کد مطلب: ۲۹۹۸۵۰

نظرسنجی تجارت‌نیوز از برخی کارشناسان و تحلیل‌گران تالار بورس

پیش‌بینی هفتگی بورس؛ موج جدید رشد در راه است

پیش‌بینی هفتگی بورس؛ موج جدید رشد در راه است

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه، نشان می‎دهد که همچنان روند بازار سرمایه در هفته پایانی شهریور ماه صعودی خواهد بود و احتمال عبور شاخص کل بورس از مرز 190 هزار واحد هم وجود دارد. صنایع فلزات اساسی، پتروشیمی و معدنی پیشتاز بازار این هفته سرمایه هستند.

تجارت‌نیوز ابتدای هر هفته پیش‌بینی از وضعیت شاخص بازار سهام طی هفته جاری منتشر می‌کند که این گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه تحت عنوان نظرسنجی بورسی است.

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه، نشان می‎دهد که همچنان روند بازار سرمایه در هفته پایانی شهریور ماه صعودی خواهد بود و احتمال عبور شاخص کل بورس از مرز 190 هزار واحد هم وجود دارد. صنایع فلزات اساسی، پتروشیمی و معدنی پیشتاز بازار این هفته سرمایه هستند.

21 shahrivar 97

به گزارش تجارت‌نیوز، کارشناسان و معامله‌گرانی که در نظرسنجی هفته اول شهریور ماه شرکت کردند، روند بازار سرمایه را در هفته دوم شهریورماه خنثی پیش‌بینی کردند و معتقد بودند که تنها گروه‌ها و صنایع کوچک‌تر می‌توانند از این فرصت برای کسب انرژی و رشد استفاده کنند، اما از هفته دوم شهریور ماه دولت تصمیمات خوبی در جهت رشد بازار سرمایه گرفت. به‌طوری که معامله کلیه محصولات ویژه پالایشگاهی در بورس کالا با سقف نوسان قیمت باز، معامله محصولات فلزی و معدنی با سقف نوسان قیمت 15 درصد و معاملات بورس کالا در رینگ صادراتی بر مبنای نرخ ارز خرید سامانه سنا باعث نوسانات مثبت شاخص کل بورس در هفته دوم شهریور ماه شد.

اما در هفته سوم شهریور ماه روند شاخص کل بورس از روز شنبه تا آخرین روز معاملات همواره مثبت و صعودی بود به طوری که در روز چهارشنبه ( 21 شهریورماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 10944 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 6483 واحد در رقم 155061 جای گرفت و در معاملات این روز بازار سرمایه نماد‎های « فولاد، کگل، کچاد، فارس، پارس» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «آپ، خاهن، لبوتان، دکیمی، غشاذر» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

در هفته سوم شهریور ماه از روز دوشنبه صف سنگین خرید برای نمادهای فولاد و کگل به دلیل آزادسازی سقف نوسان قیمتی محصولات فولادی در بورس کالا تشکیل شد که آزادسازی سقف نوسان قیمتی فولاد در بورس کالا بر روی سهام کگل نیز تاثیر مثبت گذاشت. برداشتن سقف نوسان قیمتی مس، آلومینیوم، فولاد و محصولات ویژه پالایشگاهی این امید را در دل سهامداران بورس زنده کرد که سقف نوسان قیمتی محصولات پتروشیمی هم تا آخر شهریورماه برداشته شود به همین جهت در معاملات روز چهارشنبه نمادهای پترویی بیشترین تاثیر مثبت را در رشد بیش از شش هزار واحدی شاخص کل داشتند.

اما نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه، نشان می‎دهد که همچنان روند بازار سرمایه در هفته پایانی شهریورماه با وجود دهه اول ماه محرم و تعطیلی‌های پبیش رو مثبت و صعودی خواهد بود و احتمال عبور شاخص کل بورس از مرز 190 هزار واحد هم وجود دارد و گروه فلزات اساسی، پتروشیمی، کانی‌های فلزی و معدنی پیشتاز بازار این هفته سرمایه هستند.

