کد مطلب: ۵۹۵۲۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چالش‌های مهم بازار سرمایه / می‌توان به آینده بورس امیدوار بود؟

چالش‌های مهم بازار سرمایه / می‌توان به آینده بورس امیدوار بود؟

بازار سرمایه این روزها نوساناتی دارد؛ گاهی سبزپوش می‌شود و گاهی قرمز به پایان می‌رسد اما صرف نظر از این بالا و پایین‌ها، بورس با چالش‌های مهمی چون کمبود نقدینگی و ابهام اطلاعاتی در صنایع مواجه است. در این شرایط آیا می‌توان به آینده بازار امیدوار بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نمایندگان مجلس می‌گویند متوسط زیان سهامداران در بورس به ۵۰ درصد رسیده است و حتی برخی تا ۷۰ درصد هم ضرر کرده‌اند.

همین آمار آنها را متقاعد کرده است که طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس را کلید بزنند.

از سوی دیگر مقایسه تورم بیش از ۴۴ درصدی در شهریور امسال با بازدهی بازار سرمایه، از آمارهای وحشتناک از زیان مردم حکایت‌ می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از شهریور پارسال تا شهریور امسال ارزش دارایی‌های مردم تا ۶۰ درصد افت کرده است.

در این شرایط آیا می‌توان به آینده بورس امیدوار بود؟

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه معتقد است با توجه به عومل تورمی و در میان‌مدت پاسخ به این پرسش مثبت است؛ با وجود این بازار سهام را دو چالش اساسی تهدید می‌کند.

کمبود شدید نقدینگی

او در یادداشتی توضیح داده که بازار سرمایه با فقر نقدینگی مواجه است؛ به‌گونه‌ای که معاملات تنها با حدود چهار هزار میلیارد تومان انجام می‌شود.

به اعتقاد نصیرزاده، ابهامات موجود در اقتصاد کلان یکی از دلایل کمبود نقدینگی در بورس و کم عمق شدن بازا است.

کسری بودجه و فروش اوراق

او به کسری شدید بودجه و فروش اوراق بدهی اشاره می‌کند و می‌افزاید: دولت در این مورد از بانک‌ها و صندوق‌های متصل به آنها برای خرید اوراق استفاده کرده است.

در نتیجه، فشار سنگینی بر بازار تحمیل شده است و نهادهایی که پول پرقدرت در اختیار دارند، به صورت دستوری یا اختیاری از بازار سهام دور شده‌اند.

نصیرزاده معتقد است، این شرایط، با توجه به اوراق سررسید شده، همچنان ادامه می‌یابد و دولت انتشار اوراق بدهی را در نیم سال دوم نیز ادامه می‌‎دهد.

نتیجه؟ فشار بر بازار سرمایه ادامه می‌یابد.

نامشخص بودن سیاست‌های دولت

این کارشناس بازار سرمایه، نامشخص بودن سیاست‌‌های اقتصادی دولت برای فعالان بازار سرمایه را مانع دیگری برای ورود نقدینگی به بورس می‌داند.

او برای مثال به ابهام در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و زمان آن، اشاره می‌کند و می‌گوید: این مساله روی صنایع دارویی، غذایی، زراعی و از این دست، به صورت مستقیم اثر می‌گذارد.

ابهام در صنایع و قیمت‌گذاری دستوری

نصیرزاده در ادامه ابهام در گزارش‌ها و اطلاعات صنایع را یکی دیگر از چالش‌های ساختاری بازار سرمایه می‌داند.

به اعتقاد او، این مشکل باعث تردید فعالان بورسی برای ورود نقدینگی و انجام معاملات از جمله در صنایع بانکی و پتروشیمی شده است.

نصیرزاده، به ارزان‌فروشی و قیمت‌های دستوری در گروه‌هایی چون اوره‌سازی، فولادی و خودرویی اشاره می‌کند که تردیدهایی را برای ورود نقدینگی ایجاد کرده است.

تراز منفی حقیقی‌های بازار

نصیرزاده می‌‌افزاید: از ابتدای سال تاکنون، تراز منفی حقیقی‌های بازار حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده و بورس غیر از نوسانات کوتاه‌مدت روندی فرسایشی داشته است.

