کد مطلب: ۶۲۰۵۹۷

«دیده‌بان پول»، گزارشی تحلیلی و کاربردی درباره بازارها

چگونه سرمایه خود را به باد ندهیم؟

حجم ویدیو: ۲۵.۱۹M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۴:۳۹ دانلود ویدیو

حتما شما هم از سقوط بزرگ شاخص بورس ایران متضرر شده‌اید یا اینکه حداقل درباره این اتفاق شنیده‌اید که مردم چقدر از این اتفاق ضرر کرده‌اند. این اتفاق برای بازارها و اقتصادهای دیگر هم ممکن است رخ دهد. چگونه می‌توان سرمایه خود را مصون نگه داشت؟

ابراهیم علیزاده - محمد علی‌نژاد : ۹۹ هزار میلیارد تومان خروج سرمایه طی تنها ۱٫۵ سال اخیر. این تنها یک بخش از اتفاق مهم سقوط بزرگ شاخص بورس ایران بوده است. از مرداد ماه سال گذشته تا اوایل زمستان امسال که شاخص کل بورس بیش از ۳۵ درصد سقوط داشته خیلی از سهامداران نتوانستند باقی بمانند. بخش عمده‌ای حتی ضرر را پذیرفتند و در نهایت آن طور که اخیرا دنیای اقتصاد تخمین زده بیش از ۹۹ هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی‌ها از بورس خارج شده است. منظور از حقیقی‌ها مردم و سهامداران عادی است نه حقوقی‌ها که بازیگران اصلی بازار محسوب می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در بزرگی این رقم می‌توان اشاره کرد که در سال گذشته کل درآمدهای نفتی کشور طبق اعلام وزیر اقتصاد وقت ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و حال می‌بینیم حدود ۱۰ برابر این رقم سرمایه از بورس تهران خارج شده است. اما این تنها آمار منفی عجیب بورس ایران نیست. اگر چه رقم رسمی از میزان ضرر سهامداران خرد از ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ و سقف تاریخی شاخص کل بورس وجود ندارد اما با استفاده از برخی داده‌ها می‌توان به میزان بزرگی این زیان پی برد. از زمانی که ریزش بازار شروع شد تا پایان دی ماه ۱۴۰۰ ( یعنی طی ۱۷ ماه اخیر ) تقریبا تمام نمادهای بازار بازدهی منفی داشتند.

1 37

بازدهی برخی از نمادهای بورسی منفی‌تر از شاخص کل است. در این دوره شاخص کل ۴۰ درصد افت داشته است.

میانگین بازدهی نمادهای بازار سهام در این مدت منفی ۴۰ درصد بوده است. این یعنی به طور میانگین سرمایه سهامداران حداقل ۴۰ درصد آب رفته است. این در حالی است که حدود پنج درصد از نمادهای بورسی بازدهی منفی بالای ۷۵ درصد را به ثبت رسانده‌اند. حال باید به این ارقام، میزان ضرری که سهام عدالت به سهامداران تحمیل کرده را هم اضافه کرد.

ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی در نقطه اوج شاخص بورس بیش از ۲۰ میلیون تومان بود ولی رقمی که سبد سهام عدالت در ابتدای بهمن ماه نشان می‌داد ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. این یعنی سهامداران سهام عدالت هم بیش از ۴۰ درصد ضرر کرده‌اند.

آن دسته از افرادی که آزادسازی غیرمستقیم سهام عدالت را انجام داده‌اند هم شرایط بدی را تجربه می‌کنند. بر اساس آمار بیش از ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سهامدار صندوق‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند. از تابستان امسال خالص ارزش دارایی‌های سهامداران بیش از ۱۰۶ هزار میلیارد تومان افت داشته است. این یعنی هر سهامدار تنها در این مدت به طور میانگین بیش از چهار میلیون تومان ضرر کرده است.