همچنین برخی دیگر از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که همچنان تعداد زیادی از نمادها با قیمت دلار 3500 تا 7000 تومان معامله می‌شوند، بنابراین بازار سرمایه حتی با شاخص 155 هزار واحدی هم ریسک پایینی دارد و نسبت به رشد سایر بازارهای موازی عقب مانده است، بنابراین درحال حاضر بهترین زمان برای خرید سهام است و برای مهرماه خرید سهام‌های عرضه اولیه از جمله عرضه اولیه سهام پتروشیمی برزویه پیشنهاد می‌شود.

فرشاد طهماسبی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: با توجه به آزادسازی قیمت محصولات در بورس کالا و روند صعودی نرخ دلار در بازار، روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو صعودی خواهد بود و در این هفته گروه‌های بانكی، پتروشیمی، معدنی و پالایشی پیشتاز بازار سرمایه هستند.

خودرویی‌ها پیشتاز بازار می‌شوند

همچنین محمد یوسف امین داور، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: این‌ روزها رشد شاخص کل بورس هیجانی است و پیش‌بینی می‌کنم که روند بازار سرمایه در هفته پیش رو صعودی باشد مگر اینکه نمادهای شاخص‌ساز به سمت اصلاح قیمتی حرکت کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنم که در هفته پیش‌رو صنایع فلزی، پتروشیمی و پالایشی پیشتاز بازار باشند، اما اگر بازار به سمت اصلاح قیمتی حرکت کند نقدینگی به سمت سهام خودرویی‌ها حرکت خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: انتظار دارم که به دلیل رشد سریع و پرشتاب شاخص کل بورس، بازار زمانی را به استراحت بپردازد و زمان این استراحت هر قدر به تاخیر بیافتد عمق آن شدیدتر و زمان آن طولانی‌تر خواهد بود.

مهدی خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه نیز در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو صعودی خواهد بود و در این هفته گروه‌های فلزی، پتروشیمی و معدنی پیشتاز بازار سرمایه هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در دهه اول ماه محرم هستیم، آیا تعطیلی آخر هفته در روند شاخص کل بورس تاثیر منفی می‌گذارد؟ تصریح کرد: پیش‌بینی نمی‌کنم که تعطیلات آخر هفته و ایام ماه محرم در روند صعودی شاخص کل بورس تاثیر منفی بگذارد، زیرا بازار سرمایه از گیر ابهام‌هایی که تاکنون داشته درحال خروج است.

همچنین مهدی افضلیان، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: با توجه به برداشته شدن سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالا و احتمال برداشته شدن سقف رقابت محصولات پتروشیمی در بورس کالا بازار هفته پیش رو مثبت و صعودی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از طرفی با توجه به اینکه هفته آخر شهریورماه زمان تسویه حساب اعتباری مشتریان و از طرفی سال مالی بسیاری از کارگزاری‌ها است احتمال افزایش عرضه‌ها وجود دارد، اما در کل روند بازار در میان مدت صعودی خواهد بود.

افضلیان افزود: در این هفته صنایع فلزات اساسی، پتروشیمی و کانی‌های فلزی پیشتاز بازار سرمایه هستند.

دلایل اقبال سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه

محمد باقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در روزهای اخیر شاهد اقبال سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بودیم. یکی از دلایل اصلی رشد ارزش بازار سرمایه با توجه به صادرات محور بودن بخش عمده‌ای از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، رشد چشمگیر نرخ دلار است که اثر افزایش نرخ دلار به تدریج در گزارشات تولید و فروش ماهانه شرکت‌ها نمایان شد و در نتیجه اقبال به بازار افزایش یافت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از دیگر علل رشد بازار رشد نرخ تورم در ماه‌های اخیر بوده که منجر به رشد فروش مبلغی شرکت‌های داخلی شده است و سهام این شرکت‌ها نیز مورد اقبال بازار قرار گرفت.

