کد مطلب: ۳۶۵۱۲۶

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک عضو کمیسیون برنامه مجلس :

چراغ سبز مجلس به کاهش نرخ سود بانکی

چراغ سبز مجلس به کاهش نرخ سود بانکی

عبدالرضا مصری گفت: اگر بازار جایگزین مناسب برای انتقال سپرده‌های بانکی مردم در نظر گرفته نشود، احتمال ورود نقدینگی سرگردان به بازارهای موازی به منظور حفظ ارزش پول بسیار محتمل است و شاهد افزایش قیمت دلار، سکه، مسکن و خودرو در سال 98 خواهیم بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز یکشنبه ( 18 فروردین ماه 98) رئیس کل بانک مرکزی در دیدار سالانه با اهالی رسانه اعلام کرد که نرخ بالای سود بانکی باعث شد بانک‌ها برای پرداخت سود از بانک مرکزی اضافه برداشت کنند و این اضافه برداشت منجر به افزایش پایه پولی از این محل شد، بنابراین اگر بخواهیم رشد نقدینگی را کاهش دهیم باید نرخ سود سپرده بانکی را کاهش داد. سوالی که مطرح می‌شود این است که کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی ایران خواهد گذاشت؟

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: موافق کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی هستم، اما برای این کاهش نرخ سود سپرده بانکی باید از قبل بازارهای جدیدی برای سرمایه‌های مردم در نظر گرفته شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: طبیعی است که با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی نسبت به رشد نرخ تورم نقطه به نقطه شاهد خروج سپرده‌ها از بانک‌ها خواهیم بود و این نقدینگی سرگردان مجدد به سمت بازارهای موازی به منظور سوداگری حرکت خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه باید زیر ساخت‌های لازم قبل از اجرای این سیاست فراهم شود، افزود: ضرورت دارد که ابتدا بازار جایگزین مناسبی برای سرمایه‌های مردم تعریف شود و سپس نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: به عبارتی مردم باید اطمینان خاطر داشته باشند که این بازار جایگزین بازار مناسبی برای سرمایه آنها است. در این چند ماه اخیر میزان سپرده‌های بانکی کاهش یافته است، بنابراین اگر فشار بیشتر شود خروج سپرده‌ها و حرکت به سمت بازارهای موازی به منظور سوداگری بسیار محتمل است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: در صورتی اجرای سیاست کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی موفق خواهد شد که به مردم حق انتخاب داده شود که بانک این میزان سود پرداخت می‌کند و بازار جایگزین نیز این میزان بازدهی را دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: اگر بازار جایگزین مناسب برای انتقال سپرده‌های بانکی مردم در نظر گرفته نشود، احتمال ورود نقدینگی سرگردان به بازارهای موازی به منظور حفظ ارزش پول بسیار محتمل است و شاهد افزایش قیمت دلار، سکه، مسکن و خودرو در سال 98 خواهیم بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مردم

    عزیزان مثل این که دولت و مجلس دست در دست هم،داده اند. تا […]
    اگر سپرده های بانکی از بانکها به بازار سرازیر شوند. بلایی مثل سال گذشته نصیب اقتصاد ایران میشود.
    اگر تولید در کشور شکوفا،بود. میشد . مسیر را به سمت،تولید هدایت کرد اما در این زمان که زیر ساختهای تولید وجود ندارد.
    یا بسیار ضعیف میباشد. بد ترین تصمیم اتخاذی میتواند این باشد.و مسیر به سمت سفته بازی و دلالی حرکت کرده و بازار را دچار تلاتمهایی بیشتر از سال گذشته مینماید.
    خواهشاً اینکار را نکنید. یا ابتدا به فکر ایجاد زیر ساختها ی تولید باشید.که در وضعیت تحریم غیر ممکن است .
    پس دست نگهدارید.
    چون مردم هنوز در شوک گرانیهای سال گذشته و زلزله و سیلهای در جریان ناتوان از تامین مخارج روز مره اند .

  • بی نام

    عوض اینکه سود بانکی را پایین بیارید وپولها ی سرگردان وضعیت اقتصادکشور را بدتر کنه سود را بالا برده واین چنین از سرمایه های مردم درتولید واقتصاد کشوراستفاده کنید چرا دولت عرضه ی اینکار رانداره با پول مردم کارکنه وبهشون سود بده هم سرمایه ها ی سرگردون برای خرید سراغ سکه ودلار پیش نمیره وهم بهره برداری درست از سرمایه ی مردم اقتصاد کشوررونق پیدا کنه

  • میلاد

    سلام درصد سود بانکی را کم نکنید و بزارید مردم سپرده گذاری در بانک داشته باشند وشما باپول مردم که سپرده گذاشته اند دربازار کار کنید ن مردم..که پول خود رو مجبور بشن دربیارن و سرگردان و زرر کنند.واین درست نیست ک مردم را مجبور ب خروج سپرده کنید وقتی سود رو کم کنید یعنی مجبور کردن سپرده گذار به خروج سپرده و این درست نیست خودتون باسپرده ها کار کنید و بزارید پول دربانک باشد و در درصد رو کم نکنید.من خودمم سپرده گذاشتم واگه درصد کم بشع پولم رو برمیدارم و سکه و دلار یا درخارج سپرده گذاری میکنم ولی اگه درصد کم نشه پولم راضیم دربانک باشه تا دربیرون ان..

  • ناشناس

    لیلقت ندارن که مردم سپرده گذاری در بانک بکنن باید خالی بشه از پول سپرده دربانک

  • رحمان

    بسیاری از سپرده گذاران بازنشسته هستند که سود بانکی را صرف مخارج زندگی میکنند و چیزی باقی نمی ماند که به سمت سکه و دلار برود و در صورت کاهش سود بسیار دچار مشگل خواهند شد. همچنین افراد دیگر پول را خارج میکنند از بانک و باز ملت بدبخت خواهند شد.

  • ناشناس

    اگه سود بیاد پایین پول تو خونه جاش امن ترس خودمون میشیم بانک میدیم وام به مردم

  • ناشناس

    متاسفم که از لفظ سوداگری استفاده کرده اید . اقای محترم پول جایی می رود که حداقل ارزشش حفظ شود اگه افزایش نیابد و بدون منافع بماند . چطور از یک ادم عاقلی انتظار داری پولش را جایی بگذارد که مثل برف هی اب بشه و حاصل عمرش تباه شود. پس لطفا به مردم توهین نفرمایید و به انها حق انتخاب بدهید مضافا اقای دکتر اسم این بازار جایگزین را نگفت و همش مسوولین با کلمات بازی می کنند و کارشون حرف درمانی است