ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان برای فروش رسید.

آن‌طور که از گفته‌های کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز با تجارت‌نیوز برمی‌آید در حال حاضر بازار در شرایطی است که خریداران از خرید خودداری می‌کنند و فروشنده‌ها تعدادشان بسیار زیاد است. همین هم موجب کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر شده است.

او می‌گوید: اگر دلار در اوایل هفته نرخ ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان فعلی را بشکند، که احتمال آن بسیار هم زیاد است، آمدن آن به کانال‌های پایین‌تر محتمل است چرا که روز چهارشنبه روز تحلیف بایدن است و تا آن زمان بازار به ثبات بیشتری خواهد رسید مگر اینکه اخبار سیاسی خاصی برسد.

افسری تاکید می‌کند: اگر بازار با روال فعلی پیش برود در طول هفته آینده احتمالا کاهشی حدود هزار تا دو هزار تومان در پیش است.

تاثیر وعده رئیس جمهور

در همین فضای فعلی بازار، رئیس جمهور نیز گفته اگر صرفا ۷ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان می‌رسد.

اما نگاه فعالان و معامله‌گران به این گفته‌ها چیست؟ آیا سخنان او سیگنالی کاهشی برای ارز خواهد بود یا معامله‌گران هم مثل مردم، دیگر دل به وعده‌های روحانی خوش نخواهند کرد؟

افسری در پاسخ به این سوال می‌گوید: نمی‌توانم بگویم آنطور که رئیس جمهور معتقد است در کوتاه مدت ممکن است نرخ ارز به قیمت مد نظر او برسد ولی اگر قفل اقتصادی ما باز شود و پول‌های بلوکه باز گردد مشخصا قیمت‌ها بهتر می‌شود پس از نظر منطق اقتصادی حرف او درست است البته همان‌طور که گفتم نه با رقمی که ایشان ادعا می‌کند.

کف قیمتی دلار چقدر می‌شود؟

سهراب اشرفی، کارشناس و فعال بازار دیگری است که علت روند کاهش هفته جاری را بر طرف شدن نگرانی‌های بازار در خصوص روزهای باقی مانده از دوران ترامپ و نزدیک شدن به اول بهمن و آمدن بایدن می‌داند و می‌گوید: احتمالا هفته آینده هم همچنان روند کاهشی داشته باشیم و این روند در بهمن ماه هم ادامه یابد.

البته او با رئیس کل بانک مرکزی هم‌عقیده است و باور دارد نرخ ارز در بودجه سال آینده در قیمت دلار بازار بسیار تاثیرگذار است.

اشرفی توضیح می‌دهد: دولت یک قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی پیشنهاد داده و مجلس نیز در پی قرار دادن یک نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی است. بستگی دارد نرخ ارز برای سال آینده چه قیمتی تعیین شود اگر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تصویب شود احتمالا دلار ۴۰ درصد بالاتر از این قیمت یعنی چیزی حدود ۱۶ هزار تومان را به عنوان کف قیمتی در نظر بگیرد و در آینده تا این اندازه بتواند کاهش یابد اما اگر نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تصویب شود کف قیمتی حدود ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان قرار می‌گیرد. بنابراین آینده کف قیمت دلار بستگی به تصمیم مجلس در این باره دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    ما مردم مجلس را انتخاب نکردیم برای همین به ضرر مردم و به نفع جیبشان عمل میکنند.. مردم باید حتما برای ریاست جمهوری رای دهید تا افراد دلال تندرو رییس جمهور نشوند

  • حسن خان

    دلار ترامپی رفت جاش رو به دلار بایدنی داد،خب دلار بایدنی یکم خسته هست ونیاز به استراحت داره و یکم هم پیر شده و فراموشی هم داره،پس مثل قبلا دیگهدجونی نداره، ودلال ها نامرد دلار الان از این قضیه ناراحت هستند که چرا عموشون ترامپ نامادریشون چرا اوضاع دلار را داد دست این بایدن مفنگی،الان دیگه دلار بایدنی شد و بدرد نخور،اوضاش خرابه،هر لحظه امکان سکته وجود داره

  • ناشناس

    اگه اجناس ارزون نشه می‌خوام ۱۰۰ سال دلار نیاد پایین، چه بدرد میخوره

    • ایران

      قطعا اجناس ارزون نمیشه آیفون ۱۲ الان قیمت ۳۵ میلیونه

  • علی

    قیمت دلار از نظر من نباید بیشتر از ۱۳ هزار تومان باشه. یعنی ۴ برابر انتهای احمدی. ۳۲۵۰. ضمنا قیمت دلار ۶ ماه فقط ۶ماه روی قیمت پایین بمونه دیگه قیمت های اجناس هم مجبور میشن پایین بیان. اول کمی مقاومت میکنند.

  • سامانتا

    ما نگران زندگیمون هستیم اگه دلار بیاد پایین ولی جنسا بخصوص خوراک و مسکن نیاد پایین فایده ایی نداره. ی فکر بحال رفاه بکنید

  • ناشناس

    مگه توی این چند سال سابقه داشته که جنسی که بالا رفت بیاد پایین این پایین اومدن هم در حد حرفه و کاذب، خوش خیال نباشین که دلار کمتر از 22 بشه، الان وضعیت رشد دلار داره مثل فنر فشرده میشه همونه که دوباره ول بشه و قیمتش بره بالا، رفتم دارو خارجی بگیرم قیمتش نسبت به سه ماه پیش 7 برابر شده این یعنی چه ؟یعنی ریال در برابر دلار ارزشش خیلی کم شده، پیکره و بدنه اقتصاد ایران رو دلال های دولتی و خصوصی گرفتن مگه اینها میزارن که دلار ثابت بمونه، وضعیت ما با بیست سال قبل از نظر اقتصادی متفاوت شده نمیشه چیزی ثابت بمونه تا زمانی که پول های مجازی و خیالی بیت کویین هم وارد صحنه تجارت شده

  • ناشناس

    خدا کنه دلار روی همین نرخ بمونه چون اجناس و خودرو با گرونی دلار چندین برابر گرون شد و با ارزونی دلار ارزون نشد و ارزون هم نمیشه و همه بهونه دارن که دلار گرونه و ما خیلی بدهی داریم. حالا که دلار از 28 تومن برسه به 15 تومن هیچ چیزی ارزون نمیشه و اگه دوباره دلار گرون بشه و از 15 برسه تا 26 یا 28 تومن دوباره خودرو و اجناس چند برابر گرون میکنن و میگن دلار گرون شده. این خاصیت اقتصاد دزد پرور ایرانه. پس همه دعا کنید از اینی که هست ارزونتر نشه.

    • ناشناس

      تو وضع مالیت خوبه

  • Mehdi

    خدا کنه بره بالا

    • ناشناس

      خداکنه دلار بیاد پایین تا شماهایی که دلار میخرید ضرر کنید ی ذره طعم ما بدبخت هارو بکشید

  • ناشناس

    بازار ایران ثبات نداره وهر کی هرچی وهر نرخی تو هر زمانی که هست تایین میکنه ای کاش دلار رو با درآمد ملت حساب کنند تا ببینن مسئولین با حقوق کف جامعه میتونن زندگی کنند

  • ناشناس

    با توجه به دوران کرونا و رکود در فروش تولیدات کارخانه ها، مطمئن باشید که اروپا و آمریکا برای پیدا کردن بازار فروش جدید هم که شده به سمت تعدیل و برداشته شدن تحریم ها خواهند رفت، یه نگاه به وضعیت بوینگ در آمریکا و یا ایرباس در اروپا بیندازید ، این موضوع دستتون میاد.