کد مطلب: ۴۹۶۷۳۴

چگونه مالیات حقوق رد کنم؟

چگونه مالیات حقوق رد کنم؟

آگاهی از تعریف دقیق مالیات حقوق و آشنایی کامل و جزئی با قوانین آن، به شما کمک می‌کند تا هم برنامه‌ریزی مالی دقیق‌تری داشته باشید و هم محاسبات دستمزد خود را با اطلاعات دقیق‌تری انجام دهید.

اگر کارمند هستید حتماً تابه‌حال در فیش حقوقی خود کسری از مبلغ را به‌عنوان مالیات دیده‌اید. مالیات بر حقوق یکی از انواع مالیات است که با شرایط متفاوت و قوانین مشخصی از درآمد افراد باید به دولت پرداخت شود. در حقیقت این نوع از مالیات از مباحث مهم مالی و از بخش‌های مهم و رایج پرداخت مالیات است که آگاهی از قوانین آن هم برای کارفرما و هم برای کارمند اهمیت زیادی دارد و به پیش‌برد اهداف مالی کمک بهتری خواهد کرد. در ادامه شما را با مهم‌ترین نکات مالیات حقوق آشنا خواهیم کرد. اگر این پرسش را دارید که باید چگونه مالیات حقوق را پرداخت کنم، در ادامه پاسخ خود را دریافت خواهید کرد.

مالیات بر حقوق چیست؟

آگاهی از تعریف دقیق مالیات حقوق و آشنایی کامل و جزئی با قوانین آن، به شما کمک می‌کند تا هم برنامه‌ریزی مالی دقیق‌تری داشته باشید و هم محاسبات دستمزد خود را با اطلاعات دقیق‌تری انجام دهید.

مالیات بر حقوق یکی از انواع مالیات است که بر درآمد هر فردی که مشغول فعالیت است و بیمه تأمین اجتماعی نیز دارد اعمال‌شده است. مالیات حقوق نیروی کار، از نوع مالیات‌های تکلیفی و مستقیم است. تکلیفی بودن این مالیات به این دلیل است که محاسبات آن به عهده کارفرما است و در نتیجه بخش مهمی از مالیات شرکت‌ها به حساب می‌آید. اما در نهایت به‌طور مستقیم از درآمد کارکنان کسر می‌شود.

معافیت مالیاتی مالیات بر حقوق؛ چه کسانی مشمول مالیات حقوق هستند؟

همان‌طور که گفتیم مالیاتی که بر حقوق وارد می‌شود، متعلق به همه افرادی است که در هر سازمانی درآمد دارند و برای آن‌ها بیمه در نظر گرفته ‌شده است. در حقیقت همه کارمندان باید بخشی از دستمزد خود را به‌صورت ماهیانه به اداره مالیات پرداخت کنند.

از کارمندان ساده تا کارآفرینانی که تحت پوشش بیمه هستند بخشی از مالیات را مستقیماً به دولت پرداخت می‌کنند. این پرداخت مالیات مانند مالیاتی که در گواهی ارزش افزوده هنگام خرید کالا یا خدمات می‌بینید، شامل افراد حقیقی است. البته این مبلغ به‌طور معمول توسط کارفرما کسر و به‌صورت یکجا پرداخت می‌شود.

مالیات حقوق نیز مانند سایر قوانین مالیاتی شامل بندها و تبصره‌هایی است. این قوانین می‌توانند با توجه به شرایط، عده‌ای از افراد را از پرداخت این نوع مالیات معاف کنند. در حقیقت اداره مالیات برای تأمین رفاه بیشتر دسته‌ای از کارکنان بیمه‌شده، آنان را در لیست معافیت مالیاتی دستمزد قرار داده است. بنابراین وضعیت شغلی، شرایط اقتصادی و میزان تولید بر معافیت افراد از مالیات بر درآمد تأثیر مستقیم دارد. برای مثال بازنشستگان و آزادگان جنگ تحمیلی از پرداخت این نوع مالیات معاف هستند.

IMG 20201205 090928

نحوه رد کردن مالیات حقوق؛ قدم‌به‌قدم ارسال فرم مالیات به زبان ساده

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق و ارائه گزارش‌های مربوط به آن به مدیران سازمان و البته اداره مالیات مانند انواع حسابداری مالیاتی بر عهده نیروهای مالی متخصص در یک سازمان است. مبالغ کسر شده از هر فرد باید در قالب یک فرم کامل به اطلاع اداره مالیات برسد. برای ثبت اطلاعات باید قدم‌های زیر را به ترتیب پیش بروید:

  1. سایت رسمی سازمان امور مالیاتی کشور را جستجو کنید
  2. در منوهای اصلی، گزینه فهرست مالیات حقوق الکترونیکی را انتخاب و بعد از باز شدن صفحه روی گزینه تسلیم لیست حقوق کارکنان کلیک کنید
  3. کلمه عبور و نام کاربری محرمانه‌ای را که قبلاً از اداره مالیات دریافت کرده‌اید وارد کنید
  4. پس از ورود به پنل کاربری خود، از منوی بالا گزینه فهرست حقوق جدید را انتخاب و اطلاعات را بارگذاری و تکمیل کنید. توجه کنید که تنها می‌توانید فایل‌هایی با فرمت WP،WH،WK را در این سامانه قرار دهید. همچنین بهتر است فایل‌ها را به‌صورت ZIP درآورید تا آپلود آن‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

IMG 20201205 090959

زمان پرداخت مالیات دستمزد؛ بهترین تاریخ ارائه فرم مالیات چه زمانی است؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام پرداخت مالیات حقوق باید به آن توجه کنید، زمان پرداخت مالیات و ارائه گزارش آن است. در حقیقت مطابق با قوانین پرداخت مالیات بر حقوق، کارفرما موظف است بعد از پایان هرماه به مدت 30 روز گزارش‌های مربوطه را به اداره مالیات تحویل دهد. در غیر این صورت شامل جریمه می‌شود و باید دو درصد از حقوق افراد سازمان را به‌عنوان دیرکرد به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند.

بهترین راهنمای پرداخت مالیات در سپیدار سیستم

با توجه به اینکه نحوه پرداخت مالیات و ارائه گزارش‌های مربوط به آن امری دقیق و حساس است، بهتر است با آگاهی کامل و اطلاع از جزئی‌ترین قوانین مالیاتی اتفاق بیفتد. برای آشنایی با نحوه پرداخت مالیات حقوق به‌صورت مصور می‌توانید وارد سایت سپیدار سیستم شوید و اطلاعات را با تشریح کامل و مرحله‌به‌مرحله بخوانید.

همچنین سپیدار سیستم با ارائه بهترین نرم‌افزار حسابداری می‌تواند به شما در جمع‌آوری دقیق اطلاعات مالی و ارائه گزارش با سرعت بیشتر کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با این نرم‌افزار کاربردی، می‌توانید وارد سایت شوید و یا با شماره پشتیبانی ۸۱۰۲۲۴۴۴-۰۲۱ تماس بگیرید تا به‌طور کامل شما را راهنمایی کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.