کد مطلب: ۵۴۶۱۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پولشویی با کدهای بورسی، شایعه یا واقعیت؟

پولشویی با کدهای بورسی، شایعه یا واقعیت؟

طبق ماده یک قانون مبارزه با پولشویی اصل بر صحت و اصالت معاملات است و اگر کسی با هویت فرد دیگری اقدام به معامله کند جرمی را مرتکب شده است و مجازات دارد. با توجه به این موضوع چندی پیش در فضای مجازی توییت‌هایی مبنی بر ساختن کدهای بورسی جعلی توسط کارگزاری‌ها مطرح شد که ادعا می‌کرد کارگزاری‌ها اقدام به ساختن کدهای بورسی برای افرادی که هویت آنها معلوم نبود می‌کردند و معاملات گسترده‌ای را با این کدها انجام می‌دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق ماده یک قانون مبارزه با پولشویی اصل بر صحت و اصالت معاملات است و اگر کسی با هویت فرد دیگری اقدام به معامله کند جرمی را مرتکب شده است و مجازات دارد. با توجه به این موضوع چندی پیش در فضای مجازی توییت‌هایی مبنی بر ساختن کدهای بورسی جعلی توسط کارگزاری‌ها مطرح شد که ادعا می‌کرد کارگزاری‌ها اقدام به ساختن کدهای بورسی برای افرادی که هویت آنها معلوم نبود می‌کردند و معاملات گسترده‌ای را با این کدها انجام می‌دادند.

در سال‌های گذشته به دلیل جذابیت‌ عرضه‌های اولیه بازار کدهای بورسی اجاره‌ای داغ شده بود. و افراد به دنبال گرفتن کدهای بورسی مختلف برای سودآوری بیشتر بودند. به عنوان مثال در سال گذشته عرضه اولیه‌های شستا و آریا ساسول سودهای خوبی را نصیب خریداران خود کردند اما مدتی است با تغییر وضعیت بازار و کوچک شدن عرضه‌های اولیه دیگر سهامداران از کسب سودهای بزرگ از عرضه‌های اولیه ناامید شدند. اما ساخت کدهای جعلی بورسی از سمت کارگزاری‌ها برای دستکاری در بازار یا پولشویی مساله دیگری است که این روزها در فضای مجازی از سمت کاربران زیادی مورد توجه قرار گرفته که باید دید این ادعا صحت دارد یا نه ؟

پولشویی با کدهای بورسی جعلی صحت دارد؟

از سال ۹۷ گرفتن کد بورسی با سخت‌گیری‌هایی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار مواجه شد و افراد برای ساخت کد بورسی باید شماره موبایل و حساب بانکی به نام خود داشته باشند تا بتوانند کد معاملاتی دریافت کرده و در بازار سرمایه امکان خرید و فروش سهام را پیدا کنند.

قبل از شکل‌گیری سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) شکایاتی مبنی بر استفاده کارگزاری‌ها از کدهای بورسی افراد و انجام معاملات به واسطه آنها به سازمان بورس و اوراق بهادار شده بود اما با شکل‌گیری این سامانه جلوی این تخلف گرفته شده است.

مهدی نعمتی، مدیر روابط عمومی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در همین رابطه گفت: افرادی که بخواهند کد بورسی داشته باشند باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند و با احراز هویت در این سامانه کد معاملاتی خود را دریافت کنند، در غیر این صورت و با نداشتن کد ملی، شماره موبایل به نام فرد حقیقی و شماره حساب افراد نمی‌توانند در بازار فعالیتی داشته باشند. چرا که با انجام تراکنش‌ها پیام کوتاهی به حساب فردی که کد بورسی به نام او ثبت شده است فرستاده می‌شود. پس امکان ساخت کد بورسی بدون اطلاع شخص وجود ندارد.

جعفر جمالی، معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار هم درباره کدهای بورسی جعلی به تجارت‌نیوز گفت: تا به حال شکایتی در این مورد از سوی افراد حقیقی به سازمان بورس نشده است اما اگر این اتفاق بیفتد جرم تلقی شده و با افراد حقیقی و حقوقی که این کار را کرده‌اند مقابله می‌شود زیرا در سال‌های اخیر سازمان بورس نسبت به مصادیق پولشویی در بازار سرمایه به شدت حساس و ریزبینانه عمل می‌کند.

ساخت کدهای بورسی جعلی منطقی نیست

کارشناسان بازار سرمایه هم متعقدند ساخت کدهای بورسی جعلی منفعت خاصی برای کارگزاری‌ها ندارد. ولید هلالات در همین رابطه گفت: ساخت کدهای بورسی جعلی و انجام معاملات با کدهای بی نام ونشان سود و منفعتی را برای کارگزاری‌ها و حتی اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد نمی‌کند و به بهم خوردن وجهه این افراد فعال در بازار می‌انجامد پس برای این کار دلیل منطقی وجود ندارد.