خادمی افزود: در ادامه بازار و هفته پایانی شهریورماه به نظر می‌رسد با توجه به نزدیک شدن به پایان سال مالی برخی از شرکت‌های کارگزاری و بحث تسویه اعتباری‌ها شاهد افزایش عرضه‌ها در کلیت بازار باشیم، اما با توجه به پتانسیل موجود در بازار به نظر می‌رسد اغلب شاهد اصلاح زمانی در کلیت بازار باشیم تا اصلاح قیمتی.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: صنایع پیشرو در هفته‌ پیش رو با توجه به آزاد شدن نرخ‌ها در بورس کالا صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی و پالایشی پیش‌بینی می‌شود.

همچنین محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: با توجه به نزدیک شدن به موضوع تسویه اعتباری‌ مشتریان و پایان سال مالی برخی از شرکت‌های کارگزاری احتمال دارد که بازار سرمایه در هفته پیش رو وارد فاز اصلاحی شود. به عبارتی ممکن است شاخص کل بورس برای چند روز مقداری ریزش پیدا کند، اما مجدد از اول مهرماه رشد صعودی خود را در پیش بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در هفته‌ پیش رو گروه‌های پتروشیمی، فولادی و پالایشگاهی پیشرو در بازار سرمایه خواهند بود.

سهامداران اصول معاملاتی خود را فراموش نکنند

سالار صفایی، معاملگر و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: مهمترین حرفی که این روزها می‌توان به سهامداران زد این است که سهامداران اصول معاملاتی خود را فراموش نکنند و پرتفوی داشته باشند، به عبارتی سهامداران سعی کنند چند سهم از صنایع مختلف داشته باشند و حد ضرر و حد سود خود را از یاد نبرند و وارد هر سهم بی‌پایه و بی‌بنیادی نشوند.

این معاملگر بازار سرمایه تصریح کرد: متاسفانه در این گونه بازارها است که بدترین سهم‌ها در سبد سهامداران جا می‌گیرد و گاها سال‌ها باعث تضرر سهامدار می‌شود. ممکن است این روزها سهامداران از روند مثبت شاخص کل لذت ببرند، اما همواره گوش به زنگ باشند و روند شاخص کل بورس را رصد کنند.

صفایی افزود: لازم به ذکر است که سهامداران زیاد از این شاخه به اون شاخه نکنند و مطمئن باشند که اتوبوس سهام آنها هم به زودی راه میافتد. روند بازار سرمایه در هفته پیش رو مثبت و صعودی است و معامله اکثر سهم‌ها مثبت روبه بالا خواهد بود.

همچنین مجید ملکی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در هفته پیش رو روند شاخص کل بورس همواره صعودی خواهد بود و گروه پتروشیمی، پالایشگاهی، خودرو و قطعه‌سازی سهام پیشرو خواهند بود. با توجه به آزادسازی تدریجی نرخ‌ها در بورس کالا، و نیز ارزان بودن سهم‌ها با توجه به نرخ دلار رشد شاخص همچنان ادامه خواهد داشت.

چشم‎انداز هفته جاری

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/ دسته‌های پیش رو
1 مجید ملکی تحلیلگر ارشد تامین سرمایه کاردان صعودی پتروشیمی_
پالایشگاهی_ خودرو و قطعه‌سازی
2 محمد باقر خادمی مدیرسرمایه‌گذاری کارگزاری فارابی صعودی پتروشیمی_ فلزات اساسی _ پالایشی
3 محسن تقی‌نژاد مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه نزولی پتروشیمی _ فولادی_ پالایشگاهی
4 مهدی افضلیان مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی فلزات اساسی_ پتروشیمی_ کانی‌های فلزی
5 هادی نصیری مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی پتروشیمی_ فلزات اساسی _ معدنی
6 ایمان رییسی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی فولادی_ فلزات اساسی_ پتروشیمی _ پالایشی
7 مهدی میرزایی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی فلزات اساسی _ پترویی و نفتی
8 مهدی رضایتی تحلیلگر کارگزاری بانک پاسارگاد صعودی فلزات اساسی_ پتروشیمی_ کانی‌های فلزی
9 محمد خبری زاد مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی فلزی_ معدنی_ پتروشیمی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.