کد مطلب: ۳۲۱۳۰۵

کاهش مصرف لبنیات در کشور

کاهش مصرف لبنیات در کشور

افزایش قیمت شیر و لبنیات باعث کاهش مصرف این ماده غذایی در ایران شده و ادامه شرایط ممکن است به سلامت جامعه آسیب وارد کند.

افزایش قیمت شیر و لبنیات باعث کاهش مصرف این ماده غذایی در ایران شده و ادامه شرایط ممکن است به سلامت جامعه آسیب وارد کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، منوچهر جمالی سوسفی درباره افزایش قیمت شیر و لبنیات گفت: افزایش قیمت شیر ولبنیات تا حدودی طبیعی است. به عبارتی انتظار می‌رود تا آن میزان که هر ساله برای این موادغذایی افزایش قیمت تعریف شده، شاهد این تغییرات باشیم.

او در ادامه افزود: درباره افزایش قیمت شیر و لبنیات با وزیر محترم جهاد کشاورزی گفت‌وگوهایی داشته‌ایم. آنها در این زمینه تاکید کردند که شیر و لبنیات افزایش قیمت چندانی نداشته است و افزایش قیمتی که در برخی موارد دیده می‌شود به دلیل آن است که برخی از شرکت‌ها از ظروفی خاصی استفاده کرده‌اند که بر این اساس این افزایش قیمت را انجام داده‌اند.

قیمت شیر و لبنیات متناسب با معیشت مردم باشد

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه مصرف شیر و لبنیات برای سلامتی افراد بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: همانطور که ما مردم را به مصرف شیر و لبنیات تشویق می‌کنیم موظفیم پیگیر آن شویم که قیمت آن متناسب با وضعیت معیشت مردم باشد و افزایش قیمت بیجا نداشته باشد.

او افزود: به عبارتی برای شیر ولبنیات افزایش قیمت منطقی سالانه اتفاق بیفتد آن هم به دلیل اینکه دامداران دچار ضرر و خسارت نشوند و بتوانند کارشان را ادامه بدهند و محصولشان را به اندازه کافی و به قیمت مناسب بفروشند و قدرت خریدشان حفظ شود. نماینده مردم رودبار در مجلس دهم با اشاره به سرانه مصرف شیر و لبنیات ما در سطح بین‌المللی گفت: سرانه مصرف شیر و لبنیات ما نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا در سطح پایینی است و همین خود نگرانی‌هایی را همواره برای ما داشته است و این را ضروری کرده که در راستای افزایش سرانه مصرف لبنیات تلاش کنیم.

او در ادامه به خانه ملت گفت: طی سال‌های اخیر به نسبت چندین سال گذشته برنامه‌هایی به اجرا درآمد که سرانه مصرف شیر و لبنیات را در کشورمان بالا برد اما در قیاس با کشورهای پیشرفته همچنان عقب هستیم و در این بخش افزایش قیمت‌ها هم می‌تواند مشکلات را بیشتر و وضعیت را بدتر کند.

عواقب افزایش قیمت لبنیات

نماینده مردم رودبار در مجلس دهم با اشاره به اینکه افزایش قیمت ناگهانی و بی‌رویه شیر و لبنیات می‌تواند عواقب بدی را در آینده ایجاد کند، تصریح کرد: بخش عظیمی از جامعه ما که قدرت خرید پایینی دارند با بروز چنین تغییراتی ممکن است این مواد غذایی را از سبد غذایی‌شان حذف کنند و با طولانی شدن چنین شرایطی شاهد آسیب‌های بسیاری خواهیم بود. او در ادامه افزود: مسوولان بدانند که مشکلات ناشی از عدم مصرف لبنیات برای جامعه گرانتر تمام می‌شود و برای کشور هزینه ساز خواهد بود.

باید قیمت شیر و لبنیات کنترل شود

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: از ایشان و دیگر عزیزانی که بخش نظارتی کار را به عهده دارند می‌خواهیم که به این آسیب‌رسانی توجه کنند.او در ادامه افزود: ما نیز در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تعاملاتمان را با مسوولان در این زمینه خواهیم داشت که کنترل قیمت را برای لبنیات در پیش گیرند که افزایش قیمت بی‌رویه نداشته باشد تا مردم بتوانند از این محصولات استفاده درست داشته باشند.

اگر ما بتوانیم درست برنامه‌ریزی کنیم و نظارت دقیق داشته باشیم و قیمت‌ها را کنترل کنیم سود آن به همه جامعه می‌رسد. اوگفت: قطعا در این زمینه پیگیری‌هایی صورت می‌گیرد و اعتقاد من این است که همه ما می‌توانیم در این زمینه و برای جلوگیری از کاهش مصرف شیر و لبنیات تلاش کنیم و در این زمینه در اولین فرصت با دوستان وزارت بهداشت و وزارت جهادکشاورزی نیز گفت‌وگوهایی خواهم داشت و آن را پیگیری خواهیم کرد.

روزگذشته ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست هفتگی خود ضمن واکنش به آنچه که افزایش قیمت شدید شیر و لبنیات در چند ماه اخیرخواند و همچنین با اشاره به تبعات منفی آن بر سلامت، از دستگاه‌های نظارتی خواست با متخلفین این افزایش قیمت برخورد جدی داشته باشند.

منبع: روزنامه تعادل

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.