کد مطلب: ۴۶۶۴۴۰

چه سهامی بخریم؟

چه سهامی بخریم؟

تابلو هر نمادی را در بورس پیش رویتان باز کنید با اعداد و ارقام مختلفی روبه‌رو می‌شوید که در نگاه اول شما را حسابی گیج می‌کنند. در ستون هفتگی تابلو‌خوانی تصمیم داریم سراغ تک‌تک این اعداد و ارقام برویم تا ببینیم هر کدام از آنها چه اطلاعاتی در اختیار ما می‌گذارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تابلو هر نمادی را در بورس پیش رویتان باز کنید با اعداد و ارقام مختلفی روبه‌رو می‌شوید که در نگاه اول شما را حسابی گیج می‌کنند. در ستون هفتگی تابلو‌خوانی تصمیم داریم سراغ تک‌تک این اعداد و ارقام برویم تا ببینیم هر کدام از آنها چه اطلاعاتی در اختیار ما می‌گذارند.

حجم معاملات سهام یک شرکت می‌تواند ضامن نقدشوندگی آن باشد. هرچه حجم معاملات کمتر باشد شما به سختی می‌توانید سهام خود را بفروشید. برای همین اغلب توصیه می‌کنند با دید کوتاه‌مدت سراغ شرکت‌هایی که حجم معاملات پایینی دارند نروید.

حجم معاملات را می‌توان از باکس پایین قیمت‌ها روی تابلوی هر نماد مشاهده کرد. همچنین میانگین حجم معاملات در یک ماه گذشته هم روی تابلو قابل مشاهده است. اگر این ارقام کمتر از یک میلیون سهم باشند، می‌توانند حکم کابوس را برای سهامداران داشته باشند.

عمق بازار این شرکت‌ها بسیار پایین است و اگر مجبور شوید سهام‌تان را بفروشید، ممکن است خریداری برای آنها پیدا نشود. چنین نمادهایی در بازار پایه فرابورس به طور محسوسی قابل مشاهده هستند.

نمادهایی که سالی به 12 ماه کسی سمتشان نمی‌رود و سهامداران‌شان حتی با وجود ارزش سهام خود به سختی می‌توانند آن را بفروشند. حجم معاملات پایین علاوه بر کاهش قدرت نقدشوندگی می‌تواند در زمان صعود سهام شرکت هم حسابی برای سهامداران دردسر درست کند.

زمانی را در نظر بگیرید که نماد شرکت به صف خرید رفته و ده‌ها هزار سرمایه‌گذار برای خرید سهام صف کشیده‌اند. در چنین حالتی اگر فروشنده‌ای پیدا نشود که سهام خود را در اختیار سرمایه‌گذارهای جدید بگذارد، حجم معاملات به حداقل ممکن می‌رسد.

این یعنی نماد شرکت نمی‌تواند در طول روز حجم مبنای در نظر گرفته شده را پوشش دهد و به همین خاطر با وجود اینکه تمام معاملات روی قیمت مثبت پنج انجام شده اما قیمت پایانی سهام چندان تغییری نخواهد کرد و عملا صف خرید چندان به نفع سهامداران نخواهد شد.

این مورد را می‌توان در نماد شرکت‌هایی که به تازگی وارد بورس شده‌اند مشاهده کرد. شرکت پگاه گیلان دهم اردیبهشت ماه با قیمت هزار و 250تومان به ازای هرسهم در بورس عرضه اولیه شد.

حالا سه ماه از عرضه اولیه می‌کذرد و با توجه به اینکه هر روز سهم این شرکت با صف خرید همراه بوده انتظار می‌رود قیمت آن تا حالا بیش از سه برابر شده باشد اما حجم معاملات پایین اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد. طوری که قیمت سهام این شرکت صرفا از هزار و 250تومان به هزار و 461تومان رسیده و کلا 17درصد رشد کرده است.

حجم مبنای این شرکت حدود سه میلیون و 421 هزار سهم است اما معاملات این نماد در روز به سختی به 200 هزار سهم می‌رسد.

منبع: روزنامه هفت‌صبح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ?

    فردا روزی است که شاخص مرز روانی 2میلیون را رد خواهد کرد به نظر من شما می‌توانید
    خمحرکه که دوهفته است اصلاح می‌کند رو بخرید تا بره بالا
    يا شستا