کد مطلب: ۳۹۱۹۶۴

مروری بر روزنامه‌های ‌چهارشنبه ۹ مرداد ماه سال ۱۳۹۸

چالش مجدد قیمت خودرو / معرفی عامل اصلی بی‌ثباتی کسب و کار

چالش مجدد قیمت خودرو / معرفی عامل اصلی بی‌ثباتی کسب و کار

روزنامه‌های جوان و اطلاعات امروز، چهارشنبه 9 مرداد ماه سال 1398، از عامل بی‌ثباتی در کسب‌وکار نوشته‌اند. روزنامه خراسان و هفت صبح نیز از افزایش مجدد قیمت خودرو گفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه‌های جوان و اطلاعات امروز، چهارشنبه 9 مرداد ماه سال 1398، از عامل بی‌ثباتی در کسب‌وکار نوشته‌اند. روزنامه خراسان و هفت صبح نیز از افزایش مجدد قیمت خودرو گفته‌اند.

تماس تلفنی ایران و فرانسه

روزنامه اطلاعات با تیتر «عادی سازی روابط نفتی و بانکی ايران گام اول تعهدات مورد انتظار از اروپاست» نوشته است که رئيس جمهوری اسلامی ايران با اشاره به اينکه اروپا فرصت زيادی را براي عمل به تعهدات و همکاری با ايران از دست داده، تاکيد کرد: عادی سازی روابط نفتی و بانکی، گام اول از تعهدات مورد انتظار ايران از اروپا خواهد بود.

حسن روحانی شب گذشته در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» با وی، نتايج سفر نماينده ويژه خود به فرانسه را مثبت ارزيابی کرد و بر ادامه گفتگوها در مسير اجرای کامل تعهدات طرفين در برجام تاکيد کرد.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه هدف برجام عادی سازی روابط اقتصادی ايران با ديگر کشورها بوده است، افزود: متاسفانه علی رغم پايبندی کامل ايران به تعهدات، تنها بخشي اندک از منافع اقتصادی ايران تامين شد و پس از خروج آمريکا از برجام نه تنها شاهد اقدام جدی از سوی اروپا در اين زمينه نبوديم، بلکه برخی از شرکت‌های اروپايي نيز در پيروی از تحريم يکجانبه آمريکا، از ايران خارج شدند.

دکتر روحانی با بيان اينکه تروريسم اقتصادی آمريکا اقدامی ضد انسانی از جمله در زمينه تامين نيازها و کالاهای اساسی مردم بوده، گفت: پايبندی کامل به تعهدات برجام از سوي ايران در شرايطی که طرف مقابل به حداقل تعهدات خود عمل نمی‌کند، براي ملت ايران پذيرفتنی نيست.

رئيس جمهور ادامه سياست‌های تنش آفرين آمريکا در منطقه را دربردارنده آثار منفی در امنيت و ثبات روابط فرا منطقه‌ای و بين‌المللی خواند و تاکيد کرد: جمهوری اسلامی ايران همواره اصلی‌ترين تامين‌کننده امنيت و آزادی کشتيرانی در منطقه خليج فارس، تنگه هرمز و دريای عمان بوده و خواهد بود.

دکتر روحانی جديت اروپا در عادی سازی روابط نفتی و بانکی ايران با ديگر کشورها را گام اول از تعهدات مورد انتظار ايران خواند و اظهارداشت: اختصاص خط اعتباری از سوی اروپا در اين زمينه می‌تواند به عنوان مقدمه حائز اهميت باشد.

رئيس جمهور با بيان اينکه متاسفانه اروپا در يک سال اخير فرصت‌های زيادی را براي ايفای تعهدات و همکاری با ايران از دست داده است، ادامه داد: هرچه زمان بگذرد و گام‌‌های بعدی توسط ايران به انجام برسد، بازگشت به نقطه اول براي دو طرف سخت‌تر خواهد شد.

دکتر روحانی گفت: همان گونه که بارها تاکيد کرديم اقدامات ايران در کاهش تعهدات برجامی تا اين مرحله به گونه‌ای است که در صورت تامين منافع اقتصادی ايران از سوي اروپا به سرعت قابل بازگشت به نقطه قبلی خواهد بود.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه آمريکا از اقدامات خصمانه خود عليه ايران هيچ سودی نخواهد برد و ادامه اين روند شرايط باخت-باخت برای همگان است، افزود: ايران آغازکننده هيچ تنشی در منطقه نبوده و نخواهد بود اما در مقابل هرگونه تنش آفرينی با قدرت از منافع خود دفاع می‌کند.

دکتر روحانی با استقبال و قدردانی از تلاش‌های رئيس جمهور فرانسه در راستای حل و فصل مسائل و مشکلات، تاکيد کرد: ايران همواره از هرگونه ابتکار در جهت دستيابی به راه‌حل‌های عادلانه و گفتگوهای سازنده استقبال می‌کند.