با این وضعیت چگونه می‌توان سرمایه خود را مصون نگه داشت؟ پنچ توصیه کاربردی را در این ویدیو کوتاه ببینید. ریچارد تریلر، اقتصاددان نوبلیست و نسیم نیکلاس، نویسنده کتاب قوی سیاه از مهمترین افرادی هستند که شاید توصیه‌های آنها بهترین کمک در این زمینه باشد.

آخرین گزارش‌های با عنوان دیده‌بان پول را در اینجا بخوانید.

توضیح عکس خبر: این عکس متعلق به سایت بلومبرگ است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • خخ

    به راحتی میشه پول رو به باد نداد کافیه به حرف ها و وعده ها و دعوت مسئولین توجه نکرد

    • ناشناس

      نگران نباشید درست میشه ببینید کمنگنزح ۲۷تومان بود باز شد ۸۰۰ تومان دو روز قبل این اتفاق افتاد باورتون نمیشه من با آدمهای صحبت کردم که طرف خانه اش فردخته ۷ میلیون تومان قند نیشابور خریده ۱۵ تومان فقط اشتباه کرده سریع فروختش و ضرر هم کرده من خودم نوشابه ۱۵ ریال خریدم الان چنده نان ۱ تومان خریدم الان چنده گوجه کیلویی ۵ تومان خریدم الان چنده شیر ۲ تومانی خریدم الان چنده
      الان بانکها دارن وحشتناک فقط
      وااااااااآااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
      میدهند بعد شماها نگران شاخص هستید وحشتناک شاخص میره بالا چون خیلی از بازارهای موازی عقب افتاده
      به امید موفقیت

  • ناشناس

    از وقتی در ایران متولد شدم به باد فنا رفتم هر چه یاد گرفته بودم برایم فایده نداشت هر چه اندوخته بودم از بین رفت

  • ناشناس

    یکی از مهمترین کارها اینه که به رسانه شما توجه نکنیم، از بس که اوایل ریزش سم پاشی کردید، مدیون میلیونها آدم هستید که به حرفهای شماها وزن زیادی دادند.

  • وحید

    ببینید بازار بورس ایران به هیچ منطقی اصولی نیست تو هیچ بازاری شما نمیتونی ناگهانی شاهد نزول شدید باشی خصوصاً مگه میشه ارزش یک سهم به 1/4 ارزش خود کاهش پیدا کنه حتی فاندامنتال هم که تو همه بازار ها تاثیر داره رو بازار ما نه تنها تاثیر نداره بلکه باز هم باعث کاهش میشه الان قیمت نفت رکورد زده و به 87 دلار رسیده آیا سهام های پالایشی تاثیر قیمتی روی اینها اعمال شده.کاهش و افزایش ناگهانی یک بازار به عوامی فاندامنتالی بستگی داره نه تکنیکالی نه اینکه یک سهم 1/4 بشه یا 3 برابر بشهمثلا (نرخ بهره، نرخ بیکاری، حوادث ناگهانی مثل همین اخبار کرونا و واکسن و جنگ و …)

  • علی برکت الله

    از ماست که در ماست

  • ناشناس

    چگونه سرمایه خود را به باد دهیم فقط کافیست گوش به حرف مسولین بدهیم مثل آقای روحانی که گفت سکه و لار جای سرمایه گذاری نیست می خواهید سرمایه هایتان را به باد دهید وارد بورس کنید تا بعد ببیند چطوری ما از ما می دزدیم به همین سادگی

  • ناشناس

    علی برکت الله دزدی

  • ناشناس

    تا میتونن مردم انبار کنن و طلا بخرن از دست دولت دور کنن

  • I.s

    آقا با چرت و پرت گفتن و نفرین کردن بورس درست نمیشه .
    تنها راه خرید به موقع و نفروختن . خرید تعداد . نوسان گیری .هست .
    حقوقیها از خداشونه که شما نا امید بشین و تو کف بازار بفروشین تا بازار را به دست بگیرن .

  • ناشناس

    اگه میخوایم سرمایمون به باد نره پولمون رو بیاریم‌تو بورس . بسپاریم دست دولت که راحت به خاک سیاه بنشونمون.