‌‎

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگه پول مردمو پس دادین که هیچ اگه ندادین هیچ کس رای نمیندازه

    • ناشناس

      مردم اگه برای رای برن واقعا زاگرسنگی میمیرم باید به دولت حالی کنن ایران ثروت مند ترین کشور جهان است بخاطرسهام عدالت م که فروختیم پول شو نمیدن بایدنریم رای بدیم بدن پول. و فروش سهام عدالت تابریم رای گیری ما هم مثل خودشان بلدیم خواهشن ایناپول بده نیستن پس همه باهم اعتراض کنین نمیگم شلوغ کنین پول سهام فروشی و بدن

    • ناشناس

      خودت فهمیدی چی گفتی

  • شهریار

    چقدر تجارت نیوز با این کارشناسهای درپیتش از رونق بورس کلافه میشن. بابا بزار دو روز مثبت بشه بورس بعد اینهمه دست اندازی کن

  • ناشناس

    اقای ولید چند روز قبل یکی از سهامدارها که سهم رو بلند مدتی خریده بود و انلاین نمیشد یک دفعه میره سر بزنه که سهامش تو صفحه انلاین کارگزاری میبینه که کارگزاری تمام سهمش رو گذاشته تو صف فروش تا صف رو سنگین کنه .کارگزاری سراغ دارم برای اعتباری که به سهامدار میده بجز دریافت سود ماهیانه بعد از دادن اعتبار سهامدار رو مجبور میکنه که برای هر یک ریال اعتبار که داده سهامدار باید 5 ریال معامله در ماه انجام بده یعنی اگر 100م تومان اعتبار داده ماهیانه سود 20درصد بده و بغیر از سود با اون اعتبار در ماه 500ملیون تومان هم تراکنش داشته باشه در صورتیکه تو قرارداد موقع گرفتن اعتبار چنین گزینه ای وجود نداره
    اقای ولید این کارگزاریها بدتر از یک کلاه بردار هستند شما هم خودتو گول نزن مگر کد به کد کردن خلاف قانون بازارهای مالی نیست پس چطور کارگزازیها کد به کد میکنن

  • علیرضا م

    مستقیما سالیانه میلیاردها تومان از سرمایه رفسنجان را به بهانه مسولیت اجتماعی معدن مس رفسنجان در کرمان صرف ساخت استادیوم و باشگاه و جاده و… میکنند و خود رفسنجان کلی مشکل بیمارستان و جاده و آب و… دارد و اینقدر ما رفسنجانی ها فریاد میزنیم ولی گوش شنوایی نیست در همین استان گل گهر سیرجان هم هست ولی یک ریال در کرمان خرج نمیکند که کار درست را هم میکند ولی ما چقدر باید به کرمان باج بدهیم خدا داند

  • ناشناس

    تجارت نیوز و برادران سهام دار؛
    به خبرهایی که در فضای مجازی نشر داده می شود، زیاد توجه نکنید اکثر این خبرها جعلی است، اگر چنین چیزی صحت داشت، بلافاصله در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح و با هماهنگی دستگاه قضا جلوی آن گرفته می شد.
    مشکل ریزش بورس در مرداد ۹۹، شوک ارزی (افزایش بیش از اندازه قیمت دلار) و ورود حجم زیاد نقدینگی به بازار بود که حباب نقدینگی زیادی در سهام ایجاد کرد و با خروج نقدینگی این حباب تخلیه شد و ارزش سهام ریزش کرد و به ارزش واقعی خود که بر اساس عملکرد شرکت ها و صنایع سهامی است، نزدیک شد که این به نفع بورس شد زیرا هر چه قیمت ها به ارزش ذاتی خود نزدیک تر شود با گذشت زمان، ارزش و حجم مبادلات بالاتر می رود و بازار پویاتری خواهیم داشت.
    عده ای متاسفانه در اوج شاخص و به طمع افزایش بیشتر قیمت دلار (دلار ۵۰ هزار تومانی) و به خیال سودهای فست فودی کلان، وارد بازار شدند و چون این پیش بینی آنها محقق نشد، متضرر شدند.
    در بازار سرمایه، فراز و نشیب و سود و زیان هر دو است ولی برندگان واقعی بازار کسانی هستند که؛
    اولا) هیجانی عمل نمی کنند.
    ثانیا) سهام داری با افق طولانی مدت را هدف قرار می دهند( سهام داری یک سال به بالا و برای سود خوب سهام داری سه الی چهار ساله).

  • ناشناس

    اکثر کارشناسان هفته بعد را صعودی پیش بینی کردند و منبعد تا پایان دولت بازار خوبی خواهد بود و امروز نشان داد با روفتن همتی بازار بهتر خواهد شد