کد مطلب: ۲۴۴۱۷۰

چرای بی‌رویه سبب فقر مراتع کشور شده است

چرای بی‌رویه سبب فقر مراتع کشور شده است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره اهمیت اقتصادی مراتع گفت: چرای بی‌رویه سبب فقر و تخریب بخش عمده مراتع کشور شده است.

خلیل آقایی در هفتمین همایش ملی مرتع و مرتعداری ایران در کرج افزود: برای احیای مراتع باید فعالیت‌های آموزشی در مناطق عشایری و دام‌خیز کشور بیشتر شود ضمن آنکه مدیریت مراتع به بهره‌برداران و مردم بسپاریم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی تعداد واحدهای دامی کشور را 2 برابر ظرفیت مراتع اعلام کرد و افزود: اکنون 80 میلیون واحد دامی در کشور داریم که مراتع جوابگوی نیمی از این جمعیت دامی است.

آقایی ادامه داد: قرار دادن منابع طبیعی در اختیار دولت هرچند اقدام خوبی بود اما از میزان مشارکت مردم کاسته است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: قانون اساسی مرتع را جزو ثروت‌های عمومی تعریف کرده و ثروت عمومی برای مردم است.

آقایی، حفظ خاک را با استفاده از پوشش گیاهی مهم‌ترین گام برای مبارزه با تغییرات اقلیمی دانست و افزود: میزان تبخیر آب را در کشور بالا است که در این زمینه باید اقدامات پیشگیرانه انجام داد.

رئیس سازمان جنگل، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: بیش از 900 هزار خانوار دامدار داریم که 500 هزار نفر به عضویت انجمن صنفی دامداران درآمده‌اند.

آقایی گفت: به دلایل غیرقابل قبول عملیات اجرایی در حوزه مرتع کشور کاهش داشته و ایستگاه‌های تولید بذر مرتع تعطیل شده است که تغییرات اقلیمی را هم باید به مشکلات اضافه کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان داشت: همه باید دست به دست هم دهیم و برای اصلاح و احیا عرصه‌های منابع طبیعی از همه امکانات استفاده کنیم.

این مسئول، سال 97 را نقطه عطفی برای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور دانست و افزود: امسال 200 میلیون دلار اعتبار به سازمان جنگل‌ها اختصاص داده شده که باید آن را به درستی برای بهبود وضعیت مراتع و آبخیزداری کشور استفاده کرد.

هفتمین همایش ملی مرتع و مرتعداری امروز سه‌شنبه در مرکز آموزش منابع طبیعی دکتر جوانشیر کرج آغاز و تا فردا ادامه دارد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.