کد مطلب: ۳۸۹۱۴۳

یک کارشناس بورسی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

چرا ناگهان شاخص بورس ریخت؟ / پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه در چند روز آینده

چرا ناگهان شاخص بورس ریخت؟ / پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه در چند روز آینده

در دو ساعت اول کاری شاخص بورس، این بازار با افت بیش از 2.5 درصدی مواجه شد. علت ریزش حدود 6500 واحدی شاخص کل چیست؟

ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، در خصوص ریزش بیش از 6500 شاخص بورس در دو ساعت اول کاری در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بخشی از بازار مستحق اصلاح است و شاید بیشتر از ارزش خود رشد کرده بود، بخشی از بازار هم با انتشار گزارش‌های سه ماهه عیار خود را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد همچنان ارزنده هستند، نه برای داشتن رشد خاصی به صورت شارپ اما از این جهت که سودآوری‌های سه ماهه خود را در سامانه کدال منتشر می‌کنند مطلوب است و موجب می‌شود اصلاح و ریزشی در آن رخ ندهد. در حال حاضر بخشی از بازار باید ریزش دشته باشد و تاکنون سوددهی آن بیش از آنچه که باید باشد بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: منفی شدن بازار در ابتدا به این شکل است که تر و خشک با هم می‌سوزند اما پس از مدتی در بازار سهم‌های مختلف راه خود را از هم جدا می‌کنند.

هلالات همچنین افزود: مشکلی که امروز وجود داشته و به دنبال آن صف فروش‌های زیادی شکل گرفته به دلیل کند شدن سیستم معاملاتی است و معامله‌گران نمی‌توانند بازار را به خوبی مشاهده کنند. این امر سبب می‌شود که سهامداران درخواست فروش خود را در حداقل قیمت ثبت کنند که حتما سفارش آنها ثبت و ارسال شود. این امر باعث شده دامنه‌هایی به سمت صف فروش در بازار ایجاد شود.

وی توضیح داد: به نظر با انتشار گزارش‌های سه ماهه بازار به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخشی از آن این اصلاح و ریزش را ادامه می‌دهد و بخش دیگر بر اساس این گزارش‌ها به تعادل می‌رسد. دوره ریزش باید وجود داشته باشد چون بازار دوره رشدی را داشته که اصل آن به دلایل مختلف از سال 95 آغاز شده و بسیاری از سهم‌ها در این مدت توانسته‌اند به بالاترین حد ارزش ذاتی خود برسند و به این دلیل مستحق اصلاح هستند.

وی در خصوص ارتباط ریزش بازار به قیمت دلار گفت: قیمت دلار نیمایی امروز بالاتر از دیروز است و این نرخ بر محصولات پتروشیمی و فولادی اثرگذار است اما نرخ دلار ارتباطی با افت بازار سهام ندارد.

وضعیت بازار سهام در روزهای آینده

هلالات درباره وضعیت بازار سهام در روزهای آینده بیان کرد: ما دو اتفاق مهم در پیش‌رو داریم. اتفاق اول این است که تا 31 تیر ماه گزارش سه ماهه شرکت‌ها منتشر خواهد شد و شرکت‌هایی را مشاهده خواهیم کرد که نسبت به سال قبل، در بهار امسال عملکرد ضعیف‌تری داشته‌اند اما قیمت آنها چند برابر شده به همین خاطر این سهم‌ها مستحق ریزش هستند؛ سهم‌های دیگری نیز هستند که رشد چندانی نداشته‌اند اما سودآوری فصل بهار آنها نسبت به سال قبل به شدت رشد کرده بنابراین این نوع سهم‌ها به هیچ وجه مستحق ریزش نیستند و به تعادل خواهند رسید. اتفاق دوم انتشار گزارش ماهانه است که در هفته اول مرداد ماه منتشر خواهد شد و عملکرد تیر ماه را نشان خواهد داد.

وی افزود: یکی از نگرانی‌های بازار در خصوص نرخ‌ و مقدار فروش شرکت‌هاست. شرکت‌هایی وجود دارند که علی رغم اینکه در لیست تحریم هستند اما نرخ و مقدار فروش آنها بسیار خوب است و بازار با توجه به اینها تصمیم خود را می‌گیرد که روی چه گروه‌هایی خرید را ادامه دهد و روی چه گروه‌هایی فروش را. طبیعتا شرکت‌های زیان‌ده احتمال ریزش بالایی دارند.

هلالات در ادامه بیان کرد: این ریزش می‌تواند در بسیاری از نمادها ادامه‌دار باشد و افرادی که سهم‌های ضعیفی دارند باید نسبت به پرتفوی خود اقدام کنند زیرا در این زمان توجه بازار به سمت گزارش‌ها کشیده می‌شود و اگر متوجه شوند رشد یک سهم با عملکرد آنها متفاوت است اقدام به فروش آن می‌کنند.

هلالات به سهامداران توصیه می‌کند اگر دارای سهم ضعیفی هستند که از نظر بنیادی قوی نیست بهتر است امروز اقدام به فروش آن کنند چون بازار در روند اصلاحی و ریزشی خود به شکلی عمل می‌کند که بیشتر سهم‌ها در آن درگیر می‌شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با عرض سلام خواستم ببینم ماچطور متوجه بشیم مثلا سود ولساپا رو باید از کدوم بانک دریافت کنیم.
    باتشکر ارادتمندفدایی

    • ناشناس

      اطلاعیه های سایت کدال یا سایت شرکتی که سهامش رو دارید، ببینید.

  • ناشناس

    چرا وقتی دلار وخونه وطلا کشید کسی نگفت اینا باید قیمتشون بیاد پایین هرکیم داره میگه بفروشید هیچی نمی دونه یا خودش زده به اون راه ????

  • ناشناس

    سلام ، همه قیمت ها صعود کرده اند تا عرش .ولی دربورس اصل پولمان را هم از دست داده ایم . ایا کسی جوابگو هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