کد مطلب: ۲۷۳۴۹۹

پیش‌روی کُند طرح‌های احیای دریاچه ارومیه

پیش‌روی کُند طرح‌های احیای دریاچه ارومیه

وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه به دلایل مختلف از جمله کم‌بارشی‌ها و تغییر اقلیم در سال‌های اخیر بیشتر نمایان شده است و در این بین به روند اجرای طرح‌های احیا باید بیشتر پرداخته شود.

دریاچه ارومیه یکی از مهمترین دریاچه‌های شور جهان و کشورمان محسوب می‌شود که به دلیل کم بارشی‌های چندسال اخیر با بحران جدی روبرو است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این بین برخی از نقش به سزای عوامل انسانی در بحرانی شدن وضعیت این دریاچه صحبت می‌کنند و بی توجهی مسئولان را عامل تشدید کننده این وضعیت می‌دانند که باعث کم شدن سطح این دریاچه شده است.

دراین میان لزوم احیای دریاچه‌ی ارومیه به دلیل عوامل بسیار در سال‌های اخیر پررنگ شده به طوریکه در ۴ سال اخیر بالغ بر ۲ هزار و ۲۲۶ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافت، اما به دلایل مشکلاتی در تامین منابع اعتباری میزان تخصیص، تنها یک پنجم از اعتبارات مصوب بوده است.

همچنین بررسی‌های انجام شده از آخرین وضعیت این دریاچه حاکی از آن است که عواملی چون تغییرات اقلیمی، تدابیر مدیریتی به همراه مشکلات اقتصادی در تامین منابع اعتباری در بحرانی شدن وضعیت این دریاچه اثرگذار بوده است.

در همین راستا فرهاد سرخوش مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص اعتبارات مالی سال ۹۶ در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درتوضیح روند کاری احیای دریاچه ارومیه گفت: برنامه احیای دریاچه ارومیه یک پروژه ده ساله است که ما در آغاز چهارمین سال آن قرار داریم اما به دلیل دریافت نکردن کامل اعتبارات از برنامه مدون عقب هستیم.

این مقام مسئول در کنار یکسال عقب ماندگی از نقشه راه گفته بود حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از برنامه‌ها اجرایی نشده که اگر اعتبار مالی سال ۹۷ به صورت کامل اختصاص یابد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از عقب ماندگی را می‌توان جبران کرد.

لازم به ذکر است که بحران دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی و تغییر اقلیم بیشتر نمایان شده به طوریکه تصویر زیر وضعیت کلی و بحران این دریاچه را در بهمن ماه سال‌های ۹۲ تا ۹۶ بیشتر نمایش می‌دهد.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.