نتیجه؟ اکنون بسیاری از صنایع به غیر از پتروشیمی، فلزات اساسی، کانی فلزی و چند رشته دیگر، با شاخص یک میلیون و ۱۰۰ واحد به پایین معامله می‌شوند.

قیمت‌ها منصفانه است

او در عین حال تاکید می‌کند که با وجود چنین چالش‌هایی قیمت سهم‌ها مناسب و منصفانه به نظر می‌رسند.

نصیرزاده می‌افزاید: با توجه چشم‌انداز نرخ دلار، پیش‌بینی‌های تورمی و قیمت‌های فعلی جهانی، بازار سرمایه می‌تواند روند بهتری پیدا کند و از این حالت رکود فرسایشی خارج شود.

پول نیاید، شاخص افت می‌کند

این کارشناس بازار اما سرمایه هشدار می‌دهد: اگر حجم از این سطح حمایتی پشتیبانی نکند، احتمال افت آرام بازار وجود دارد.

به اعتقاد او، احتمال ریزش شدید بازار به دلیل گزارش‌هایی که از صنایع مختلف منتشر می‌شود و عواملی چون نرخ ارز، ضعیف است.

نصیرزاده در عین حال می‌افزاید: اگر حجم نقدینگی و تعداد معاملات به همین صورت فعلی باقی بماند، سطوح حمایتی فعلی می‌توانند شکننده باشند.

بهبود وضعیت در میان‌مدت

او درک دولت از اثربخشی بازار سرمایه و هماهنگی بین سازمان بورس، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را در تسهیل ورود سرمایه موثر می‌داند.

نصیرزاده می‌نویسد: با نگاه میان‌مدت و با توجه به عوامل تورمی چون روند رشد نقدینگی و پایه پولی، بازار سرمایه می‌تواند شرایط بهتری را پیدا کند.

برای اطلاعات بیشتر، متن کامل این یادداشت را که با عنوان چالش نقدینگی در بازار سرمایه برای تجارت‌نیوز نوشته شده است، مطالعه کنید.

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تازه رئیسی و یاران دارن متوجه عمق پیچیدگی اداره این کشور زهوار در رفته میشن.خدا کنه چَک دلار ۲۸ تومنی از خواب بیدارشدن کنه وگرنه آخر سال دوباره ماجرای سال ۹۷که دلار از ۴ هزار تومن رسید به ۱۹ تومن دوباره تکرار میشه ولی اینبار میشه ۵۰ تومن.

  • ناشناس

    میلیون ها سهام دار خرد را خسته، غمگین و بی اعتماد کردید.

  • ناشناس

    نباید رشد بازار سرمایه را به افزایش نرخ دلار و رشد تورم، گره زد زیرا اگرچه رشد تورم و افزایش نرخ دلار به صورت مقطعی به دلیل بالا بردن قیمت تمام اجناس، قیمت سهام را هم بالا می برد ولی اگر تورم طولانی مدت شود زخم کهنه ای بر پیکر بورس می شود زیرا از یک طرف قدرت خرید مردم را پایین آورده و فروش شرکت های داخلی را کاهش می دهد و در نتیجه حاشیه سوددهی آنها پایین می آید و از طرفی هزینه های شرکت ها (حقوق پرسنل، کارهای عمرانی، تهیه مواد اولیه و …) بالا می رود و جلوی رشد سهام را می گیرد.
    سهام باید بر مبنای عملکرد شرکت ها رشد کند نه بر مبنای رشد تورم و افزایش نرخ دلار و … که در دراز مدت هزاران آسیب به رشد اقتصادی کشور می زند.
    تصمیم وزیر محترم اقتصاد در کنترل تورم و تثبیت نرخ دلار تصمیم درستی است و باید حمایت شود.

  • ناشناس

    خان دوزی باید برکنار شود

  • ناشناس

    تا دامنه نوسان حذف نشود هیچ اینده ایی برای بورس امیدوار کننده نخواهد بود

  • ناشناس

    کارشناس گفته دیگه ریزش شدید نداریم! آخه یک و نیم بازار داره میریزه و قیمت خیلی سهمها به یک ششم رسیده. مگه چقدر باید بریزه که دیگه ریزش شدید نداریم!

