کد مطلب: ۴۴۷۴۹۹

بررسی اکونومیست از عوامل مرگ‌ومیر در جهان

کرونا بزرگ‌ترین قاتل انسان در سال ۲۰۲۰

کرونا بزرگ‌ترین قاتل انسان در سال ۲۰۲۰

اکونومیست در گزارشی به مقایسه عوامل مختلف مرگ‌ومیر در سراسر جهان پرداخته است. آمار و ارقام نشان می‌دهد تعداد قربانیان کرونا حتی از بیماری‌هایی چون سرطان سینه و مالاریا هم سبقت گرفته است.

اولین مرگ ناشی از ابتلا به کرونا در ۹ ژانویه ۲۰۲۰ در شهر ووهان چین رخ داد. از آن زمان تا به امروز، بیش از ۲۴۳ هزار نفر در جهان جان خود را بر اثر بیماری کووید-۱۹ از دست داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست ، نرخ مرگ‌ومیر کرونا حتی از بیماری‌هایی چون سارس، آنفلوانزای خوکی (H1N1)، مرس و ابولا هم سبقت گرفته است. علاوه بر بیماری‌های رایج، تعداد افرادی که بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند در مقایسه با سایر عوامل مانند تصادفات جاده‌ای هم بیشتر بوده است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد، کرونا اولین عامل مرگ‌ومیر در جهان از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون بوده و بیش از هر عامل دیگری جان انسان‌ها را گرفته است.

موسسه Global Burden Disease، سالانه ۲۸۲ بیماری را که عامل مرگ‌ومیر هستند در ۲۸۲ کشور مورد بررسی قرار می‌دهد. بر اساس آخرین اطلاعات در دسترس که مربوط به سال ۲۰۱۷ می‌شود، دیابت هر هفته جان ۲۰ هزار نفر را در جهان می‌گیرد. نرخ مرگ‌ومیر هفتگی تصادفات جاده‌ای ۲۵ هزار نفر است و سرطان ریه و نای هر هفته ۳۶ هزار نفر را می‌کشند. قربانیان مربوط به سایر عفونت‌های تنفسی مانند ذات‌الریه و برونشیت نیز ۴۹ هزار نفر در هفته گزارش شده است. این در حالی است که در پیک بیماری در ماه آوریل، ویروس کرونا جان بیش از ۵۰ هزار نفر را گرفته است.

نمودار زیر عوامل مختلف مرگ‌ومیر را در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد:

ویروس کرونا

کرونا بزرگ‌ترین قاتل انسان در سال ۲۰۲۰

به این ترتیب حتی اگر شیوع کرونا فردا پایان یابد، همچنان بزرگ‌ترین عامل مرگ‌ومیر جهان در سال ۲۰۲۰ خواهد بود. این بیماری همه‌گیر با قربانی کردن بیش از ۲۴۳ هزار نفر از سرطان سینه، مالاریا و پارکینگسون پیشی گرفته است.

به‌نوشته اکونومیست ، البته این نرخ مرگ‌ومیر در اثر کرونا خیلی کمتر از میزان واقعی است. در بسیاری از کشورها نرخ رسمی مرگ‌ومیر بر اثر کرونا تنها شامل افرادی می‌شود که در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند یا تست کرونا بر روی آنها انجام شده است.

در پایان نویسنده به پیامدهای طولانی‌مدت تعطیلی‌ها و قرنطینه و تاثیر آن بر روی سلامت افراد اشاره می‌کند. در حال حاضر، غربالگری‌های رایج در بسیاری از کشورها لغو شده است. به‌عنوان مثال، در برخی شهرهای انگلستان تعداد مراجعه‌کنندگان مبتلا به سرطان سه‌چهارم حالت عادی کاهش یافته است.

در عین حال، انزوای اجتماعی، بهداشت روان افراد را به‌خطر می‌اندازد. گزارش‌ها نشان می‌دهد، در هفته پایانی مارس، فروش مشروبات الکلی در روسیه حدود ۳۱ درصد افزایش یافته است. در آمریکا نیز در ماه مارس، فروش اسلحه ۸۵ درصد رشد کرده است. احتمال می‌رود الکل و سلاح گرم نرخ خودکشی را در این کشورها افزایش دهد.

در سوی دیگر طیف البته، نکات مثبتی هم وجود دارد. قرنطینه و وضع محدودیت‌ها موجب شده، تعداد تصادفات جاده‌ای (هشتمین عامل مرگ‌ومیر در جهان) کاهش یابد. در عین حال، به‌دلیل کاهش آلودگی هوا تعداد زایمان‌های زودرس کمتر شده و افراد مبتلا به آسم در معرض تهدید کمتری قرار دارند.

بر اساس گزارش‌ها، تعداد مرگ‌ومیر هفتگی در اثر ابتلا به کرونا رو به‌کاهش است. در هفته منتهی به ۲۹ آوریل این رقم به ۴۰ هزار نفر کاهش یافت. هر چند ممکن است وضعیت در کشورهای ثروتمند روبه‌بهبود باشد، اما مواجهه کشورهای فقیر با این ویروس چالشی بزرگ محسوب می‌شود.

حتی اگر فرض کنیم که در روزهای آینده عمر این ویروس به پایان می‎‌رسد، طی چند هفته اخیر، بیماری کووید-۱۹ مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر انسان‌ها بوده است.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد چابک

    با سلام
    آمریکا و متحدانش و کشورهای عربی مرتجع و متحجر منطقه همچون شجره خبیثه عربستان سعودی و …. جان میلیون‌ها نفر انسان بی گناه مانند یمن و …. را میگیرند آنوقت یک ویروس که در جهان تنها جان چند هزار نفر گرفته قاتل بزرگ قرن مینامیم.

    • الهام میرمحمدی

      قاتل قرن نه دوست عزیز. از ابتدای سال 2020 تا همین امروز کمی بیشتر از چهار ماه است.

  • ناشناس

    بنظر من چند سال یکبار زلزله و یونانی و سیل و ….جان خیلی رو گرفته ‌.از همه مهمتر جنگ بین کشورها داخل کشورها همه جو ره بیشترین تلفات و داشته .این بیماری ریشه کن میشه .اما کاش جنگ ها برداشته شه و صلح پایدار باشه