«امانوئل مکرون» نيز در اين تماس تلفنی، سفر نماينده ويژه رئيس جمهور کشورمان به فرانسه را مثبت ارزيابی کرد و گفت: فرانسه همه تلاش خود را در راستای تامين منافع ايران در برجام و عادی سازی روابط اقتصادی تهران با ديگر کشورها به کارخواهد گرفت.

رئيس جمهور فرانسه با بيان اينکه اروپا علی‌رغم تحريم‌های آمريکا، به دنبال راهکارهايی براي برقراری روابط اقتصادی با ايران از جمله در زمينه ايجاد خط اعتباری است، افزود: روابط ايران و فرانسه همواره همراه با اعتماد متقابل بوده و معتقديم امروز بايد تلاش کنيم تا بتوانيم از اين شرايط عبور کنيم.

مکرون تحريم‌های آمريکا عليه ايران را يک‌جانبه و غيرقابل قبول دانست و تصريح کرد: بايد برای کاهش تنش‌ها در منطقه و رسيدن به نتيجه مثبت، همکاری و شتاب بيشتری در مسير انتخاب راه‌حل مناسب و عادلانه داشته باشيم.

دولت مهم‌ترین عامل بی ثباتی فضای کسب‌وکار

روزنامه جوان هم با تیتر «دولت مهم‌ترین عامل بی ثباتی فضای کسب‌وکار» نوشت: در‌ حالی‌ که انتظار می‌رفت با اعمال تحریم‌ها فضای کسب و کار در داخل برای درون‌زایی اقتصاد بهبود یابد، اما شاخص‌های کسب‌وکار باز هم چهار پله سقوط کرده است که نشان می‌دهد دستگاه‌های دولتی و سایر قوا بدون توجه به اقتضائات موجود همچنان در این حوزه کم‌کاری کرده و برای رفع موانع کسب‌و‌کار و به‌ خصوص مقررات‌زدایی تعامل مناسبی ندارند.

بی‌جهت نیست که حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در‌ این‌باره انگشت اتهام را به سوی دولت نشانه رفت و گفت: دولت مهم‌ترین عامل بی‌ثباتی اقتصاد و فضای کسب‌وکار است که با سیاستگذاری غلط و دخالت در بازار و مقررات‌گذاری یک‌شبه و توزیع یارانه، شرایط بی‌ثباتی را فراهم کرده است.

وی با انتقاد از قوانین دست و پا گیر فضای کسب‌و‌کار افزود: شاید اگر این قوانین نبود بهتر بود، زیرا با وجود تلاش‌هایی که برای مقررات‌زدایی انجام می‌شود، ماشین تولید قوانین و مقررات دست و پا گیر جدید در بخش‌های دیگر در حال کار است و هر قدمی که در راه مقررات‌زدایی برداشته می‌شود، نه‌ تنها موجب بهتر شدن وضعیت نمی‌شود، بلکه جایگاه ما نسبت به سال قبل بدتر می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بخشی از بی‌ثباتی اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و فشار‌های بین‌المللی است، اما بخش بیشتر آن ناشی از سیاستگذاری‌های غلط داخلی است که منجر به این می‌شود که هیچ تولیدکننده و سرمایه‌گذاری امکان پیش‌بینی آینده و تحولات اقتصادی را نداشته باشد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس نیز درباره گزارش اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه تنها ۱۷ درصد قانون بهبود مستمر کسب‌و‌کار اجرا شده است، بیان داشت: کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی پارسال هم چنین گزارشی را ارائه کرد.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه بهبود و سرعت فضای کسب‌و‌کار ما با سقوط چهار پله‌ای رتبه کشور خوب نبوده و این نقص است، گفت: هر متقاضی کسب‌و‌کار که با مانعی روبه‌رو شود و احساس کند دستگاهی کارشکنی می‌کند، در سامانه دادور شکایت کند.

محمدعلی دهقان دهنوی درباره رتبه کشورمان در فضای کسب‌و‌کار در جهان افزود: این رتبه، شاخص بین‌المللی است و ممکن است برخی از قسمت‌های آن درباره کشورمان درست باشد و برخی هم درست نباشد، اما در مجموع، شاخص‌های قابل اتکایی هستند.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه از نظر امتیاز در شاخص‌ها پیشرفت داشتیم، ادامه داد: از پارسال تا امسال حدود دو نمره به نمره کشورمان افزوده شده، اما رتبه ما چهار پله کاهش یافته است؛ یعنی بهبود و سرعت فضای کسب‌و‌کار ما خوب نبوده و این نقص است.

