کد مطلب: ۳۱۳۶۰۴

چشم لندن دنبال بازار ایران

چشم لندن دنبال بازار ایران

شرکت‌کنندگان در همایش «چشم‌انداز و توسعه روابط تجاری بریتانیا و ایران»، به‌رغم خروج آمریکا از برجام و ازسرگیری مجدد تحریم‌ها، بازار ایران را حائز اهمیت و پرسود توصیف کردند.

«حمید بعیدی نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن به‌عنوان نخستین سخنران این نشست اظهار داشت که روابط اقتصادی تهران و لندن در چارچوب روابط اقتصادی و تجاری با ایران و اروپا در یک بزنگاه تاریخی قرار دارد به‌طوری‌که هرگز تا این حد راهبردی نبوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی توضیح داد که همواره روابط اقتصادی دو کشور سنتی بوده اما این بار اهمیت سیاسی و استراتژیک ویژه‌ای پیدا کرده است.

سفیر کشورمان عنوان کرد که اکنون اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در سطوح بالای سیاسی، روابط اقتصادی و همکاری‌های تجاری با ایران را تشویق می‌کنند و یک نماینده عالی سیاسی اروپایی در تهران در حال بررسی آخرین نحوه تعیین کانال ارتباط مالی و بانکی میان ایران و اروپا است.

وی با مروری بر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه پنج به‌علاوه یک، به نقش جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس که یکی از سخنرانان اصلی این نشست بود اشاره کرد و ادامه داد که استراو نقش مهمی در طراحی و آغاز مذاکره ایران با سه کشور اروپایی داشت که در سال 2003 آغاز گردید.

وی گفت: همان‌طور که ملاحظه می‌کنید برخی ابتکار عمل‌ها در زمان خودشان ممکن است موفق نباشند اما همه ابتکار عمل‌ها ارزش‌های خودشان رادارند که باپشتکار و وفاداری به اصول می‌توانند به موفقیت نائل شوند.

در این نشست که در محل اقامت سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن برگزار شد، علاوه بر بعیدی نژاد، «لرد نورمن لامونت» فرستاده ویژه دولت بریتانیا در امور تجاری ایران و جک استراو وزیر امور خارجه اسبق انگلیس سخنرانی کردند.

مخالفت انگلیس با آمریکا در برجام

لرد «نورمن لامونت» با اشاره به رابطه راهبردی انگلیس و آمریکا، گفت: همراهی انگلیس با اروپا و مخالفت با آمریکا در موضوع برجام یک‌قدم بزرگ است. وی افزود: انگلیس و اروپا مایل به تداوم برجام هستند. آن‌ها هم به دلیل مزایای برجام و هم به این دلیل که می‌تواند زمینه‌ای باشد برای گفت‌وگو در موضوعات دیگر در آینده، مایل به حفظ آن هستند.

این سیاستمدار انگلیسی گفت: گاهی ایرانی‌ها متوجه اهمیت این مساله نیستند که برای انگلیس این کار بسیار بزرگی است که خودش را در معرض مخالفت با آمریکا قرار دهد. البته می‌دانیم که ایرانی‌ها به‌ویژه از اینکه انگلیس، متحد آمریکا است دل‌خوشی ندارند. ولی همین همراهی با اروپا و مخالفت با آمریکا برای ما یک‌قدم بزرگ است.» لامونت در ادامه مدعی شد که از تحریم‌ها بیش‌ازحد استفاده ‌شده است و بیان داشت: «دولت انگلیس معتقد است که تأکید بیش‌ازحدی روی مساله تحریم شده است.

این سیاستمدار انگلیسی تحریم را یک ابزار اقتصادی برای رسیدن به اهداف سیاسی توصیف و تأکید کرد که در مورد ایران، تحریم‌ها بیشتر مردم محروم را هدف قرار داده‌اند. وی در این زمینه به «بحران‌های پیش‌آمده در زمینه کالاهای انسان دوستانه مانند دارو» اشاره کرد.

لامونت همچنین تصویب مقررات مسدودسازی را یکی از قدم‌های اروپا برشمرد و گفت: در انگلیس، و نه لزوما در بقیه اروپا، همراهی با تحریم‌ها یا تنبیه‌های آمریکا یک جرم محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد که دولت انگلیس در حال فشار آوردن بر اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا) است تا بتواند اقلام انسان دوستانه را از تحریم‌ها معاف کند.

لامونت همچنین ایجاد یک مرکز دریافت و پرداخت متمرکز دریکی از کشورهای اروپایی که بدون ارتباط با آمریکا بتواند پرداخت‌ها تسهیل کند را به‌عنوان یکی دیگر از مسیرهایی که اتحادیه اروپا دنبال می‌کند، معرفی کرد.

منبع: روزنامه مردم‌سالاری

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.