کد مطلب: ۲۴۴۰۵۲

سعید صفاتیان پاسخ می‌دهد:

چرا ۲۸ درصد کارگران اعتیاد دارند؟

چرا 28 درصد کارگران اعتیاد دارند؟

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح می‌دهد که چرا اعتیاد در محیط‌های کارگری شیوع پیدا کرده است.

محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور هفته گذشته از استعمال دخانیات 28 درصدی در جامعه کارگری خبر داد. اعتیاد به عنوان یکی از آسیب‌هایی است که در افزایش و شکل‌گیری سایر آسیب‌های اجتماعی نقش دارد. علت شیوع این آسیب در جامعه کارگری چیست؟

سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: اعتیاد در بین کارگران در تمام دنیا یک پدیده رایج است. براساس بررسی‌های صورت گرفته تعداد معتادان در جامعه کارگری در تمام جوامع بیش از معتادان در دیگر بخش‌هاست.

وی ادامه داد: در محیط‌های کارگری افراد فشار بیشتری را تحمل می‌کنند. اکثر کارگران با مشکلات مالی مواجه هستند. نوع شغل، محیط جغرافیایی محل کار، همکاران، دوری از خانواده و دسترسی راحت به مواد مخدر و قیمت پایین برخی از انواع مخدر از جمله مواردی هستند که کارگران را به سوی اعتیاد هدایت می‌کند.

صفاتیان افزود: کارگری که در استان‌های جنوبی کشور در دمای 50 تا 60 درجه کار می‌کند مجبور می‌شود برای تحمل شرایط سخت کاری از مواد مخدر استفاده کند. یا فردی که در شیفت کاری شبانه مشغول است. اوایل دوره مصرف مواد مخدر توانایی افراد را تقویت می‌کند ولی زمانی که اعتیاد در فرد ریشه گرفت خود عاملی برای تحلیل توانایی‌های افراد می‌شود.

وی عنوان کرد: در بعضی از محل‌های کاری بخش خصوصی متاسفانه برخی کارگران را به استفاده از مواد مخدر تشویق می‌کنند تا افراد بتوانند کارهای سنگین انجام دهند.

صفاتیان تصریح کرد: برخلاف شیوع مواد مخدر صنعتی بین عموم مردم، در بین مواد مخدر موجود تریاک بیشترین متقاضی را بین کارگران دارد. اثرات مخرب مواد مخدرهای صنعتی بسیار بیشتر از تریاک است و در کوتاه مدت موجب تحلیل توانایی افراد می‌شود، ضمن اینکه به طور کلی مواد مخدر صنعتی باعث تقویت انرژی افراد نمی‌شوند.

وی در ادامه افزود: سال گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرحی به نام کاج یا کارانه اشتغال جوانان، را راه اندازی کرد. با تقسیم‌بندی کشور به پنج منطقه این طرح با هدف ایجاد فضای آموزش، پیشگیری و درمان شاغلین در کارخانه‌هایی با جمعیت 50 تا 500 نفر فعالیت خود را آغاز کرد و توانست طی یک سال 40 هزار نفر را تحت پوشش قرار دهد. از طریق این طرح بسیاری از افرادی که در محیط‌های کارگری دچار اعتیاد بودند به مراکز بازپروری ارجاع داده شدند.

صفاتیان در پایان خاطرنشان کرد: اگر بودجه مناسب برای طرح کاج در نظر گرفته شود می‌توان امیدوار بود که یک طرح کاربردی به فعالیت خود ادامه دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.