کد مطلب: ۲۴۹۸۲۹

چقدر گوجه فرنگی صادر کردیم؟

چقدر گوجه فرنگی صادر کردیم؟

در سال ۹۶ بیش از ۵۳۳ هزار تن گوجه فرنگی به کشور‌های مختلف جهان صادر شد که رقم صادراتی این محصول کیلویی هزار تومان بوده است.

کاهش بارندگی در سال‌های اخیر به یکی از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی و زنجیره تولید مواد غذایی در کشور تبدیل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که بخش عظیمی از منابع آبی کشور به دلیل کشت سنتی در بخش کشاورزی تلف می‌شود و باید به فکر مکانیزه کردن کشت در نقاط مختلف کشور بود تا در بحران کم آبی به مشکل بر نخوریم.

در کنار گسترش کشاورزی سنتی در کشور، صادرات محصولات آب بری که هر ساله آب مجازی قابل توجهی را از کشور خارج می‌کند به معضل بزرگی تبدیل شده است.

لازم به ذکر است که قیمت صادراتی برخی از این محصولات به قدری ناچیز است که با در نظر گرفتن میزان حجم آب مصرف شده در تولید محصولات اگر آب تولیدی آن به کشور‌های دیگر صادر شود درآمد ارزی بیشتری نصیب کشور می‌شود.

در این میان گوجه فرنگی جزء محصولات آب بری است که کشت آن در بسیاری از شهر‌های ایران انجام می‌شود و بازار صادراتی خوبی هم به خود اختصاص داده است.

صادرات بیش از 533 هزار تن گوجه فرنگی

بررسی آمار گمرک در سال ۹۶ نشان می‌دهد که بیش از ۵۳۳ هزار و ۶۷۷ تن گوجه فرنگی به ۱۸ کشور دنیا از جمله آلمان، عراق، اوکراین، ایالات متحده آمریکا، قطر، کانادا، امارات متحده عربی، انگلستان و سوئیس صادر شده است.

براساس صادرات این حجم گوجه فرنگی به کشور‌های مختلف جهان درآمد ۱۵۶ میلیون و ۶۷۲ هزار و ۲۸۷ دلاری نصیب کشور شد که رقم ریالی آن بالغ بر ۵۴۱ میلیارد و ۹۰۷ میلیون و ۷۸۲ هزار و ۳۳۱ تومان درآمار گمرک به ثبت رسیده است.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.