کد مطلب: ۳۸۷۳۱۵

کاهش جابه جایی مستاجران

کاهش جابه جایی مستاجران

آمار رسمی نشان می‌دهد که قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی در 107 روز نخست سال 13 درصد کاهش یافته و این رقم در تهران به 22 درصد می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تازه ترین آمارهای استخراجی از سامانه اطلاعات بازار املاک حاکی از رکود دو برابری معاملات مسکن در تهران نسبت به کل کشور و همچنین افزایش تمدید اجاره هاست.

بر اساس اطلاعاتی که فارس به نقل از اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران منتشر کرده است، در بازه زمانی ابتدای امسال تا 14 تیرماه، در کل کشور، 342 هزار و 46 قرارداد اعم از مبایعه نامه و اجاره نامه منعقد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 15 درصد کاهش را نشان می دهد. این در حالی است که در تهران این تعداد 73 هزار و 8 فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال 97، 36 درصد افت داشته است.

در بخش خرید و فروش مسکن، اطلاعات ارائه شده نشان می دهد که در مجموع و کل کشور، تعداد 180 هزار و 494 قرارداد منعقد شده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل، 18 درصد افت را نشان می دهد.

با این حال، این رقم در تهران، افت شدیدتری داشته است. به طوری که 29 هزار و 736 فقره قرارداد در این باره در تهران به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل، 49 درصد افت را نشان می دهد.

این آمار در حالی است که بانک مرکزی به تازگی، افت معاملات سه ماهه مسکن در سال جاری در تهران را منفی 44.8 درصد اعلام کرده بود. آمارهای ارائه شده از سامانه املاک توسط اتحادیه مشاوران املاک تهران همچنین حاکی از رکود معاملات اجاره در کشور است.

بر این اساس، در بازه 107 روز ابتدای امسال، تعداد 158 هزار و 470 قرارداد اجاره در کل کشور ثبت شده است که افت 13 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 97 دارد.

این رقم در تهران 42 هزار و 732 قرارداد با کاهش 22 درصدی بوده است. به نظر می رسد با توجه به صعود قیمت مسکن در سال جاری، همزمان با افت قراردادهای خرید و فروش و اجاره، موجران و مستاجران تمایل بیشتری داشته اند تا قراردادهای قبلی را بدون ثبت رسمی، تمدید کنند.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.