وی با اشاره به اینکه بهبود‌های حاصل شده در فضای کسب‌و‌کار ریشه در قوانین دارد، گفت: قانون ابزاری برای بهبود فضای کسب و کار است.

دهقان با اشاره به اینکه جایگاه فعلی ما در محیط کسب‌وکار مناسب نیست، گفت: نبود هماهنگی و همکاری و الزام به اجرای قانون موجب شده است، پیشرفت نکنیم.

وی افزود: از طریق هیات مقررات‌زدایی که فراقوه‌ای و به ریاست وزیر امور اقتصاد و دارایی است، برنامه‌هایی را آغاز کردیم و دستگاه‌هایی مانند وزارت جهاد کشاورزی وارد تعامل با وزارت اقتصاد شده‌اند.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی اضافه کرد: مهلت تعامل با وزارت امور اقتصادی و دارایی تا پایان تابستان امسال است و اگر دستگاهی کار بارگذاری مجوز‌ها را در سامانه مجوز‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی آغاز کرد با او همکاری می‌کنیم و اگر این کار را نکرد از ابزار‌های قانونی هیات مقررات‌زدایی استفاده و با او برخورد می‌کنیم.

بازگشت گرانی با فرمان ایران خودرو

روزنامه خراسان نیز با تیتر «بازگشت گرانی با فرمان ایران خودرو» نوشته است که بازار خودرو چند هفته‌ای می‌شد که با افت نرخ ارز و نیز افت تقاضا آرام بود و قیمت‌ها در آن روند کاهشی گرفته بودند، با این حال، به نظر می‌رسد این روند در روزهای اخیر متوقف و حتی معکوس نیز شده است.

در این زمینه سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: اقدام خودروسازان برای افزایش قیمت برخی محصولات و نیز بازگشت قیمت خودروها به سایت‌های فروش اینترنتی موجب شد تا دوباره هرج و مرج و نابسامانی به بازار خودرو بازگردد.

مؤتمنی با بیان این که خودروسازان، بازار خودرو را مدیریت می‌کنند، افزود: در شرایطی که قیمت ارز پایین آمده و تقاضایی برای خرید خودرو نیز وجود ندارد، دلیلی برای افزایش قیمت خودروسازان نمی‌بینیم.

بنا بر این گزارش، ایران خودرو جدیدا قیمت پژو 405 اس‌ال‌ایکس را با افزایش هشت میلیون تومان، 76 میلیون و 12 هزار تومان تعیین کرده است.

این شرکت همچنین قیمت پژو 207 دنده‌ای را با رشد سه میلیون و 200 هزار تومانی به 99 میلیون و 990 هزار تومان رساند.

دیروز ایران خودرو قیمت چهار محصول دیگر را نیز افزایش داد.

بر این اساس، قیمت پژو 206 صندوق دار وی 8، از 80 میلیون و 754 هزار تومان به 87 میلیون و 800 هزار تومان، قیمت پژو پارس از 78 میلیون و 338 هزار تومان به 86 میلیون و 100 هزار تومان و قیمت رانا از 67 میلیون و 440 هزار تومان به 71 میلیون و 330 هزار تومان رسیده است.

دنا پلاس نیز 120 میلیون و 119 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

به موازات نیز گروه خودروسازی سایپا هم اینک قیمت سراتو را افزایش داد و 295 میلیون تومان تعیین کرد که این موضوع نیز باعث رشد قیمت بازار خودروی این محصول شد.

جالب این جاست که سراتو، پیشتر در بازار به 290 میلیون تومان رسیده بود.
در این شرایط قیمت خودروهای داخلی در بازار یک تا سه میلیون تومان و قیمت خودروهای مونتاژی نیز حدود پنج میلیون تومان افزایش داشته است.

به عنوان مثال پژو 405 اس‌ال‌ایکس در بازار از 78 میلیون تومان به 82 میلیون تومان، پژو 405 جی ال ایکس از 71.5 به 73.5، پژو 206 تیپ 5 از 88 به 93 و سمند ال ایکس از 75 به 76 رسید.

سایپا 111 به نرخ 48 میلیون، سایپا 131، 44.5 میلیون و سایپا 132، 46 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

روزنامه هفت صبح هم امروز با تیتر «رازهای بازار خودرو به روایت آمار» در صفحه اول خود نوشت: در حالی که مجموعا در چهار ماهه نخست امسال 271 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده تیبا و پراید پر تیراژترین محصولات بوده‌اند. همچنین سقوط تولید دسته جمعی همه محصولات باعث نشده تا رشد تیراژ پژو 2008 و رانا متوقف شد.

البته خبر گرانی خودرو تکذیب شد و ایلنا اطلاعیه‌ای از ایران‌خودرو در خصوص تکذیب این خبر منتشر کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.