  • ناشناس

    توجه کنید هیچوقت ارز 4200تومانی جناب آقای جهانگیری را حذف نمی کنند چون مربوط به کالاهای اساسی و دارو میباشد واگر چنین اتفاقی بیافتد قدرت خرید ملت کلا از بین می رود و این کار شدنی نیست

  • ناشناس

    چرا کارشناسان جرات نمیکنند علت اصلی اوضاع نابسامان بازارسرمایه و بطور کلی اقتصاد کشور را بیان کنند ؟ مثلا اینکه مسئولان دانش لازم حوزه مسئولیتی خود را ندارند

    • ناشناس

      آخه از خودشونن. همین کارشناسها بودند که شهریور پارسال توی صدا و سیما میگفتند مردم نفروشید، یازار داره اصلاح میکنه!!!!

  • مجمع تحلیلگران

    قربون شکل ماهتون سرمایه گداری تو بورس برای حقیقا فقط تو کشورای با تورم پایین خوبه.اخه یکم فکر کنین تو کشوری که تورم میانگین حدودا پنجاه درصده بنطرتون اگه قیمت سهام پنجاه درصد رشد کنه و یه عده بخوان با سود پنجاه درصد خروج کنن از بازار کی باید این سود پنجاه درصدشونو بده . دولت یا شرکتای بورسی. سال پیش که دیدین قیمت سهام رفت بالا چون نوسان گیری تو بورس برای دولت و حقوقی و بازارگردانا بسیار راحتتره تا بقیه بازارها برا همین تبلیغات شد روش و گرنه برین رشد سهاما با احتساب افزایش سرمایشون رو تا سال ۹۸ نگاه کنین اصلا قابل مقایسه با میزان تورم نیست.بعصیا میگن چرا مثلا زمین یا خودرو اینقدر ریزش نمیکنه چون نمیشه توش اینجور نوسان گرفت نمیشه یه ماشین رو دولت بفروشه و بعد دو سه روز بگه بیاین بهم بفروشین ارزونتر . بیشترین نوسان گیری اول بورسه بعد دلار و سکه. حقوقی بدون ورود پول حقیقی هرگز سهمو نخواهد کشید بالا چون متصرر میشه. بنطرتون پول دیگه تو این بازار بورس میاد .بنطر من که نه. پس هیچوقت قابلیت رشد واقعی نداره و هر رشدی که با پول حقوقی داده بشه کادب و جهت نوسان گیری از نقدینگی موجود حقیقا تو بورسه.شنبه ۴۸۰ میلیارد وارد بورس شد فقط شستا چهل میلیارد حقوقیش فروخت و جذب نقدینگی کرد وضعشو الان نگاه کنین. خودرو و خساپا رو از فردا نگاه کنین چنان بلایی سر خریدارای سهمشون بیارن که تماشایی بشه دوباره برمیگرده خودرو به ۱۶۰ تا ۱۷۰. رشد کاذب میدونین چه رشدیه رشدیه که حقوقی میده تا جذب نقدینگی کنه و تا زمانی که ملت بخرن نمیریزه سهمو و به محض نخریدن ریزش و الفاتحه. اگه میبینین حقوقی اینگار رو میکنه علتش اینه که هنوز یه عده ادم بلا نسبت خ…. پیدا میشن که سواری بدن. اقا جون نرو دنبال رشد کاذب که لختت میکنن و بعد ولت میکنن فی امان الله. از ما گفتن .موفق باشین در پناه حق

    • ناشناس

      دقیقا همینه

  • ناشناس

    بخداقسم‌‌نظریه‌این‌کارشناسان‌شامل‌دوحالت‌است‌یا‌تحلیل‌ بلدنیستن‌ویا‌پول‌میگیرن‌ اشتباه‌تحلیل‌کن‌درهردوحالت‌خداازتون‌نگذره‌پول‌مردم‌‌دود شدهوا