کد مطلب: ۱۸۹۸۱۹

در واکنش به شائبه کم‌کاری چینی‌ها مطرح شد؛

چین در نجات نفتکش ایرانی کوتاهی نکرده است

چین در نجات نفتکش ایرانی کوتاهی نکرده است

رادیو بین‌المللی چین در گزارشی با تاکید بر تلاش نیروهای امدادی چین برای نجات نفتکش ایرانی اعلام کرد: ۱۴ فروند کشتی در این عملیات شرکت دارند.

تلاش‌ها برای اطفا حریق نفتکش سانچی با پرچم پاناما، تحت فرماندهی مرکز ملی امدادرسانی دریایی چین هنوز ادامه دارد. عملیات جست‌وجو برای یافتن ناپدیدشدگان حادثه به بیش از ۱۰۰۰ مایل مربع دریایی گسترش یافته است. چهارده فروند کشتی در این عملیات شرکت دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر حسب ارزیابی گروه کارشناسی، نفتکش سانچی با خطراتی مانند انفجار و غرق شدن روبه‌رو است.

گازهای سمی ناشی از تبخیر مایعات و حریق نیز امنیت امدادرسانان را به خطر انداخته و شرایط اقلیمی بد دریا نیز عملیات امدادرسانی را سخت‌تر کرده است.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران، چین را به محافظه‌کاری در امدادرسانی به خدمه ایرانی ناپدید شده نفتکش سانچی متهم کرد، اما دولت چین این مورد را رد کرده است.

لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین این اتهام را کاملا نادرست و دور از حقیقت خواند و گفت: دولت چین به امدادرسانی این حادثه اهمیت فوق‌العاده می‌دهد و برای نجات خدمه ناپدیدشده همه تلاش‌های ممکن را به عمل رسانده و ارتباط خود با سفارت ایران در چین در این‌باره را نیز حفظ کرده است.

وی تاکید کرد: امدادرسانان چینی در حالی‌که امنیت جانی خود نیز به خطر افتاده، برای اطفا حریق و جست‌وجو برای یافتن ناپدیدشدگان، خود را به نزدیکی کشتی حادثه‌دیده رساندند.

این سخنگو تاکید کرد: اولویت، نجات افرادی است که با خطرات جانی رو به رو هستند. این یکی از سنت‌های ملت چین است و این سنت در کمک به نفتکش سانچی هم مراعات شده است.

امدادرسانان چینی تجربه چنین حادثه‌ای را نداشته‌اند

نفتکش سانچی در هنگام وقوع حادثه حامل ۱۳۶ تن میعانات گازی (gas condensate) بود.

این نوع مواد بسیار فرّار است و افزایش حرارت محیط نیز بر این انفعال می‌افزاید. با توجه به نشت این مواد از نفتکش سانچی به دریا، مقدار زیادی از آن بر روی سطح دریا باقی نمی‌ماند بلکه تبخیر شده و در جو قرار می‌گیرد که در صورت تولید جرقه در محل، حریق یا حتی انفجار شدید صورت گرفته و خطرات جدی برای امدادرسانان ایجاد می‌کند.

لازم به ذکر است که امدادرسانان چینی حاضر در محل حادثه پیش از این با این نوع حادثه دریایی برخورد نکرده بودند.

پس از وقوع حادثه، نشست کارشناسان برای ارزیابی طرح اطفا حریق نفتکش سانچی توسط مرکز جست‌وجو و امدادرسانی دریایی شهر شانگهای تشکیل شد و پس از آن، هواپیمای گشت دریایی چین B۳۸۳۷ به جست‌وجو برای یافتن ناپدیدشدگان و رصد وضعیت محل حادثه اعزام شد.

پس از آن، کشتی‌های «شن چیان»، «ده شن» و «دونگ های جیو ۱۰۱» برای اطفا حریق، خود را به محل حادثه رساندند.

حریق و انفجارهای نفتکش سانچی حتی در حین عملیات امدادرسانان ادامه داشت.

۱۲ کشتی امدادرسانی اعزام شده از سوی وزارت حمل‌ونقل چین در حال جست‌وجو برای یافتن ناپدیدشدگان و اطفا حریق کشتی حادثه‌دیده هستند.

ویدیوهای منتشر شده در سایت رادیو بین‌المللی چین، بیانگر عملیات امدادرسانان چین است.

کشتی های شرکت کننده در نجات نفتکش سانچی

کشتی‌هایی که در نخستین لحظات پس از وقوع حادثه خود را برای انجام عملیات امدادرسانی به محل حادثه رساندند، عبارتند از: تعدادی از کشتی‌های مجری قوانین دریایی از جمله کشتی‌های «های شون ۱» و «های شون ۲۲»، کشتی‌های تخصصی امدادرسانی «دونگ های جیو ۱۰۱» و «دونگ های جیو ۱۱۷»، کشتی پلیس دریایی چین ۳۱۲۴۰، هستند.

همچنین چهار فروند کشتی تجاری، تعدادی کشتی ماهیگیری، تعدادی کشتی جمع‌آوری نفت از جمله کشتی‌های «ده یی»، «ده شن» و «شن چیان»، کشتی‌های یدک‌کش «دونگ جو ۵» و «گانگ هوا»، کشتی‌های پلیس دریایی به شماره «۲۱۰۲» و «۲۹۰۱» خود را به محل حادثه رساندند.

متخصصان آتش‌نشانی شهر شانگهای نیز با یکی از این کشتی‌ها به محل حادثه رفتند.

هواپیمای گشت دریایی B۳۸۳۷ نیز به محل حادثه اعزام شده بود.

منبع: رادیو بین‌المللی چین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.